رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

روحانی: کشاورزی پایه قدرت ملی و استقلال کشور است

رییس جمهوری کشاورزان را پایه اصلی افتخار تامین امنیت غذایی کشور و جامعه برشمرد و با تاکید بر اینکه دولت علیرغم تنگناها حامی بخش کشاورزی و کشاورزان است، اظهارداشت: خوداتکایی در مواد غذایی راهبرد دولت در بخش کشاورزی است.

 

به گزارش اینتیتر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در مراسم ملی جشن شکرگزاری برداشت محصول که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: افزایش ۲۰ میلیون تن محصول طی ۳ سال، حاصل تلاش کشاورزان و برنامه ریزی دقیق مسوولان است.

دکتر روحانی گفت: بسیار خوشحالم که ملت بزرگ ایران امروز شاهد جشن بزرگ ملی برای دستیابی به نعمات خداوند و محصولات کشاورزی بویژه گندم به عنوان محصولی استراتژیک هستند.

رییس‌ جمهوری افزود: این مراسم هم شکرگزاری به درگاه خداوند رزاق و هم جشن افتخار ملی برای تبلور بزرگترین بخش اقتصاد مقاومتی و هم روزی است که ملت بزرگ ما در بخش امنیت غذایی شاهد یک گام مهم برای خودکفایی و خوداتکایی است و این به معنای تضمین امنیت ملی کشور در بخشی مهم می‌باشد.

دکتر روحانی ضمن تبریک سالروز میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص) به روایت برادران اهل سنت و برخی از علما و محققین شیعه، اظهار داشت: مصادف شدن این روز بزرگ که روز شکر، جشن و افتخار برای ما است با میلاد بزرگترین و مسعودترین مولود تاریخ بشریت را به فال نیک می‌گیریم.

رییس‌ جمهوری با تقدیر از تلاش‌های کشاورزان سراسر کشور در مسیر دستیابی به خودکفایی در بخش کشاورزی، آنان را پایه اصلی این افتخار دانست و خاطر نشان کرد: اراده، ایمان، امید، کار، تلاش و دلسوزی کشاورزان امروز ما را به این نقطه پرافتخار رسانده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه کشاورزی شغلی است که در آن نگاه کشاورز، به آسمان است، افزود: این بسیار مهم است که انسان روزی خود را از ناحیه لطف خدا و در آسمان‌ها ببیند و زمانی که باران می‌بارد شکرگزار بوده و در خشکسالی دست دعایش به سوی آسمان باشد.

رییس‌ جمهوری کشاورزی را کار و شغلی لذت‌بخش‌ توصیف کرد و گفت: ما به کشاورزان امیدوار و متوکلمان که توکلشان به خداست و با دستان پرتلاش و بازوان قدرتمند از زمین، باران، امکانات و تجربه بشری غذای بشریت را آماده می‌کنند، افتخار می‌کنیم.

وی با تأکید بر اهمیت وجود امنیت غذایی در یک کشور و اینکه اگر این امنیت وجود نداشته باشد، دشمنان می‌توانند، فشارهای زیادی را به یک ملت تحمیل کنند، گفت: امام راحل، همواره بر موضوع کشاورزی و اهمیت محصولات غذایی تأکید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری، توجه به این بخش را مهم و جزو اولویت‌ها می‌دانند.

دکتر روحانی افزود: کشاورزی علاوه بر تأثیر بسزایی که در میزان اشتغال، افزایش رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی دارد، در قدرت و پایداری ملی و استقلال یک کشور نیز حائز اهمیت بوده و می‌تواند قدرت چانه‌زنی یک کشور را در دنیا افزایش دهد.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه هر چه قدرت چانه‌زنی ما در دنیا و مذاکرات بین‌المللی بیشتر باشد، قدرت ملی ما افزایش خواهد یافت، گفت: با تلاش و افزایش تولید نفت در کشور است که می‌توانیم در اجلاس اوپک قدرت چانه‌زنی داشته و حرف خود را بیان کنیم و در غیر این صورت اگر تولید نفت نداشته باشیم، کسی به حرف ما گوش نکرده و چانه‌زنی ما تأثیری نخواهد داشت.

دکتر روحانی ادامه داد: زمانی که کارگران، مهندسان و مسئولان صنعت نفت کشور قادر هستند ظرف مدت ۱۰ ماه  پس از اجرای برجام یعنی از ۲۷ دی‌ماه سال ۹۴ که روز عزا و سیاه‌پوش شدن رژیم صهیونیستی و یکی از کشورهای منطقه بود ، با افزایش تولید نفت ، میزان صادرات آن را از یک میلیون بشکه به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برسانند، به معنای قدرت در این بخش است و وقتی این قدرت را داریم می‌توانیم در جلسه اوپک چانه‌زنی کرده و در این مذاکره بین‌المللی همانند برجام، موفق شویم.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه ما در زمینه تولید محصولات کشاروزی، خرید هواپیما موفق بوده و در دیگر ‏صحنه‌ها هم به لطف خدا، موفق خواهیم بود، خاطر نشان کرد: ملت مقاوم، امیدوار، متوکل به خدا و متحد ‏می‌تواند از هر مشکلی، به راحتی عبور کند.‏

