رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نیروگاه‌های تجدیدپذیر به کمک خاموشی‌ ها آمدند

خاموشی‌های اخیر توجه‌ها را به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر جلب کرده است تا جایی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند راه حلی برای خاموشی‌ها باشند چرا که در تابستان با بحران تامین برق مواجه هستیم و به همین دلیل نیز خاموشی‌هایی اعمال می شود، درحالی که با توجه به افزایش چشمگیر تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، این نیروها می‌توانند با این معضل در کشور مقابله کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، در حال حاضر تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر عمدتا از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی بالغ بر ۶۰۰ مگاوات است که طبق براوردهای صورت گرفته قرار شده تا پایان سال این عدد به ۱۰۰۰ مگاوات برسد و این در شرایطی است که ۷۰ درصد تولید برق نیروگاه‌های تجدید پذیر با وجود اینکه سوخت مصرف نمی‌کنند در تابستان و همزمان با بیشترین مصرف برق در کشور صورت می گیرد.

در همین راستا صادق زاده، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق کشور با بیان این که با افزایش رشد نیروگاه‌های تجدیدپذیر طی چند سال آینده می‌توانیم مشکل تامین برق در تابستان را حل کنیم، گفت: بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق در سیستم‌های سرمایشی کشور برای تامین سرمایش کشور استفاده می‌شود و ما بایستی ۲۰ هزارمگاوات نیروگاه برای آن تامین کنیم.

وی افزود: نیروگاه‌های خورشیدی همزمان با طلوع آفتاب که سیستم سرمایشی وارد مدار مصرف می‌شود، وارد مدار تولید می شوند و اگر ما به اندازه ۲۰ هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور داشته باشیم، می توانیم بار سرمایشی در کشور را به صورت تضمینی تامین کنیم و دیگر بحران برق در تابستان نخواهیم داشت.

در شرایط فعلی کشور هدف گذاری شده که ۵ درصد تامین برق مورد نیاز کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گیرد، اما باتوجه به اینکه هزینه تمام شده این نیروگاه‌ها به شدت کاهش یافته به زودی تغییراتی در این سیاست صورت می‌گیرد و می توان شاهد افزایش ۱۰ درصدی تامین برق از منابع تجدیدپذیر در آینده باشیم.

از سوی دیگر حدود دو سال است که رویکرد وزارت نیرو در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر تغییر کرده و بخاطراینکه تامین بودجه برای دولت با محدودیت همراه بود، رشد خوبی در این زمینه صورت نگرفت، لذا بخش خصوصی وارد این حوزه شده و اکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری موثر توسط بخش خصوصی در حوزه تجدیدپذیرها صورت گرفته است.

در حال حاضر ۵۰۰ شرکت و ۳۰۰۰ فرد حقیقی در حوزه انرژی های تجدید پذیر در ایران مشغول هستند و به طور کلی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر توسط بخش خصوص از دو سال قبل شکل گرفته است و به دنبال آن ده‌ها گروه آموزشی در این زمینه در شهرهای مختلف فعالیت می‌کنند که یک حرکت مثبت مردمی محسوب می‌شود.

طی دو سال گذشته رشد نیروگاه‌های خورشیدی بالا بوده و اکنون بیش از ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور وجود دارد و اگر با همین نرخ رشد افزایش پیدا کند، تامین انرژی برای رفع خاموشی‌ها به خوبی انجام خواهد شد. در آخرین خبرها از وضعیت تجدیدپذیرها نیز آمده که ۱۰۰ میلیارد تومان به وزارت‌ نیرو از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافته که این مهم در هیات وزیران به تصویب رسید و در اسرع وقت صورت‌حساب برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌صورت کامل پرداخت شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.