رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چگونه کارواش خانگی بسازیم؟

این روزها اکثر ما یک ماشین یا وانتی داریم که از رانندگی با آن لذت می‌بریم. این لذت زمانی دو چندان میشود که سطح خودروی خود را صاف و صیقلی ببینیم.‌

به گزارش اینتیتر به نقل از چرخان، به‌همین دلیل هست که کارواش‌ها از همان سال ۱۹۱۴ میلادی که دو مرد دیترویتی اولین کارواش اتوماتیک را افتتاح نمودند، از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردارند. البته هنوز هم هستند کسانی که خودروی خود را در خانه می‌شویند، ولی در کل کارواش‌ها به دلیل زحمت و هزینه‌ کمتر، همچنان بهترین گزینه به شمار می‌روند. هرچند که کارواش‌ها نیز انواع مختلفی دارند و به ۵ دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

Self Service

سلف سرویس

سیستم سلف سرویس متشکل از یک بخش اسپری کننده آب و یک برس برای مالیدن کف است که به یک پمپ مرکزی متصل می‌شود. همین دستگاه اسپری آب نیز از امکاناتی متنوعی چون صابون، آب‌کشی و پولیش، سیستم سکه‌ای و یک تایمر برای خاموش کردن دستگاه بعد از یک دوره مشخص بهره می‌برد.

Exterior Rollover

شستشوی خارجی

در این سیستم شما به راحتی ماشین خود را به داخل محوطه شست و شو هدایت می‌کنید. سپس هنگامی که خودرو در موقعیت مناسب قرار گرفت، سیگنال توقف روشن می‌شود و تجهیزات کارواش کار خود از طریق یک ریل را شروع می‌کنند.

Exterior only

کارواش

این سیستم خودکار در بخش شمال شرقی ایالات متحده محبوب است و عملکرد ساده‌ و سریعی دارد؛ چراکه شما در این سیستم خودرویتان را به سمت یک ورودی بزرگ تونل مانند هدایت می کنید و تایر سمت راننده را بر روی یک تسمه نقاله قرار می‌دهید و بدین ترتیب خودرو به وسیله همین نقاله، به سایر بخش‌های شست و شو هدایت می‌شود.

Full service

تمیز کردن بخش های داخلی

این سیستم مدل اصلاح شده سیستم Exterior only است و حتی از همان تسمه نقاله سیستم قبلی استفاده می‌کند. تنها تفاوت بین این سیستم‌ها شست و شوی دستی خودرو به وسیله کارکنان است.

Detail Shop

تمیز کردن درزها

این سیستم که قابلیت استفاده در هر دو نوع دستی و خودکار را دارد، به پولیش نهایی توسط کارکنان ختم می‌شود. پولیشی که چند نوع واکس و برسی نرم برای انجام آن کفایت می‌کند. کارواشهای فعلی معمولا به دو صورت بدون دخالت دست یا مالش پارچه هستند. در این بین، نوع بدون دخالت دست از فواره‌های فشار قوی برای اسپری آب و مواد شوینده استفاده می‌کنند. اما نوع مالش پارچه، تنها از پارچه‌های نرم برای پاک کردن سطح خودرو‌ها بهره می‌گیرد.

ولی به طورکلی و علیرغم وجود تفاوت‌های اندک بین کارواش‌های مختلف، همه آنها متشکل از اجزای مشترکی هستند؛ چراکه در تمامی انواع آن، شروع شست و شو با قرار گرفتن چرخ‌های خودرو بر روی نقاله همراه است. نقاله‌ای که قادر است در صورت خاموش بودن موتور و خلاص شدن دنده، خودرو را به وسیله غلتک‌های کوچکی حرکت دهد و خود بر دو نوع است:

کشیدن چرخ جلو (FWP):
از چرخ جلوی سمت چپ استفاده می‌کند.

هل دادن چرخ عقب(RWP):
از چرخ عقب سمت چپ استفاده می‌کند.

خودرو در بدو ورود خود به کارواش، از مقابل سنسور مادون قرمزی عبور می‌کند که چشمی نامیده می‌شود. به محض قطع شدن پرتو، چشمی‌ها سیگنالی را برای سیستم کنترل دیجیتال (DCS) ارسال می‌کنند تا بدین ترتیب با تعیین طول وسیله نقلیه توسط DCS، عملیات شست‌وشو اغاز شود.

شست و شو با صابون مایع

شست و شو با صابون مایع

اکثر کارواش‌ها پس از قسمت عبور از چشمی‌ها، دارای یک سیستم مرطوب کننده هستند که دارای چند دریچه کوچک است و محلول‌های ویژه پاک‌کننده‌ای را بر روی ماشین اسپری می‌کند. این سیستم دو کار کلیدی انجام می‌دهد که عبارتند از مرطوب کردن خودرو و نیز آلودگی‌ها آن. باید خاطر نشان کرد که بسیاری از کارواش‌ها دارای دریچه‌های کوچکی در نزدیکی زمین هستند که محلول‌های خاصی را بر روی تایرها و لنت‌ها نیز به منظور پاک کردن انها از خاک و آلودگی اسپری می‌کنند.