دکتر روحانی با اشاره به اینکه خداوند انسان را به گونه‌ای خلق کرده که باید با مشکلات دست و پنجه نرم کند، ‏گفت: لذت زندگی، بر ایستادگی و مقاومت بوده و زندگی که در آن کار و تلاش نباشد، هیچ لذتی ندارد، بلکه ‏زندگی توأم با سختی، اراده قوی و ایستادگی و تلاش در مسیر به دست آوردن محصول با رنج لذت‌بخش است.‏

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه رنجی که برای استقلال و حرکت کشور به سوی سربلندی باشد، لذت دارد، ‏گفت: یکی از اهداف اولیه دولت یازدهم پیش از آغاز بکار رسمی دولت در تیرماه سال ۹۲، ساماندهی بخش ‏کشاورزی بود و اولین جلسات ما با صاحب‌نظران در این بخش، راجع به اقداماتی بود که باید در بخش کشاورزی ‏با توجه به گزارش‌هایی که مبنی بر کمبود ذخایر گندم در کشور و مشکلاتی که برای خرید گندم داشتیم، انجام ‏شود.

دکتر روحانی افزود: مشکلاتی که در آن دوران در بخش کشاورزی وجود داشت، باعث شد که وزارت جهاد ‏کشاورزی ما با اراده‌ای مستحکم‌تر در مسیر خوداتکایی و استقلال در مواد استراتژیک غذایی، حرکت کند.‏

رییس‌ جمهوری، مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را فردی پرکار، پرتلاش، مخلص، با ایمان، متخصص و باتجربه ‏در کار خود دانست و گفت: بزرگترین توفیق دولت این است که بتواند افراد متخصص و دلسوز را دور یک میز ‏جمع کند.‏

دکتر روحانی افزود: به کسانی که درباره دولت یازدهم غیرمنصفانه سخن می‌گویند، کاری نداریم و برای آنها ‏دعا می‌کنیم بتوانند منصفانه سخن گفته و کار کنند.‏

رییس‌ جمهوری ادامه داد: موضوع تأمین گندم از مهم‌ترین اولویت‌های دولت بود، چرا که در آن دوران احساس ‏کردیم، چه تنگناهایی ممکن است در اثر کمبود گندم در کشور ایجاد شود و امروز قدم‌های بسیار خوبی در این ‏راستا برداشته شده و آمارها نشان‌دهنده تلاش کشاورزان و برنامه‌ریزی دقیق مسئولین در بخش کشاورزی است.‏

دکتر روحانی یادآور شد: محصولات مواد غذایی و کشاورزی در سال ۹۲ به میزان ۹۷ میلیون تن بوده که این ‏میزان امسال به ۱۱۷ میلیون تن رسیده و این به معنای آن است که در طول ۳ سال ۲۰ میلیون تن افزایش در زمینه ‏تولید محصولات مواد غذایی و کشاورزی داشتیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه در سال ۸۳ کشور به خودکفایی گندم رسید و جشن خودکفایی گندم در ‏آبان آن سال در دولت اصلاحات برگزار شد، افزود: در آن جلسه آقای خاتمی رییس‌ جمهوری وقت اعلام ‏کرد که بعد از ۴۰ سال ایران به خودکفایی گندم رسیده است، اما در ادامه وضعیت به چه شکل در آمد؟

دکتر روحانی ادامه داد: در سال ۸۰ به حدود ۶٫۷۷ میلیون تن واردات گندم به کشور نیاز داشتیم که این میزان ‏در سال ۸۳ با خودکفایی در تولید گندم، برطرف شد اما، مجدداً در سال ۸۸ نیاز کشور به واردات گندم به رقم ‏‏6.77 میلیون تن، رسید.‏

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه استمرار و تداوم رشد و پیشرفت از رشد مقطعی با اهمیت‌تر بوده و ما آن را ‏ترجیح می‌دهیم، گفت: در سال گذشته با وجود کاهش قیمت نفت، اگر رشد در بخش کشاورزی بوجود ‏نمی‌آمد، امکان داشت که رشد کشور منفی شود، اما با رشد ۵٫۴ درصدی کشاورزی توانستیم به رشد مناسب ‏در کشور برسیم.‏

دکتر روحانی با بیان اینکه امسال میزان رشد اقتصادی کشور را بالای ۵ درصد، پیش‌بینی می‌کنیم و امیدواریم در ‏بخش کشاورزی نیز به این میزان رشد برسیم، اظهار داشت: گام‌های خوبی که در بخش کشاورزی شروع شده ‏بسیار ارزشمند است و استمرار رشد به معنای آن است که مسیر درستی را انتخاب کردیم و دولت مسیر ‏درست انتخاب شده برای بخش کشاورزی را با جدیت ادامه خواهد داد.‏

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، قرار بود در سال جاری حدود ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان ‏خریداری شود، اما رقمی بیش از آن در حدود ۱۱٫۵ میلیون تن گندم خریداری شده است، گفت: افزایش ‏تولید محصولات کشاورزی در شرایط بارش کم و کاهش سطح زمین‌های زیر کشت برای تولید گندم، نشانه ‏ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی است.‏

دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت استفاده از تجربه‌های جهانی، فناوری‌های نوین و بهره‌وری آب برای ایجاد ‏تحول در بخش کشاورزی، گفت: کشاورزی سنتی امروز دیگر جوابگوی نیاز کشور نیست و باید با استفاده از ‏فناوری‌های نوین و تغییر در شیوه‌های آبیاری و کشاورزی بتوانیم محصولاتی بیشتر و با کیفیت بهتر تولید ‏کنیم.

