رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ابر کامپیوتر های فنلاندی بالاخره معرفی شدند

پردازنده های ۷ نانومتری AMD EPYC هنوز نیامده خبر ساز شده اند! مرکز فنلاندی Finnish IT Center for Science، به اختصار CSC، اعلام کرده است که با چند مرحله خرید و دریافت CPUهای EPYC از شرکت AMD که با کد Rome در طول ۱ سال و نیم، یک ابر کامپیوتر حیرت انگیز را راه اندازی خواهد کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از سخت افزار، مرکز CSC اعلام کرده است که این ابر کامپیوتر فوق قدرتمند در ۲ فاز به بهره برداری می رسد. فاز نخست، از پردازنده های Intel Cascade Lake Xeon استفاده می کند که رقیب کلاس سرور EPYCها هستند.

کامپیوتر نخست با نام BullSequana X400 که از پردازنده های اینتل استفاده می کند، توسط سامانه های تهویه بادی خنک می گردد. این ابر کامپیوتر توسط بستر Mellanox HDR InfiniBand راه اندازی شده و پیشبینی می گردد که توان عملیات مستقیم آن به ۲ پتافلاپ برسد.

هر گره دارای ۹۶ گیگابایت الی ۱.۵ ترابایت حافظه رم (RAM) را به همراه خواهد داشت و احتمالا با ۴.۹ پتابایت حافظه رم روبرو هستیم. افزون بر آن، مرکز CSC یک فاز مجزا را راه اندازی خواهد کرد که از ۳۲۰ شتاب دهنده NVIDIA V100 NVLinked بهره برده و به منظور پردازش های هوش مصنوعی (AI) از آن استفاده خواهد شد. انتظار می رود که این فاز نیز به توان عملیاتی ۲.۵ پتافلاپ دست یابد. فاز اول به همراه شتاب دهنده های گرافیکی NVIDIA، تا تابستان سال ۲۰۱۹ راه اندازی خواهند شد.

و اما ابر کامپیوتر دوم نیز با نام BullSequana XH2000، در بهار سال ۲۰۲۰ راه اندازی خواهد شد؛ ابر کامپیوتر BullSequana XH2000 با استفاده از پردازنده های AMD EPYC در لیتوگرافی ۷ نانومتری راه اندازی شده و از خنک کننده های مایع برای تهویه آن استفاده می گردد.

این ابر کامپیوتر از ۲۰۰ هزار هسته EPYC تشکیل شده و یک غول به تمام معنی است! تعداد ۳۱۲۵ پردازنده ۶۴ هسته ای EPYC برای این منظور خریدارای شده و هر گره در این ابر کامپیوتر دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه رم خواهد بود. پیشبینی ها برای توان عملیاتی XH2000 نیز ۸ پتابایت است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.