رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

هشدار درباره پرداخت آنلاین فطریه

از تبلیغات دروغین مجرمان سایبری برای دریافت فطریه و کمک های مردمی خبر داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سرهنگ “علی نیک نفس” ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعت و عبادات روزه‌داران اظهارداشت: همزمان با نزدیکی عید فطر و پرداخت زکات آن، متاسفانه افراد سودجو با سوءاستفاده از احساسات انسان دوستانه هموطنان عزیز به دنبال کلاهبرداری از آنان هستند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: این افراد با استفاده از قابلیت های شبکه های اجتماعی و انجام تبلیغات گسترده در این بستر سعی دارند، اعتماد کاربران فضای مجازی را جلب کرده و از حساب های آنها برداشت غیر مجاز انجام دهند، به همین منظور تبلیغاتی جذاب برای دریافت کمک های مردمی و جمع آوری فطریه و کفاره روزه با هدف جلب اعتماد کاربران طراحی می کنند.

این مقام انتظامی یادآور شد: گاهی اوقات افراد سودجو ادعا دارند که این تبلیغات از سوی موسسات و ارگان های مربوطه در فضای مجازی منتشر شده در حالی که موسسات مزبور در این رابطه هیچ اقدامی نداشته اند و یا اینکه در برخی موارد تبلیغاتی از سوی افراد و چهره های مشهور و سرشناس منتشر می شود بدون آنکه آنها از این موضوع اطلاعی داشته باشند.

سرهنگ نیک نفس تصریح کرد: بسیاری از این تبلیغات دروغین و کذب بوده و هموطنان عزیز نباید به آنها اعتماد کنند زیرا این افراد تنها به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران و در نهایت سرقت از حساب های بانکی آنها هستند بنابراین باید مراقب این گونه سایت ها، کانال ها، گروه ها و صفحات باشند و اطلاعات مهم خود را در اختیار این افراد قرار ندهند.

وی، طراحی سایت ها، کانال ها و اپلیکیشن های جعلی و منسوب به نهاد های دولتی و مسئول در این زمینه را مهمترین شگرد مجرمان دانست و گفت: از آنجا که بیشتر هموطنان از تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند از این رو امکان طراحی اپلیکیشن ها و همچنین کانال ها و صفحات جعلی بیش از سایر شگردهای مجرمانه متصور است.
این مقام انتظامی بیان کرد: هموطنانی که قصد دارند فطریه و کفاره روزه خود را از بستر فضای مجازی و یا از طریق موسسات خیریه فعال در این حوزه پرداخت کنند باید نسبت به اصالت آنها اطمینان پیدا کنند.

وی ادامه داد: شهروندان برای پرداخت وجوه خود به شرکت‌ها و موسسات شناخته شده در کشور که از طریق رسانه‌های جمعی نظیر رادیو، تلویزیون و… شماره حساب های رسمی خود را اعلام می کنند، اقدام نمایند.

سرهنگ نیک نفس تاکید کرد: هموطنان عزیز از واریز فطریه یا کفاره روزه خود به حساب‌های نامعتبر و شخصی که از طریق سایت ها و گروه های ناشناس تبلیغ می شوند، خودداری کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از نهادهای ذیربط خواست در خصوص موسسات و انجمن‌های خیریه که مجوز فعالیت دارند و نیز نحوه جمع آوری فطریه و کمک های مردمی این موسسات از طریق مبادی قانونی اطلاع رسانی لازم صورت پذیرد.

این مقام انتظامی به حضور شبانه روزی پلیس فتا در فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: همکاران بنده به صورت مداوم در حال پایش این فضا بوده و در صورت مشاهده هر گونه موارد مجرمانه، با اقدامات پیش دستانه به دنبال برخورد و مقابله با مجرمان سایبری هستند.

سرهنگ نیک نفس گفت: مرکز فوریت های سایبری در طول شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات و خدمت رسانی به کاربران است، شهروندان با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس http://www.cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری می توانند موضوعات مهم مانند سایت‌های مجرمانه، کلاهبرداری و جرایم مشهود سایبری را در بخش «ثبت گزارشات مردمی» اطلاع دهند.

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.