رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بررسی و آزمایش فنی پژو ۳۰۱+تصاویر

بعید است که هیچ فرد ایرانی ای قیمت ۶۰ میلیونی برای یک خودرو بسیار معمولی را رقمی مناسب یا اقتصادی توصیف کند اما به هرحال ۳۰۱ یک خودرو بازار مشترک است که برای کشورهای در حال توسعه ای چون ایران و چین و کشورهای اروپایی شرقی تولید شده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، براساس توافق اخیر ایران خودرو و پژو از اواسط سال ۹۶ می توانیم شاهد عرضه این مدل در بازار کشورمان باشیم و از این رو تصمیم گرفتیم تا برخی ویژگی های این مدل را بر اساس بررسی نشریات خارجی مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری

خودروهای حاضر در این کلاس معمولا با توجه ویژه به قیمت تمام شده طراحی می شوند و از همین رو از طراحی ساده و خطوط اندک بر روی بدنه برخوردارند.

مثال بارز در این زمینه تندر ۹۰ است که تقریبا هیچ فردی از آن به عنوان خودرویی زیبا یاد نمی کند و ساختار بیش از حد ساده و قوطی شکل بدنه این خودرو همواره مورد انتقاد قرار می گیرد.

به هرحال پژو ۳۰۱ از این نظر از بسیاری رقبای خود بهتر است و از طرحی نسبتا جذاب و هماهنگ برخودار است. هرچند از نظر ابعاد بدنه نمی توان به تفاوت بارزی بین این خودرو و سایر سدان های کوچک پژو نظیر ۲۰۶ صندوق دار و رانا اشاره کرد.

طراحی داخلی

باید اعتراف کرد که طراحی داخلی پژو ۳۰۱ حداقل براساس تصاویر موجود به خوبی انجام شده و بیش از بسیاری رقبا بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد.

در واقع اگر ایران خودرو با بی سلیقگی مخصوص به خودش، فضای کابین دو رنگ و جذاب را به پلاستیک سرتاسر مشکی مبدل نکند، ۳۰۱ را می توان دارای کابینی جذاب به خصوص در برابر رنو سیمبل (نسل دوم تندر ۹۰) دانست.

نکته دیگه به فضای درونی کابین بر می گردد، فاصله محوی پژو ۳۰۱ در حدود ۲ سانتیمتر از خانواده ۲۰۶ بیشتر شده است و به همین جهت فضای سرنشینان عقب اندکی راحت تر از ۲۰۶ ها به نظر می رسد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پژو ۳۰۱

آینه ها و شیشه های برقی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم صوتی ساده با قابلیت پخش MP3 و پورت های ورودی USB و AUX، دو کیسه هوا، ترمز ABS مجهز به سیستم کمکی ترمز EBD، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با نمایشگر دیجیتالی و چراغ مه شکن از جمله امکانات پژو ۳۰۱ محسوب می شوند.

تجربه رانندگی

پژو ۳۰۱ احتمالا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری با قدرت حدودی ۱۲۰ اسب بخار روانه بازار ایران خواهد شد، هرچند از ایران خودرو بعید نیست که مدل ارزان تری را نیز با موتور ۱۰۶ اسب بخاری TU5 ارائه دهد که همان پیشرانه مورد استفاده در محصولات فعلی ایران خودروست.

گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز ظاهرا تفاوت محسوسی با گیربکس اتوماتیک مورد استفاده در سری فعلی محصولات ایران خودرو ندارد.

در کابین خودرو استفاده زیاد از مواد پلاستیکی خشک و شکننده از جمله انتقادات به ۳۰۱ بوده است، در مقابل کیفیت بالای سیستم تعلیق در جذاب ناهمواری و هندلینگ مناسب به عنوان ویژگی مثبت خودرو مطرح شده است.

از دیگر انتقادات وارد به ۳۰۱ می توان به نفوذ زیاد صدای پیشرانه و باد به درون خودرو اشاره کرد.

شتاب صفر تا صد پژو ۳۰۱ در حدود ۱۲٫۵ ثانیه اندازه گیری شده است که اندکی از مدل های ۲۰۶ موجود در کشور بهتر است، همچنین مصرف سوخت نیز با توجه به استفاده از کولر در حدود ۹٫۵ لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده که در حد و اندازه ۲۰۶ های موجود در کشور است.

ترمزها عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده اند و هندلینگ و احساس فرمان پذیری خودرو نیز از بسیاری رقبا بهتر احساس می شود اما نمی توان از کسب تنها ۳ ستاره ایمنی در تست تصادف به عنوان نقطه قوت پژو ۳۰۱ یاد کرد.

سخن پایانی

با توجه به تست های موجود و اطلاعات اولیه، می توان ۳۰۱ را گزینه ای قابل قبول در مقابل رقبای چون رنو سیمیل، هوندا سیتی (ساخت تایلند)، مدل های کره ای شورولت سونیک و فولکس واگن پولوهای ساخت هند دانست. این خودو هم اکنون در چین، اسپانیا و نیجریه تولید می شود و ایران چهارمین سایت تولیدی ۳۰۱ خواهد بود.

چنانچه ایران خودرو محصول را بدون کم و کاستی نسبت به نمونه جهانی با موتور ۱٫۶ لیتری جدید سری پرینس و قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان به بازار عرضه کند، می توان انتظار موفقیت نسبی را برای این خودرو داشت، اما چنانچه بر اساس رویه سال های اخیر این شرکت قصد ارزان سازی این مدل را داشته باشد باید گفت که تفاوت بارزی بین ۳۰۱ و سدان های فعلی ۲۰۶ صندوق دار و رانا وجود نخواهد داشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.