۹ نکته مهم در مورد chatGPT که باید حتما بدانید

در این گزارش به نکات مهم و مفیدی در مورد ChatGPT، ربات چت هوش مصنوعی شرکت OpenAI اشاره خواهد شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از مخاطب ۲۴، جدیدترین مدل زبان، Chat GPT، یک هوش مصنوعی باز است (آلتمن، ماسک و سایر سرمایه گزاران سیلیکون وَلی یک سازمان غیرانتفاعی تحقیقاتی هوش مصنوعی را در سال ۲۰۱۵ ایجاد کردند) که منحصراً برای تعاملات مکالمه ایجاد و آموزش داده شد. سام آلتمن OpenA ، ChatGPT را در ۳۰ نوامبر منتشر کرد. از آن زمان، ChatGPT، صنعت فناوری و اینترنت را تحت تأثیر خود قرار داده است.

آخرین ربات چت از OpenAI که در سال ۲۰۱۵ توسط ایلان ماسک و آلتمن راه اندازی شد، قادر به درک گفتار انسان و تولید نوشتاری عمیق است که برای چت با یک انسان بسیار مناسب است. در این فناوری از یک سیستم چت ربات هوش مصنوعی به نام Chat Gpt (ایجاد پیش آموزش) به صورت آنلاین برای شبیه سازی چت خدمات مشتری خودکار استفاده می شود.

این برنامه با ارائه اطلاعات و پاسخ به سؤالات به روشی مشابه آنچه در یک مکالمه معمولی رخ می دهد عمل می کند زیرا توسط هوش مصنوعی و یادگیری ماشین آموزش داده شده است.

در اینجا قصد داریم بیشتر در مورد ChatGpt توضیح دهیم. در ادامه ۹ نکته مهم در مورد chat GPT را می خوانید:

۱. ارتباط در قالب مکالمه:

GPT-3 که پیشتر راه اندازی شده بود مشکلاتی داشت بویژه اینکه مشکلاتی را بین سازمان ها بوجود آورده بود. برخی از سؤالات توسط هوش مصنوعی پاسخ داده نمی شد و همچنین قادر به جمع آوری داده های صحیح نبود. بنابراین، کاربر گاهی اوقات مجبور می‌شد تا متن ارائه شده توسط هوش مصنوعی را تغییر دهد اما آنها همچنان در تلاش هستند تا قابلیت های هوش مصنوعی را نشان دهند.

اما از نظر تئوری، بهتر است که هوش مصنوعی به جای شما عمل کند. بنابراین، هوش مصنوعی که اگر نمی تواند به صورت مکالمه دو طرفه عمل کند، به‌جای آن می تواند در ارائه پاسخ مناسب برای سوالات به شما کمک کند. بنابراین، اکنون توجهات به سمت این محصول با Chat GPT است.

۲. به صورت پویاتر پاسخ دهید – GPT از روش یادگیری تقویتی استفاده می کند

رویکرد مکالمه به گزینه جدید GPT این امکان را می دهد که به تعاملات دوطرفه پویاتر پاسخ دهد و تمایل آن به پاسخ دادن را بیشتر از پرسیدن سوال می کند. برخلاف Chat GPT که به طور خاص برای این منظور آموزش داده شده است، GPT-3 قبلاً توسط کاربر نهایی برای شروع تعامل استفاده می شد. اما GPT از روشی به نام یادگیری تقویتی استفاده می کند.

۳. تکنیک مورد استفاده در GPT:

در بازی‌های خاصی مانند شطرنج، گو، پوکر و بازی‌های آتاری، نتایج استفاده از این تاکتیک‌ها بسیار شگفت‌انگیز بوده است. حتی اگر بازی قوانین و جوایز تعیین کرده باشد، مکالمه ندارد، بنابراین بازخورد انسانی در این شرایط بسیار مهم است.

این کار با پرسیدن یک سوال از یک مدل، نمونه برداری از تعدادی از پاسخ ها، و سپس اجازه دادن به انسان برای رتبه بندی دستی پاسخ ها انجام شد. به دنبال آن، این رتبه ها به عنوان داده های آموزشی برای مدل پاداش عمل کردند. سپس خروجی مدل پاداش با آموزش بیشتر یک مدل زبانی تنظیم شده با استفاده از یادگیری تقویتی برای واکنش به پرس و جوها بهبود می یابد.

در بازی های تخصصی مانند بازی های شطرنج، برو، پوکر و آتاری، نتایج استفاده از این استراتژی ها بسیار شگفت انگیز بوده است. اگرچه قوانین و پاداش های از پیش تعیین شده ای برای بازی وجود دارد، اما چنین مقرراتی در مکالمه وجود ندارد، بنابراین بازخورد انسانی در این شرایط بسیار مهم است. این کار با پرسیدن یک سوال از یک مدل، انتخاب تعدادی از پاسخ‌های آن و سپس رتبه‌بندی نتایج توسط انسان انجام شد.

سپس این رتبه ها به عنوان داده های آموزشی برای مدل پاداش عمل کردند. به منظور به حداکثر رساندن خروجی مدل پاداش، سپس یک مدل زبان آنالیز شده با استفاده از یادگیری تقویتی برای پاسخ به سوالات آموزش داده می شود.

۴. یک مدل نزدیک برای InstructGPT:

با توجه به سبک گفتگو، ChatGPT قادر است به سوالات بعدی پاسخ دهد، اشتباهات خود را تصدیق کند، فرضیات و پیشنهادات نامناسب را رد کند. یک مدل نزدیک (شبیه) برای InstructGPT به ChatGPT آموزش داده شده که دستورالعمل ها را در قالب دستورات دنبال کند و به آن پاسخ دهد.

