رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ایران میزان نشست ۲۰۱۸ پارک‌های علم و فناوری جهان شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم از برگزاری نشست ۲۰۱۸ انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری در ایران خبر داد و گفت: با تحویل پرچم، این نشست در سال ۹۷ در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار خواهدشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، دکتر خسرو پیری  با اشاره به نشست انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری در روسیه، افزود: این اتحادیه یکی از معتبرترین نهادهای جهانی است که در آن ۷۰ پارک‌ علم و فناوری و مراکز رشد عضویت دارد و ایران نیز یکی از اعضای این اتحادیه است.

وی با بیان اینکه انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری سالیانه نشست‌هایی را برگزار می‌کند، اظهار کرد: در سال گذشته هیاتی از ایران متشکل از دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و روسای ۲۰ پارک علم و فناوری در نشست سال گذشته این انجمن جهانی حضور یافتیم و در این جلسه با رای اکثریت مقرر شد تا نشست آتی این انجمن که در سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شود، به میزبانی ایران باشد.

پیری با تاکید بر اینکه قرار است این نشست در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شود، یادآور شد: بر این اساس لازم بود تا پرچم برگزاری این نشست را دریافت می‌کردیم از این رو در نشست پارک‌های علم و فناوری جهان که در ترکیه برگزار شد شرکت کردیم.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم با بیان اینکه در این نشست روسای ۲۰ پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاهی و پارکی، مراکز رشد جهاددانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی ایران حضور داشتند، ادامه داد: در این نشست پرچم برگزاری نشست انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوی و فناوری به ایران تحویل داده شد.

وی هدف از برگزاری این نشست را انتقال تجربیات جهانی و ایجاد شبکه جهانی دانش و فناوری میان پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ذکر کرد و گفت: بر این اساس در این نشست در خصوص موضوعاتی چون ایجاد بازارهای جدید، انتقال فناوری و ثبت اختراعات  بحث و تبادل نظر خواهد شد که با توجه به عمر کوتاه ۵ تا ۱۰ ساله پارک‌های علم و فناوری ایران، کسب تجربیات جهانی می‌تواند آنها را در مسیر درست هدایت کند.

پیری، با تاکید بر اینکه برگزاری این نشست‌ها موجب خواهد شد تا با کمترین هزینه تجربیات سایر کشورها را کسب کنیم، اضافه کرد: در نشست ترکیه نیز مسایل مهمی مطرح چون نحوه اکوسیستم نوآوری در کشور، راهکارهای ورود شرکت‌های دانش بنیان در فضای مجازی، نحوه قرار دادن نوآوری در خدمت تولید و برند سازی مطرح شد.

وی شعار این جلسه را Bettet Together (بهتر با هم) ذکر کرد و یادآور شد: این شعار رویکرد بین‌المللی سازی را هدف قرار داده است.

برنامه‌های جهانی ایران در نشست پارک‌ها

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تعریف پروژه‌های مشترک را یکی از راهکارهای ورود کشور به عرصه‌های بین‌المللی عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه کشور برزیل از طریق اجرای پروژه‌های مشترک با اتحادیه اروپا زمینه همکاری‌های بین‌المللی خود را گسترش داده است و ما با بهره‌گیری از این تجربه، در نشست آتی انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری که در ایران برگزاری می‌شود، نشست‌های رو در رو را با نمایندگان  اتحادیه اروپا تدارک دیده‌ایم.

وی بازدید از مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ترکیه را از دیگر برنامه‌های این نشست نام برد و اظهار کرد: در این بازدید مسوولان کشور ترکیه آمادگی خود را برای ایجاد شبکه فناوری با ایران اعلام کردند.

پیری‌ ادامه داد: در این راستا قبل از برگزاری این نشست در ایران از مسوولان کشور ترکیه برای راه اندازی این شبکه دعوت به عمل خواهد آمد. کشور ترکیه در گذشته شبکه فناوری با اروپا را ایجاد کرده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در نشست آتی این اتحادیه، ایران میزبان حدود ۸۰۰ نفر باشد.

مدیر کل دفتر فناوری وزارت علوم زمان برگزاری این نشست در ایران را در شهریورماه اعلام کرد و افزود: این نشست در شهرک علمی و تحقیقاتی به مدت ۳ تا ۴ روز برگزار خواهد شد و زمان برگزاری آن از ۵ با ۶ شهریورماه سال ۱۳۹۷ تعیین شده است.

پارک‌های علم و فناوری ایران در مسیر تعالی

پیری با تاکید بر اینکه پارک‌های علم و فناوری ایران در مسیر صحیحی حرکت می‌کنند، گفت: در سال ۱۳۹۴ میزان گردش مالی پارک‌های علم و فناری ۲ هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۳۵۰۰ میلیارد تومان بالغ شده است.

وی با بیان اینکه این رقم برای کشوری که فعالیت در حوزه دانش بنیان را از ابتدا آغاز کرده، رقم خوبی است، افزود: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به میزان ۵۰۰ میلیون دلار صادرات از سوی پارک‌های علم و فناوری داشتیم و این میزان در حالی است که بر خلاف بسیاری از کشورها چون ترکیه که شرکت‌های بین‌المللی اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اند، ایران فاقد شرکت‌های جهانی بزرگ است.

مدیر کل دفتر امور فناوری وزارت علوم خاطر نشان کرد:‌حضور شرکت‌های جهانی موجب ارائه آمارهای گردش مالی بزرگتری خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع موجب جلب توجه کشورهای اروپایی به ایران شده؛ چراکه می‌دانند ایران قادر به تولید فناوری است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.