رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دماسنج بورس، ۱۱۹ پله بالا رفت

 شاخص بورس امروز (سه شنبه) با ۱۱۹ پله رشد، در جایگاه ۹۶ هزار و ۳۱۴ واحدی قرار گرفت.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، اگرچه دماسنج بازار سرمایه امروز ۱۱۹ واحد بالا رفت اما با نگاهی به وضعیت معاملات، مشخص می شود همچنان با بازاری کم حجم و راکد روبروییم.
در معاملات امروز بورس ۸۵۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲ هزار و ۶۹ میلیارد ریال در ۵۸ هزار و ۳۶۶ نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۳۸ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۰ واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، هفت واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخشی از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۱۷۹ واحد افزایش یافت.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۱۶۷ واحد بالا رفت اما شاخص بازار دوم بورس ۱۷۵ واحد کاهش یافت.
گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه ۱۷۸ میلیون سهم به ارزش ۲۴۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی نیز به ارزش ۱۷۸ میلیارد ریال و رایانه به ارزش ۹۴ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۷۸ میلیارد ریال جای گرفت.
گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۷۲ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، خودرو (ایران خودرو)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، اخابر (مخابرات)، شاراک (پتروشیمی اراک) و شتران (پالایش نفت تهران) در معاملات امروز با بالاترین تاثیر مثبت، شاخص را تقویت کردند. اما همراه (ارتباطات سیار) و شبریز (پالایش نفت تبریز) با تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

** افزایش ارزش معاملات فرابورس به بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال
معاملات فرابورس ایران در بیست و دومین روز اسفندماه با دادوستد بیش از ۱۹۳ میلیون ورقه به ارزش حدود ۱۲ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال پایان یافت.
بخش زیادی از ارزش معاملات به فروش اوراق اجاره به منظور تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی اختصاص داشت.

معاملات بازار سهام فرابورس به ۱۷۴ میلیون سهم به ارزش ۴۰۱ میلیارد ریال رسید که از این میزان نماد ذوب آهن با نقل و انتقال ۳۱ میلیون سهم به ارزش ۲۵ میلیارد ریال و نماد گروه صنایع کاغذ پارس با مبادله ۱۲ میلیون سهم به ارزش ۴۶ میلیارد ریال به ترتیب بالاترین میزان حجم و ارزش معاملات را در مجموع این بازارها تجربه کردند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با افت چهار واحدی در ارتقاع یک هزار و ۷۸ واحدی ایستاد.
نمادهای میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، ارفع (آهن و فولاد ارفع)، دماوند (تولید برق دماوند) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) در حالی بالاترین تاثیر منفی را بر آیفکس گذاشتند که نمادهای هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) با تاثیر مثبت بر این نماگر مانع از افت بیشتر آن شدند.
بازار اوراق با درآمد ثابت نیز معاملات امروز را با خرید و فروش نزدیک به ۱۳ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۱۲ هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال خاتمه داد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.