جزء بعدی کارواش اپلیکاتور فوم (اعمال کننده کف) است که ماده شوینده ای بسیار قوی را برروی خودرو می‌پاشد. این فوم‌ها که از ترکیب مواد شوینده مختلفی تولید می‌شوند و در هر کارواشی متفاوتند. ولی در نهایت تنها پس از پوشیده شدن خودرو با فوم است که به سمت اسکراب‌ها هدایت می‌شود.

اسکراب (برس‌ها)

اسکراب

اسکراب‌ها، استوانه‌هایی عمودی با صدها نوار پارچه‌ای هستند که در حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه سرعت دارند. این استوانه‌ها، نیروی مورد نیاز برای چرخش را از موتور هیدرولیکی می‌گیرند. بنابراین هنگام عبور ماشین از میان برس‌ها، عمل شست و شو به صورت عمودی انجام می‌شود. هرچند برخی از اسکراب‌ها دارای قسمت‌های شست‌وشودهنده چرخانی نیز هستند که به جلو و عقب حرکت کرده و سطح خودرو را تمیز می‌کنند.

از جمله ویژگی‌های مهم اسکراب‌ها می‌توان به توان آنها در پاک کردن آلودگی‌ها چون گرد و خاک و در نهایت زدودن هر نوع آلودگی به وسیله پارچه‌هایشان نرمشان اشاره کرد. البته این اسکراب‌های بسیاری از کارواش‌ها دارای شست‌وشودهنده های فشار بالا هستند.

سیستم شست‌وشوی فشار بالا

سیستم شست‌وشوی فشار بالا

سیستم شست‌وشودهنده فشار بالا، متشکل از تعداد زیادی از فواره های آب‌پاش چرخنده‌ای است که جریان آب را برروی ماشین اسپری می‌کنند. دریچه‌های هر فواره آب نیز مانند یک پره عمل می‌کند و قدرت پرتاب بالاب آن سبب می‌شود که فواره‌ها دائما در حال چرخش باشند.

نیروی آب اعمال شده توسط این سیستم فوق‌العاده است و در برخی موارد به ۱۰۰۰ پوند در هر اینچ مربع نیز میرسد. البته این نوع سیستم‌ها از آب زیادی استفاده می‌کنند. لذا معمولا منبع آبی درنظر گرفته می‌شود که پس از هر شست‌وشو، آب مجددا به آن باز گردد.

آب‌کشی

آب‌کشی

در این مرحله، ماشین وارد محوطه اب‌کشی می‌شود و مجددا بوسیله دریچه‌ هایی شسته می‌شود که از اب تمیز برای پاک کردن هر انچه که از شست‌وشودهنده فشاربالا، اسکراب‌ها و پارچه‌های نرم باقی‌مانده استفاده می‌کنند. در هر کارواش معمولا قوس های شست‌وشوی متعددی بعد از هر ایستگاه نظافت اصلی وجود دارد که اآخرین آنها در هر تونل کارواش، شست‌وشوی نهایی نامیده می‌شود و از آب تمیز و بازیافت نشده به منظور حصول اطمینان از نبود هیچگونه لک و آلودگی استفاده می‌کند.

واکس (پولیش)

واکس

یکی از ویژگی‌های یک کارواش استاندارد، وجود بخش مخصوصی برای واکس و پولیش کاری است که باعث ایجاد یک پوشش ضد آب بر روی ماشین می‌شود. یکی از ویژگی‌های کلیدی واکس کارواش‌ها، اختصاصی بودن آن‌ها برای استفاده بر روی شیشه، لاستیک و قسمت‌های پلاستیکی و فلزی رنگی می‌باشد. هرچند که این واکس‌ها، لایه محافظ مشابهی را ارائه نمی‌کنند و خش‌های کوچک را نیز از بین نمی‌برند.

خشک کردن

خشک کردن

پس از اینکه خودرو کاملا شسته شد، نوبتت مرحله نهایی فرایند یعنی خشک کردن اتوماتیک فرا می‌رسد. خشک کن کارواش‌ها مانند یک سشوار بزرگ است که مقدار زیادی هوا را از طریق دریچه‌ها به سمت ماشین می‌فرستد. این خشک‌کن‌ها دارای یک بخش بزرگ، مدور و مسطح نیز هستند که صدا خفه کن نامیده می‌شود و از ایجاد سروصدای اضافی جلوگیری می‌کند. بعضی کارواش‌ها قبل از خشک کردن نهایی از موادی شیمیایی نیز استفاده می‌کنند که سرعت خشک کردن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، دما و قدرت خشک‌کن‌های مذکور نیز قابل تنظیم است.

