تحریم‌ها تاثیر اقتصادی خواهند داشت، اما سیاست را تغییر نمی‌دهند

وزیر امور خارجه ایران می گوید، نخستین باری است که اروپایی ها نه تنها علیه سیاست ایالات متحده اظهار نظر می کنند بلکه به دنبال توسعه فرایندی برای توقف و جبران تحریم ها هستند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف در گفت و گو با خبرنگار سی بی اس که به تهران سفر کرده بود و روز دوشنبه منتشر شد، درباره خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم ها سخن گفت.

وی افزود: تحریم ها تاثیر اقتصادی خواهند داشت، اما سیاست را تغییر نمی دهند. ایالات متحده باید این را یاد بگیرد. ایالات متحده به تحریم ها اعتیاد دارد و معتقدند که تحریم ها اکسیری هستند که تمام مشکلات آنها را برطرف می کنند. این گونه نیست.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: آنها در واقع به مردم آسیب می رسانند و ما به عنوان دولت متعهد هستیم که تاثیر آن را بر مردم به حداقل برسانیم. تحریم ها هرگز سیاست را تغییر نمی دهند.

ظریف درباره طرح اروپا برای بهره مند شدن ایران از منافع برجام گفت: نخستین باری است که اروپایی ها نه تنها علیه سیاست ایالات متحده اظهار نظر می کنند بلکه به دنبال توسعه فرایندی هستند که تحریم های آن را متوقف و جبران کند.

وی تصریح کرد: دو و نیم سال در مذاکره برای این قرارداد وقت صرف نکردیم که به راحتی از آن خارج شویم، زیرا می دانم که توافق بهتری نخواهد بود. هرگز برای ایالات متحده یک توافق بهتر وجود نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران با کنایه به هنر معامله دونالد ترامپ افزود: می توانم به رئیس جمهوری آمریکا با همه مهارت های مذاکراتی وی اطمینان دهم که این توافق بهترین توافق ممکن است.

ظریف ادامه داد: این بهترین توافق برای ما، اروپا، آمریکا، روسیه، چین و تمام جامعه بین المللی است.

وی درباره تحریم های ۱۳ آبان ماه هم گفت: همه معتقدند که این تحریم ها پیشتر اثرات خود را در اقتصاد گذاشته است. من فکر می کنم که آمریکایی ها مشکل بزرگتری نسبت به آن دارند چرا که پس از آن، ما بر اساس برنامه های خود به آنها پاسخ خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ایران از توضیح بیشتر درباره برنامه ها یا پاسخ ایران به این تحریم ها خودداری کرد و گفت: همانطور که رئیس جمهور ترامپ گفت، می خواهم او حدس بزند.

ظریف، نظر یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مبنی بر دایر بودن خط عمان برای گفت و گو با آمریکایی ها را رد کرد و گفت: اما من امکان مذاکره را رد نمی کنم. ما این کار را در گذشته انجام داده ایم و می توانیم دوباره انجام دهیم.

جامعه جهانی مقابل تحریم آمریکا ایستاده است
ظریف در حاشیه نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول، در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: آمریکایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند.

وی بیان کرد: امروز جامعه جهانی با یک انتخاب مواجه است که مرتبط با برجام و ایران نیست و این انتخاب هم انتخاب حمایت از یک روش قانونی در برابر روشی غیرقانونی و زورگویانه است.

وزیر امور خارجه ایران تصمیم آمریکا در تحریم ایران را اقدامی برخلاف قوانین و عرف بین الملل عنوان کرد و گفت : متاسفانه این کشور قانون شکن می خواهد، کشورهایی را که پایبند قانون هستند، مجازات کند.

وی این روش را دارای تبعات عظیمی بر نظم جهانی عنوان کرد.

ظریف در ادامه با تقدیر از مواضع رجب طیب اردوغان و مولود چاووش اوغلو رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ترکیه ازایران دربرابر تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا ادامه داد: برخی شرکت های بخش خصوصی ممکن است که در روش کار خود با ایران تغییراتی دهند ولی کشورهایی مثل ترکیه اجازه نمی دهند که روابط شان با ایران به خاطر خواسته یک کشور دیگر خدشه دار شود.

وی ادامه داد: هر دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان از مواضع ایران در خصوص تحریم ها حمایت و تاکید کردند که همکاری های خود با ایران را ادامه خواهند داد.

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: در این نشست همچنین مذاکره درباره ترانزیت، انرژی، گردشگری و همکاری های دانش بنیان انجام شد و امیدواریم این روابط همچنان ادامه داشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین نشست امروز را بسیار خوب و مفید خواند وگفت: در این نشست تصمیم گرفته شد که دور بعدی گردهمایی سه وزیرخارجه در ایران برگزار شود و همین طور تصمیم گرفتیم که در مورد حوزه های مختلفی که در بیانیه آمده، همکاری کنیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.