حریم شخصی بیشتر در شبکه‌ های عمومی

به قول انگلیسی زبان‌ها، حالا یک کلانتر جدید پا به شهر گذاشته و قول داده که امنیت بیشتری برای مردم فراهم کند. از آنجایی هم که تمرکز این مقاله روی امنیت وای‌فای‌ گذاشته شده، خیلی راحت می‌شود حدس زد که منظور از این کلانتر تازه از راه رسیده استاندارد جدید WPA3 است.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، با این حال، برای خیلی‌ها سوال است که WPA3 دقیقا چه چیزیست و چطور با فراگیر شدن آن امنیت مسیرهای ارتباطی بی‌سیم ایمن‌تر می‌شوند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم و از تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های استاندارد WPA3 برایتان می‌‌گوییم.

به گزارش Androidpit، مدتی پیش به سراغ استاندارد‌های WPA ،WEP و WPA2 رفتیم و هر چه باید در موردشان می‌دانستید را برایتان در مقاله‌ای مفصل به طور کامل شرح دادیم. با این حال اگر آن مقاله‌ را هنوز مطالعه نکردید باید بگویم پروتکل امنیتی WPA قاعده‌ای است که ارتباط میان گجت‌های هوشمند با روترها طبق آن شکل می‌گیرد.

این یعنی یک کامپیوتر یا موبایل زمانی قادر به ارتباط، برقراری امنیت و همچنین معاوضه امن داده با یک روتر یا مودم خواهد بود که قوانین پروتکل WPA را بپذیرد و طبق آن عمل کند.

از سال ۲۰۰۴ نیز که WPA2، نسل دوم این استاندارد پا به میدان گذاشت دیگر تقریبا همه دیوایس‌های هوشمند از طریق این پروتکل به روترها متصل می‌شدند. به لطف این موضوع تبادل امن داده از طریق سیستم رمزنگاری AES ممکن شد و کاربران دیگر می‌توانستند در شبکه امنی فعالیت داشته باشند که نفوذ به آن تقریبا غیر ممکن بود.

با این حال، دیری نپایید که مشخص شد WPA2 در مقابل حمله جستجوی فراگیر (Brute-force attacks) آسیپ پذیر است. پس دیگر وقتش بود که یک استاندارد تازه معرفی شود و نقص WPA2 را به نوعی لاپوشانی کند. به همین منظور اتحادیه وای‌فای خیلی زود دست به کار شد و از استاندارد تازه‌ای به نام WPA3 پرده برداشت؛ استانداردی که امنیت بیشتر و اتصالی آسان‌تر را به کاربران وعده می‌دهد.

مزیت‌های استفاده از WPA3 در چیست؟
تا اینجای کار از معنا و مفهوم پروتکل WPA و عضو جدید این خانواده برایتان گفتیم اما بیایید با هم ببینیم که این عضو تازه از پس چه کارهایی برمی‌آید.

راحت بگویم؛ امنیت شبکه‌های وای‌فای عمومی اسفناک است. به زبان ساده اگر به شبکه عمومی هتل‌ها، فرودگاه یا هر جای دیگری که وای‌فای باز داشته باشد متصل شوید، هر کسی خیلی راحت می‌تواند داده‌های شما را رهگیری کند و ببیند که دقیقا دارید در فضای وب چه کار می‌کنید.

چراکه هیچ سیستم رمزنگاری درست و درمانی روی روتری که به آن متصل شدید ایجاد نشده و خیلی راحت افرادی که دستی در کار دارند می‌توانند حریم شخصیتان را نقض کنند و شما را زیر نظر بگیرند. با این حال WPA3 سعی دارد به واسطه Wi-Fi CERTIFIED Enhanced Open تحولی اساسی در سیستم رمزنگاری داده‌ها به وجود آورد و این نقص بزرگ را برطرف کند.

به لطف این موضوع زمانی که به یک شبکه وای‌فای باز متصل شوید، حتی اگر هم رمزی وارد نکنید داده‌هایتان از همان ابتدا رمزنگاری می‌شوند و دیگر کسی قادر به سواستفاده از شما نخواهد بود.

اتصالی ساده‌تر برای اینترنت اشیاء

زمانی که بالاخره WPA3 از راه برسد، اتصال به دیوایس‌های هوشمند از طریق Wi-Fi CERTIFIED Easy Connect هم آسان‌تر می‌شود. Wi-Fi CERTIFIED Easy Connect سیستم ارتباطی ساده‌اییست که به کمکش می‌توان ارتباط راحت‌تری با دیوایس‌های هوشمندی که حتی نمایشگر ندارند (مثل گوگل هوم یا آمازون اکو) برقرار کرد.

ایمن در مقابل حمله جستجوی فراگیر
همانطور که پیش‌تر هم گفتم یکی از دلایلی که الان داریم در مورد WPA3 صحبت می‌کنیم این است که عضو سابق این خانواده در مقابل حمله جستجوی فراگیر عملکرد ضعیفی داشت. اما حالا قرار است که این مشکل با فراگیر شدن WPA3 برطرف شود و کسی نتواند به راحتی با پیروی از یک سری الگو ساده رمز عبور شما را حدس بزند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.