رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

زنگنه : ادعای پرداخت جریمه به ترکیه دروغ محض است

وزیر نفت، ادعای پرداخت جریمه به ترکیه را دروغ محض دانست و گفت: آنچه در قرارداد گازی با ترکیه وجود دارد، اصلاح قیمت بوده و بحث جریمه مطرح نیست.

به گزارش اینتیتر  به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه درباره ادعای ارزان فروشی گاز به ترکیه از سوی ایران اظهار داشت: این ادعا دروغ محض است که یکی گفت جریمه شده‎ایم؛ ما هیچ جریمه‌ای نشده ایم.

وی با اشاره به این که رای دیوان بین المللی داوری در سال ۱۳۹۱، کاهش ۱۲ درصدی قرارداد گاز صادراتی ایران به ترکیه بود که آنکارا نسبت به آن اعتراض کرد، یادآور شد: ترکیه پس از این رای، بار دیگر شکایت کرد؛ بر اساس این شکایت، آنها خواستار کاهش ۲۵ درصدی برای کیفیت گاز صادراتی و ۳۷.۵ درصد برای قیمت گاز شدند.

زنگنه، مجموع درخواست ترکیه برای کاهش قیمت و کیفیت گاز صادراتی را ۶۲.۵ درصد عنوانو تصریح کرد: این موضوع مربوط به سال ۱۳۹۱ است که در دیوان بین المللی داوری ثبت شده است.

وزیر نفت با بیان این که پس از سال‌ها بحث و مذاکره، این میزان (۶۲.۵ درصد) به ۱۳ درصد کاهش یافت، گفت: دلیل حکم دیوان بین المللی داوری برای کاهش ۱۳ درصدی، این بوده است که قیمت گاز ایران از گاز روسیه بالاتر است.

وی ادامه داد: زمان اجرایی شدن این حکم (کاهش ۱۳ درصدی)، ۹ ماه بعد از درخواست ترکیه تعیین و این موضوع سبب شد که ما مبالغی را که در ازای گاز از ترکیه دریافت کردیم، به آنها بدهکار شویم.

زنگنه تصریح کرد: به دلایل گفته شده، هم اکنون در ازای صادرات گاز به ترکیه، بر اساس آنچه داوری اعلام کرده، پولی دریافت نمی کنیم، این به معنای جریمه نیست.

وزیر نفت با بیان این که این موضوع در واقع اصلاح قیمت است که در قراردادها طبیعی است، ادامه داد: با تلاش همکاران، میزان درخواست ترکیه از ۶۲.۵ درصد به ۱۳ درصد یعنی به حداقل رسید.

ایران و ترکیه در سال ١٩٩۶ قرارداد ٢۵ ساله ای برای صادرات سالانه تا ١٠ میلیارد مترمکعب گاز امضا کردند که بر اساس آن، روزانه ٣٠ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه ارسال می شود.

ترکیه در سال‌های اخیر ، ۲ شکایت از ایران به دیوان بین المللی داوری برده است که نخستین آن، مربوط به کم فروشی و دیگری گرانفروشی بود. شکایت نخست ترکیه راه به جایی نبرد و دیوان بین المللی داوری به نفع ایران رای داده بود.

شرکت بوتاش (شرکت سهامی خطوط لوله نفت و گاز ترکیه) که طرف شرکت ملی گاز ایران به شمار می رود، این درخواست را مطرح کرده بود؛ شکایت دوم ترکیه ادعای گرانفروشی گاز و درخواست برای تخفیف از سوی ایران بوده است که صدور رای نهایی، چند سال به درازا کشید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.