رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نوروز در ترکیه منفجر شوید! +توصیه وزارت خارجه به مسافران ترکیه

کودتا، دستگیری، انفجار ، بدرفتاری و دزدی. هر کدام از این ها به تنهایی دلیلی است تا شما را از سفر به منطقه ای با این مشخصات منع کند اما تورهای ترکیه همچنان پر رونق است و همچنان ایرانی ها چمدان نوروز را بسته اند تا راهی کشوری شوند که همه این مختصات را یکجا در خود دارد.

 روزگاری شمال ایران مقصد همیشگی سفرهای نوروزی بود اما حالا در روزهای نوروز در پیاده روهای کشور ترکیه همگی فارسی حرف می زنند چرا که ترکیه همچنان مقصد اول سفرهای خارجی ایرانیان است. نه هشدار های سرکنسولگری ایران در ترکیه، نه بدرفتاری های زننده ماموران مرزی این کشور با تبعه های ایرانی و نه انفجار و دزدی و غیره نتوانسته است ترکیه را از صدر فهرست مقصد سفرهای خارجی ایرانی ها پایین بیاورد.

چه تعداد ایرانی به ترکیه می روند؟
به گزارش اینتیتر به نقل از جام جم، ترکیه سالهاست که مقصد اول سفرهای خارجی ایرانیان است و البته در این میان نباید همه تقصیر ها را متوجه مسافران ایرانی دانست که اگر همین حالا هم نگاهی به قیمت برخی از تورهای داخلی بیندازید با همه این اوصاف شما هم ترجیح می دهید که به جای سفر به کیش یا شیراز به ترکیه سفر کنید. چرا که بسیاری از تورهای این دو شهر گران تر از تورهای سفر به شهرهای ترکیه است. اما همین چند روز پیش علی نجفی خوشرودی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از سفر «30 هزار ایرانی به ترکیه در ایام نوروز با وجود ناامنی» سخن گفت. اگر میانگین هزینه سفر به ترکیه در ایام نوروز را به ازای هر نفر یک میلیون و۸۰۰ هزار تومان لحاظ کنیم رقمی نزدیک به ۵۴ میلیارد تومان تنها در ده روز به دست می آید.


قیمت تورهای ترکیه چقدر است؟
به دلیل درخواست بالای مسافران ایرانی قیمت های متنوعی برای سفر به این کشور وجود دارد. این قیمت ها معمولا از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آغاز و بسته به تعداد روزهای اقامت تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ادامه دارد. به عنوان مثال تور ۶ شب کوش آداسی با پرواز زاگرس یک میلیون و ۷۴۵ هزار تومان قیمت خورده است و جالب اینکه برای مشخصات این تور «بلیط رفت و برگشت، ترانسفر فرودگاهی و لیدر فارسی زبان» به عنوان ویژگی های این تور عنوان شده است! همین تور با پرواز ماهان یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومان قیمت دارد. برای اقامت سه شب در استامبول قیمت یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان باید بپردازید. و اگر می خواهید اقامتی طولانی تر داشته باشد تورهای ۱۳ روزه ترکیبی به شهرهای مختلف ترکیه به ازای هر نفر بزرگسال رقم چهارمیلیون و ۵۵۰ هزار تومان از شما دریافت می کنند.


بیمه می شوید و غرامت نمی گیرید!
قیمت تورهای ترکیه هر چه باشد اغلب شامل بیمه هم می شوند. در تماسی که با برخی از دفاتر آژانس های معتبر گرفتیم عنوان شد که رقمی حدود ۱۰ هزار یورو ( حدود ۴۰ میلیون تومان) بیمه هر مسافر است هر چند دولت ترکیه در این مورد هیچ گونه مسئولیتی قبول نمی کند چرا که بختیار اسدزاده سرکنسول ایران در استانبول گفته است « دولت ترکیه تاکنون بابت کسانی که در اینجا کشته شده‌اند به خانواده‌های کشته‌شدگان هیچ غرامتی نداده است.»

