رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

سکوت در مقابل ظالمین، پسند خدا نیست، خدای متعال برای انسان عذاب می‌فرستد. ما در روایت داریم که عذاب فرستاده می‌شود. مومنین هم بیشتر عذاب می‌کشند، بیان می‌کنند چرا؟ می‌گویند چون اینها سکوت کردند و امر به معروف و نهی از منکر نکردند.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، در دعای روز ششم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم:

اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ

ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ

وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ

سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ

یا مُنْتهى رَغْبهَ الرّاغبینَ

خدایا! در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز

و تازیانه‌هاى عذابت را بر من مزن

و از موجبات خشمت بدان نعمت بخشى

و الطافى که نسبت به بندگان دارى دورم بدار.

ای نهایت آرزوی مشتاقان!

 

*سکوت در مقابل ظالمین پسند خدا نیست

آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان می‌گوید:

«اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ»؛ خدایا مرا خوار و رسوا نکن، اگر ماه مبارک بیاید ماهی که با عظمت است، ماه رحمت و مغفرت الهی است، انسان توجه نکند، خدا خوارش می‌کند به واسطه مرتکب شدن به معصیت، اگر انسان در این ماه مبارک گناه بکند و به طور کلی خدای متعال او را خوار و ذلیل می‌کند، تصور کرده است اینگونه است نه، قرآن در سوره شعراء می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ»؛ آیا نمی‌نگری که آنها خود به هر وادی‌ای حیرت و سرگشته دارند حرکت می‌کنند، «وَأَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لَا یَفْعَلُونَ» مگر ما چه کردیم؟ اینها حرفهایی گفتند که عمل نکردند، سخن می‌گویند ولی عمل نمی‌کنند، آنها بسیار سخن می‌گویند یکی را هم عمل نمی‌کنند.

لذا اینها ذلیل می‌شوند و نهایتاً خدا آنها را ذلیل می‌کند؛ «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ»؛ می‌فرماید: اهل ایمان چون یاد خدا زیاد هستند چون برای انتقام از هوچی‌گری و امثال اینها دوری می‌گزینند و ستمی در حق کسی نمی‌کنند و خدای متعال اینها را یاری می‌کند و اینها به چه کیفر و دوزخی که خداوند برای آنها قرار داده است دچار می‌شوند، یکی از آنها که بیان می‌کنند ذیل همین آیه شریفه این است که انسان در دنیا ذلیل و خوار است و شما بدانید اینها امروز به تعبیر عامیانه و مثل فارسی ما وقت جیک جیک مستانشان است، اما یک روزی خواهد رسید که خوار و ذلیل می‌شوند.

«اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ»؛ بیان می‌کند خدایا ما را خوار و ذلیل نکن، طوری نشود که ما به جای اینکه یاد تو باشیم، معصیت تو را بکنیم، معصیت خدا یعنی فرمان نبردن از فرامین الهی این معصیت خداست، معصیت خدای نعوذبالله یک وقتی از سر گناه است، یک وقت معصیت خدا این است که با دشمنان خدا که خدا فرمودند اینها شیطان لعین و رجیم هستند.

خداوند می‌فرماید ما یک روزی آن‌ها را ذلیل می‌کنیم، «وَ لا تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ»؛ خدایا مرا ذلیل نکن با تازیانه‌های انتقامت، خدا فرمودند اینطوری است انتقام می‌گیرد، لذا من را گرفتار نکن که از من انتقام گرفته شود.

امام صادق(ع) به صراحت بیان فرمودند که مکارم اخلاق ۱۰ تا است، بعد می‌فرمایند اولین مکارم اخلاق، پایمردی است در مقابل دشمن، انسان پایمردی بکند، «وَ لا تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ»؛ بعضی‌ها فکر می‌کنند اینگونه است که سکوت بکنند برای اینها هم عذاب می‌آید اینها هم تازیانه‌های انتقام خدا را خواهند خورد.

«وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ»: و دور ساز مرا از موجبات خشم و غضبت در این ماه، موجبات خشم و غضب این است که انسان گناه بکند و کاری بکند که پسند خدا نباشد سکوت در مقابل ظالمین پسند خدا نیست، خدای متعال برای انسان عذاب می‌فرستد ما در روایت داریم که عذاب فرستاده می‌شود مومنین هم بیشتر عذاب می‌کشند، بیان می‌کنند چرا؟ می‌گویند چون اینها سکوت کردند و امر به معروف و نهی از منکر نکردند، برای اینکه خودشان و موقعیت اجتماعی‌شان را حفظ بکنند و متأسفانه اینطوری می‌شوند.

«بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ یَا مُنْتَهَى رَغْبَهِ الرَّاغِبِینَ»: و به حق منتی که خودت بر ما می‌گذاری، تو بر ما منت گذاشتی و ما را خلق کردی، انسان خلق کردی، بهترین موجود خلق کردی و این نهایت رغبت مشتاقان، کسانی که مشتاق خدا هستند طبعاً هر چیزی جلوی راه‌شان باشد آنها را از جلوی راه برمی‌دارند، «مُنْتَهَى رَغْبَهِ الرَّاغِبِینَ» کسی که مشتاق خدا باشد هر چیزی جلوی راه او باشد، از گناه فردی گرفته تا گناه اجتماعی همه را با قوت و قدرت برای امر الهی قیام می‌کند و بر می‌دارد حتی فردی هم شده است برای خدا قیام می‌کند، البته فقط برای خدا.

منظورمان از بین بردن خشونت نیست، اتفاقاً اسلام سِلم و دوستی است با کسانی که با سِلم مخالفت می‌کنند با آن‌ها مبارزه بکنیم منظور این است. خداوند می‌‌گوید شما با کسانی که جلوی راه شما را می‌گیرند مبارزه بکنید اگر واقعاً راغب و مشتاق خداوند هستید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.