۵. به همه چیز پاسخ می دهد:

چت بات برای شرکت در مکالمه آموزش دیده است. طبق گفته OpenAI، مدل گفتگو، ChatGPT را قادر می‌سازد تا به همه انواع نوشتار، از جمله مقاله‌های نظری، راه‌حل‌های ریاضی و داستان‌ها پاسخ دهد. همچنین می‌تواند به سؤالات بعدی کاربر نیز پاسخ دهد و بنا به ادعای این شکت حتی در صورت ارتکاب اشتباهی، آن را نیز بپذیرد.

مایکل آرون نیلسن، فیزیکدان کوانتومی، نویسنده علوم و محقق برنامه‌نویسی کامپیوتری، در توئیتی نوشت:

چت ربات جدید OpenAI شگفت انگیز است. چیزهای بسیار جالبی را متوهمانه ارائه می کند. به عنوان مثال، در مورد یک کتاب (با صدای جالب!) که من در مورد آن سؤال کردم به من گفت: «متأسفانه، نه آمازون، نه G Scholar و نه G Books این کتاب را واقعی نمی‌دانند. شاید (این کتاب) باید باشد(وجود داشته باشد)!»

۶. نحوه استفاده مردم از موتورهای جستجو را تغییر می دهد:

با ارائه فراتر از لینک های ساده به مشتریان برای وبگردی، می تواند اساساً نحوه استفاده افراد از موتورهای جستجو را با ارائه پاسخ به مسائل و مشکلات پیچیده تغییر دهد. این فقط یک کمک کننده اشکال زدایی خوب نیست، بلکه می تواند در هنگام پرسیدن باگ آن اشکال را نیز برطرف کند.

۷. استفاده رایگان_ ساخته شده بر روی فناوری زبان GPT-3.5:

در ۳۰ نوامبر، عموم مردم به چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی در وب سایت OpenAI دسترسی پیدا کردند. در حالی که هنوز در مرحله بررسی تحقیق است، کاربران می توانند ثبت نام کرده و آن را به صورت رایگان آزمایش کنند.

فناوری زبان GPT-3.5، ایجاد شده توسط OpenAI، توسط ChatGPT استفاده می شود. این مدل هوش مصنوعی پیچیده با استفاده از یک بخش قابل توجهی از داده های متنی از منابع مختلف آموزش داده شده است.

۸. ایلان ماسک فعالیت خود را متوقف کرد:

به محض اینکه ایلان ماسک متوجه شد که OpenAI از پایگاه داده توئیتر برای آموزش ChatGPT استفاده می کند، بلافاصله این عمل را متوقف کرد، زیرا OpenAI دیگر منبع باز و غیرانتفاعی نیست و در نهایت باید هزینه این دانش را بپردازد.

۹. جایگزینی انسانی:

مهم‌تر از همه، ChatGPT توانایی ساخت کد پیچیده پایتون و نوشتن مقالات سطح دانشگاهی را در پاسخ به یک درخواست نشان داده است، و این نگرانی‌ها را ایجاد می‌کند که احتمالاً چنین فناوری ممکن است جایگزین کارگران انسانی مانند روزنامه‌نگاران یا برنامه‌نویسان شود.

در این باره جیسون دبولت، یکی از کارمندان آمازون در توئیتی نوشت: “خوب این ترسناک است. ChatGPT OpenAI می‌تواند صدها خط کد پایتون را برای آپلود چند قسمتی فایل‌های ۱۰۰ گیگابایتی در یک سطل AWS S3 از عبارت «نوشتن کد پایتون برای آپلود فایل در سطل AWS S3» تولید کند.

برخی از حقایق جالب در مورد فناوری ChatGPT :

بسیاری از کسب‌وکارها، از جمله مایکروسافت، چت‌بات‌ها را آزمایش کرده‌اند، اما در این زمینه شانس زیادی بدست نیاورده اند. مثلا در یک مورد به گزارش The Verge، در کمتر از ۲۴ ساعت، کاربران توئیتر به ربات Tay مایکروسافت، زبان زن‌ستیزانه و نژادپرستانه آموزش دادند که در نهایت منجر به انقراض این ربات شد.

Tay رباتی بود که توسط مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. وقتی BlenderBot 3 توسط Meta در ماه آگوست منتشر شد، این شرکت نفوذ کوچکی به عرصه چت‌بات انجام داد. به گزارش مشبل، این ربات نیز مانند Tay به دلیل انتشار اطلاعات نژادی، یهودی ستیزانه و گمراه کننده از جمله ادعای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مورد انتقاد قرار گرفت.

برای جلوگیری از این نوع حوادث OpenAI فناوری Moderation API را پیاده‌سازی کرده است؛ یک سیستم تعدیل مبتنی بر هوش مصنوعی که به توسعه‌دهندگان آموزش داده شده است تا تشخیص دهند که آیا زبان مورد استفاد، خط‌ مشی محتوای شرکت را نقض می‌کند تا از انتقال محتوای مضر یا غیرقانونی جلوگیری کند. با این حال OpenAI اعتراف می کند که در این زمینه هنوز مشکلاتی وجود دارد و ChatGPT کامل نیست.

بنابراین، آینده چت ربات های هوش مصنوعی چیست؟ خب، در این رابطه، توئیت آلتمن جالب توجه است:

«به زودی، شما می توانید دستیاران مفیدی داشته باشید که با شما صحبت می کنند، به سوالات شما پاسخ می دهند و به شما مشاوره می دهند، در زمان واقعی…»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.