پرداخت کردن

پرداخت کردن

زمانی که ماشین از تونل شست‌وشو خارج شد، از نوار نقاله خارج می‌شود. بنابرین در یک سیستم exterior-only، تنها لازم است که استارت بزنید و کارواش را ترک کنید.. اما در کارواش‌های full-service، ماشین به‌وسیله یک کارگر به بخش پرداخت نهایی آورده می‌شود تا کارگران دیگر، قسمت‌های داخلی ماشین نظیر داشبورد و پنجره ها را تمیز کنند و چرخ‌ها و لاستیک‌ها را پولیش دهند.

هر کارواش دارای یک سیستم جاروبرقی نیز هست که البته با سیستم جاروبرقی معمولی، تفاوت زیادی دارد و به سیستم مکنده‌ای مرکزی وصل است که توان بسیار زیادی دارد.

چگونه کارواش خانگی بسازیم؟

اگر ماشین دارید و وقت کارواش رفتن ندارید، باید یک کارواش دستی داشته باشید. لزوما هم نباید کارواش خانگی را بخرید چون خودتان می‌تواند به راحتی آن را بسازید.در این ساختنی به شما یاد می‌دهیم چطور خودتان این کارواش را بسازید و ماشین، موتورسیکلت و دوچرخه را با آن تمیز کنید. این کارواش خانگی کاملا پرتابل است و می‌توانید از آن بیرون از خانه استفاده کنید. ساختش هم بسیار ساده است و آشنایی اولیه با الکترونیک کافی است.

گام اول: وسایل مورد نیاز

وسایل موردنیاز

پمپ آب دیافراگم ۱۲ ولتی
باتری ۱۲ ولتی
سوئیچ روشن/خاموش
یک تکه چوب
لوله یک سانتیمتری
آبپاش تفنگی مخصوص ماشین

گام دوم: پمپ را نصب کنید

پمپ را نصب کنید

یک تخته چوب ۱۰×۲۵ سانتیمتری ببرید و پمپ آب را روی آن بگذارید. جای سوراخ‌های مخصوص پیچ پمپ را روی تخته علامت بزنید. دقت کنید این علامت‌ها را باید پشت تخته بگذارید. برای اینکه کارواش دستی ظاهر بهتری داشته باشد، بهتر لوله را به شکل منحنی ببرید.

گام سوم: تخته را سوراخ کنید

تخته را سوراخ کنید

ابتدا تخته را به پشت برگردانید هر چهار سوراخ را با مته ۵ میلیمتری دریل کنید و از هر کدام از آنها یک پیچ به طول ۱.۵ سانتیمتر رد کنید. حالا تخته را برگردانید و پمپ دیافراگم را روی تخته بگذارید. هر چهار پیچ را با مهره سفت کنید تا پمپ کارواش به تخته وصل بشود.

گام چهارم: پمپ را سیم‌کشی کنید

پمپ را سیم‌کشی کنید

سوئیچ روشن/خاموش را به پمپ کارواش دستی بچسبانید (محل چسباندن سوئیچ در تصاویر مشخص است). سپس به پایه‌های مثبت و منفی سوئیچ، سیم فنری وصل کنید.

گام پنجم: باتری را اضافه کنید

 باتری را اضافه کنید

باتری ۱۲ ولتی را با چسب به تخته بچسبانید. سپس سیم‌های مثبت و منفی را به پمپ آب وصل کنید. حالا سوئیچ را تست کنید و مطمئن شوید پمپ کارواش را روشن می‌کند.

گام ششم: لوله را وصل کنید

لوله را وصل کنید

معمولا لوله سمت راست، ورودی و لوله سمت چپ خروجی است. کمی آب داخل پمپ کارواشی دستی بریزید تا مطمئن شوید ورودی و خروجی پمپ کدام است. بعد از پیدا کردن ورودی و خروجی، به ورودی یک تا دو متر لوله و به خروجی چهار تا پنج متر لوله وصل کنید.

گام هفتم: آبپاش تفنگی را وصل کنید

آبپاش تفنگی را وصل کنید

حالا لوله ورودی آبپاش تفنگی را به لوله خروجی پمپ کارواش دستی وصل کنید.

کارواش دستی آماده است

به همین سادگی یک کارواش خانگی ساختید که با آن می‌توانید ماشین و موتورتان را تمیز کنید. ورودی کارواش را هم می‌توانید به مخزن یا مستقیما به شیر آب وصل کنید. فقط فراموش نکنید یک جعبه خوب برای پوشاندن قطعات الکترونیک کارواش دستی بسازید تا اشکال و خرابی پیش نیاید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.