‏رییس‌ جمهوری افزود: خوشبختانه در نوسازی و تجهیز امکانات و ماشین‌آلات کشاورزی حرکت‌های خوبی در کشور انجام شده است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: برخی تصور می‌کنند اگر دور کشور دیوار بکشیم، می‌توانیم پیشرفت کنیم و این در حالی است که کسب علم و تجربه از هر نقطه از جهان سفارش و درس پیامبر اکرم(ص) به ما است.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه دولت حامی کشاورزان بوده و بخش کشاورزی برای دولت حائز اهمیت است، گفت: خشنودی خدا و امید و رضایت کشاورزان برای ما اصل است، چرا که اگر کشاورز خوشحال و امیدوار باشد، فرزندان خود را تشویق به این کار خواهد کرد و دولت علیرغم تنگناها از بخش کشاورزی و کشاورزان حمایت خواهد کرد.

دکتر روحانی حفظ آب، خاک و محیط زیست را موضوعی بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: اگر این پایه‌های اصلی کشاورزی را حفظ نکنیم، در بلندمدت دچار مشکل خواهیم بود و اگر توسعه پایدار در کشاورزی را می‌خواهیم باید در حفظ خاک، ذخایر آب و محیط زیست به عنوان سرمایه‌های عظیم و بزرگترین نعمات خداوند، تلاش کنیم.

رییس‌ جمهوری خوداتکایی در تولید مواد و محصولات غذایی را راهبرد دولت در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: دولت با همه توان تلاش خواهد کرد که از بخش کشاورزی به طور کامل حمایت کند چرا که زندگی چندین میلیون نفر که در این بخش فعالیت می‌کنند، برای ما مهم است.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت برنامه‌‌ریزی برای رسیدن به خودکفایی در بخش کشاورزی و تداوم آن، گفت: دولت در دو مرحله خرید گندم از کشاورزان و تحویل آن به مردم در قالب آرد، به نانوایی‌ها یارانه پرداخت می‌کند که این از جمله موارد حمایتی دولت از این بخش است.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه دولت قیمت تضمینی خرید گندم را کاهش نمی‌دهد، گفت: باید برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده داشته باشیم و قدرت رقابت را در این بخش حفظ کنیم و امیدوارم بتوانیم راه و مسیر خوداتکایی و خودکفایی را به برکت احکام نورانی اسلام، راه پیامبر و تلاش و کوشش و جهاد ادامه دهیم.

پیش از سخنان رییس جمهوری، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با اشاره به رشد پایدار و مستمر ۲۰ درصدی در بخش کشاورزی طی سه سال گذشته و در دولت تدبیر و امید گفت: در این مدت  وابستگی کشور به واردات ۶۴ درصد کاهش  و خودکفایی ۷۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزایش ۲۰ درصدی بهره وری آب و جهش تولیدات کشاورزی از جمله محصولات برنج، گندم، شکر و چغندرقند را از مهم ترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید و وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و اظهارداشت:  با اتخاذ سیاست های حمایتی و تدابیر مناسب شخص رییس جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تلاش ها و پشتیبانی های بخش خصوصی توانستیم به این مهم دست یابیم.

شاه نظری نماینده تولید کنندگان بخش کشاورزی با تاکید بر اینکه با انتخاب دکتر روحانی و آغاز بکار دولت یازدهم تولید داخلی گندم افزایش بسیار چشمگیری داشته است، گفت: خرید گندم با قیمتی بالاتر از هزینه تمام شده باعث دلگرمی و خوشحالی همه گندم کاران برای تولید بیشتر و درعین حال استفاده بهینه آب شد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه با تکیه بر ابزار نوین و تلاش های کشاورزان تولیدات و ثروت ملی افزایش یافت، ادامه داد: با حمایت ها و اقدامات رییس جمهوری، مجلس شورای اسلامی ، بخش خصوصی و کشاورزان توانستیم علیرغم محدودیت های مالی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم.

وی افزود: با استفاده از ابزار و فن آوری های روز دنیا  می توان به ۲ برابر ظرفیت موجود رسید که دراین صورت امنیت آب، خاک و محیط زیست حفظ شده  و ثروت ملی و اشتغال افزایش خواهد یافت.

در این مراسم همچنین  با اعطای لوح و تندیس از هشت حمایت کننده و برگزیده بخش کشاورزی  تجلیل و قدردانی شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.