رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آمریکا می خواست شرایط داخلی ایران را به هم بزند

رییس مجلس بر دیپلماسی و استفاده از ظرفیت های داخلی به عنوان بخشی از سازوکارهای مقابله با تحریم های آمریکا تاکید کرد و گفت: آمریکا به دنبال این بود که با اعمال فشار بیشتر، شرایط داخلی ایران را به هم بزند، اما در این کار توفیقی نداشت.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، علی لاریجانی در نشست با استانداران غرب کشور با بیان اینکه شرایط کنونی کشور بعد از انقلاب اسلامی حساس و منحصر به فرد است، گفت: تحریم ها تا حدودی جاده کاری و اقتصادی کشور از این جهت که در ثقل صادرات و سرمایه گذاری بود را تحت تاثیر قرار داده و باید قبول کرد که باید با مکانیزم های مختلف سطح فشار ناشی از آن را کاهش دهیم.

لاریجانی تصریح کرد: آنچه آمریکایی ها دنبال می کردند این بود که فشار عجیبی به ایران وارد شود و شرایط داخلی را به هم بزند اما موفق نشدند، فشار آوردند اما فشار آن ها موفق نبود، از جمله شعار صفر کردن فروش نفت را مطرح کردند که نتوانستند به آن دست یابند.

رئیس مجلس بیان کرد: سوال این است در این مرحله چه کارهایی می توان انجام داد؟ وقتی به یک دوره سخت می رسیم یک رویکرد این است که مدام بر سر خود بکوبیم و عزاداری کنیم و یک رویکرد هم این است که این صحنه سخت را چگونه می توان به نفع کشور متحول کرد؟ وی افزود: البته دسایسی هم بود و بعضی از کشورهای منطقه نیز در آن نقش داشتند و برخی کوچک و بزرگ در منطقه که باید بعدها به حساب آن ها رسید نیز نقش داشتند.

لاریجانی یادآور شد: اگر ما ساز و کارهایی را در کشور طراحی کنیم تا این استعدادهایی بالفعل نشده، فعال شود و بخش خصوصی انگیزه پیدا کرده و سرمایه گذاری کنند و سرمایه گذاری را برای آن ها سهل کنیم و اختیارات متمرکز را برداریم و به استان ها بدهیم، این ها همه روی هم رفته می تواند شرایط را متحول کند و در کنار آن حتما باید از دیپلماسی استفاده کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: ما با همسایگانمان مشکلات مهمی نداریم گرچه برخی از آن ها مغرضانه عمل می کنند. با بسیاری از همسایگان که حدود ۱۵ کشور می شوند رابطه داریم و گفت وگو می کنیم و کار اقتصادی انجام می دهیم ولی برخی از آن ها مغرضانه سیستمی را برای مسئله سازی در ایران ایجاد کرده اند.

وی افزود: استراتژی ما اکنون باید این باشد که ضمن اینکه از دیپلماسی استفاده می کنیم، از ظرفیت های درون کشور حداکثر بهره برداری را داشته باشیم و بهره وری را بالا ببریم چرا که بهره وری و نرخ سرمایه گذاری ما پایین است و صادرات را گسترش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست با استانداران، ادامه داد: این طراحی که رهبری معظم انجام دادند تا این جلسه برگزار شود به دلیل اختیاراتی است که داده اند تا بتوان برای حل مسائل چه در سطح ملی و چه استانی تصمیم گیری های فوری داشت، اما همان تصمیماتی که آنجا گرفته شد از نظر اینکه نرخ ارز از آن وضعیت خارج شده و تا حدودی ثبات ایجاد کرده و تشنجات را کاهش دهیم موفق بوده و هنوز هم آن را دنبال می کنیم تا متعادل تر شود.

وی افزود: در مورد طرح بازار ثانویه هم در این جلسه بحث شد تا برای صادرات و واردات میدان وسیع تری ایجاد شود یا برای نقدینگی تصمیماتی گرفته شد که یکی از آن ها موضوع طرح های عمرانی و بانک ها بود و بانک های خصوصی که بعضا مشکلاتی را به وجود می آورد تا یک ساز و کارهایی برای انتظام بخشی آن ها ایجاد شود که به مرور انجام خواهد شد.

لاریجانی خطاب به استانداران عنوان کرد: شما که اکثر از استان های مرزی هستید، از این مزیت مرزی بودن باید استفاده کنید و این مهم است استانی که مرزی باشد می تواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی با اشاره به موضوع اختیارات استان ها که استانداران بدان اشاره کردند، گفت: اختیارات استان ها حتما حرف درستی است و این بحث در شورا هم مطرح شد و قرار شد آقای وزیر کشور در دولت این اختیارات را به استان ها تفویض کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: واگذاری طرح های عمرانی نیز مهم است که باید جدی گرفته شود و در این صورت سال آینده بهتر می توان کار کرد ضمن اینکه سال آینده بودجه عمرانی زیادی وجود ندارد، بنابراین باید بسترهای بخش خصوصی را فعال کنیم.

لاریجانی اظهار کرد: این از جمله مواردی است که اگر دست شما را باز کند و هر اختیاراتی که بخواهید در آن جا به شما داده شود، مشکل حل می شود. ضمن اینکه اختیار تغییر کاربری به بعضی ها بدهیم و اختیار اینکه از ۱۰ سال معافیت مالیاتی بهره مند شوند که باید در مجلس هم به تصویب برسد، ولی آن جا هم تصویب کردند.

وی افزود: در مورد بودجه سال ۹۸ تاکید می کنم هرچه می توانید پروژه های خود را به سمت بخش خصوصی ببرید و از ظرفیت های دیگران استفاده کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.