وقتی انفجارها قیمت ها را شکست
ایران سومین کشوری است که بیشترین گردشگر را به کشور ترکیه می فرستند، روسیه در مکان اول و آلمان در رده دوم مسافران ترکیه قرار دارند. اما با تنش رابطه میان ترکیه و روسیه در پی سقوط هواپیمای روسی در خاک ترکیه یکی از اولین تصمیم های مسکو قطع سفر گردشگران روسی به این کشور بود. تصمیمی که خیلی زود زنگ خطر را برای توریسم و اقتصاد این کشور به صدا درآورد. جالب اینکه در همان روزهای تحریم سفر روس ها، ایرانی ها ترغیب بیشتری برای سفر به ترکیه داشتند چرا که قیمت ها به دلیل این تحریم بسیار پایین آمده بود. بهروز صفری یکی از فروشندگان تورهای ترکیه می گوید « هتل هایی که هر شب ۱۱۰ یورو به سختی می توانستیم رزرو کنیم به قیمت ۷۰ دلار به راحتی رزرو می کردیم» اما این تحریم خیلی زود برداشته شد و قیمت ها هم همینطور. تحریم به ایران هم کشیده شد، پویشی به راه افتاد به نام «تحریم سفر به ترکیه» که اتفاقا از طرف چند نهاد و سازمان هم حمایت می شد اما خیلی زود شکست خورد تا بسیاری آن را به دلیل مردمی نبودن محکوم به شکست بدانند.
اما برای ایرانی ها همه چیز از ناآرامی های تیرماه ترکیه آغاز شد، وقتی کودتای یک روزه علیه دولت اردوغان نافرجام ماند موج ناآرامی سراسر شهر های ترکیه را فراگرفت. یک گردشگر ایرانی در انفجاری در خیابان استقلال استامبول کشته شد و چند نفر در حمله تروریستی فرودگاه استامبول زخمی شدند. همان روزها رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران به خبرگزاری ایسنا اعتراف کرد « که سفر ایرانی‌ها به کشورش بدنبال کودتای نافرجام تیرماه، ۳۰ درصد کاهش داشته است.»


نوروز در ترکیه منفجر شوید!
شاید منبعی موثق تر از سرکنسول ایران در ترکیه وجود نداشته باشد برای بیان وضعیت کنونی شهروندان ایرانی در ترکیه. در حالی که او هم به شدت توصیه می کند که مردم به سفر ترکیه نروند! بختیار اسدزاده، سرکنسول ایران در استانبول می گوید «ترکیه ناامن است و جان ایرانیان در خطر»
وی کشته و مجروح شدن بیش از ۲۰ نفر از ایرانیان طی عملیات‌های تروریستی، حمله به کامیون‌های ایرانی و کشتن رانندگان آن و برخورد تبعیض‌آمیز دستگاه‌های دولتی و قضایی ترکیه با مال‌باختگان ایرانی را نمونه‌هایی از خطراتی خواند که ایرانیان را در ترکیه تهدید می‌کند. بختیار اسدزاده، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول درباره افرادی که به منظور گردشگری به ترکیه سفر می‌کنند، اظهار داشت: این دسته از افراد نیز باید هوشیار باشند زیرا بعد از کودتا، ناامنی در ترکیه زیاد شده و گروه‌های تروریستی در اینجا فعال هستند و هر لحظه امکان انفجار وجود دارد و خشک و ‌تر با هم می‌سوزند.

توصیه مسافرتی وزارت خارجه ایران جهت سفر به ترکیه

وزارت خارجه ایران هم با آگاهی از میزان سفرهای نوروزی ایرانیان به کشور همسایه امروز توصیه مسافرتی را در وب سایت خود منتشر کرد تا مسافران ایرانی از هر جهت درباره سفر به این کشور و ناامنی های آنجا آگاه باشند. در این توصیه آمده است : « با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز و برنامه تعدادی از هموطنان جهت سفر گردشگری به خارج از کشور و نظر به شرایط امنیتی ترکیه در ماه های گذشته و نگرانی برای امنیت و سلامت شهروندان ایرانی در این کشور، به کلیه هموطنانی که قصد مسافرت به ترکیه را دارند، توصیه اکید می گردد در صورت ضرورت غیرقابل اجتناب به انجام سفر، احتیاط لازم را بنمایند.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.