رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۸ راهکار ساده برای درمان خانگی یبوست کودکان

یبوست در کودکان همواره یکی از دغدغه های والدین است که می توان آن را با چند روش خانگی ساده درمان کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان. معمولاً یبوست در نوزادان و کودکان کم سن و سال نادیده گرفته می‌شود؛ در بیشتر موارد یبوست کودک کوتاه مدت است و با درمان برطرف می‌شود و برای نوزادان، شیر مادر می‌تواند یبوست را درمان کند. این بیماری در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نادر است و بیشتر در نوزادی رخ می‌دهد که از شیر خشک تغذیه می‌کند.

در این گزارش ۸ درمان خانگی برای یبوست در کودکان معرفی می‌شود که عبارتند از:

۱- استفاده ازغذای سرشار از فیبر

مادر باید غذا‌های پر فیبر مانند غلات سبوس دار را در رژیم غذایی کودک قرار دهد و از آن در کنار بسیاری از چربی‌های سالم وغذا‌های آبکی برای کمک به عملکرد خوب دستگاه گوارش نوزاد و کودک استفاده کند. همچنین باید سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، هویج، کلم و نخود نیز به رژیم غذایی کودک اضافه شود.

۲- ایجاد تغییر در رژیم غذایی

این تغییرات ممکن است به درمان یبوست کمک کند، اما باید مبتنی بر سن و رژیم غذایی کودک باشد؛ به گونه‌ای که می‌توان سیب بدون پوست، کلم بروکلی، غلات سبوس دار، هلو، ماکارونی و بلغور جو دوسر و حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود را به رژیم غذایی اضافه کرد.

۳- مصرف شیر به روش مناسب

از آنجا که مصرف زیاد شیر منجر به یبوست در کودکان می‌شود، بهتر است علاوه بر شیر مایعات دیگری نیز به آن‌ها داده شود تا آب کافی برای آن‌ها فراهم شود، کما اینکه استفاده از شیر پرچرب شیر باید محدود باشد.

۴- میوه‌ها و آب میوه‌ها

اگر کودک بیش از شش ماه دارد و دچار یبوست است می‌توانید مقداری آب میوه یا آب به او بدهید؛ برای کودکان بالای شش ماه امکان افزودن آب میوه‌های تازه مانند سیب، توت، گلابی و پرتقال وجود دارد.

۵- نوشیدن آب

نوشیدن آب باعث رفع یبوست در کودکان می‌شود، به گونه‌ای که کودک باید مرتباً مقدار زیادی آب دریافت کند و اگر کودک دوست ندارد آب بنوشد، می‌توان مواد غذایی غنی از آب مانند هندوانه، توت، فلفل دلمه ای، گلابی، انبه، مرکبات، خیار، انگور و … را به او خوراند.

۶- تمرینات ورزشی

حرکت می‌تواند روده‌های کودک را دقیقاً مانند یک بزرگسال تحریک کند، مادر باید در طول روز تمرینات سبک برای کودک انجام دهد تا روند هضم را تسریع کند. اگر کودک راه نمی‌رود، پا‌های او را می‌توان به آرامی حرکت داد و حرکت دوچرخه سواری را تقلید کند.

۷- ماساژ دادن

ماساژ معده کودک با هر روغنی می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. با استفاده از نوک انگشتان حرکتی دورانی در جهت عقربه‌های ساعت را روی شکم کودک انجام دهید.

۸- دوش آب گرم

دوش آب گرم می‌تواند عضلات معده کودک را شل کند، از خستگی او جلوگیری کرده و همچنین ناراحتی ناشی از یبوست را برطرف کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.