رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

استرس های کرونایی چگونه شما را بیمار می‌کند؟

درحالی که ویروس کرونا همه گیر شده، اضطراب عمومی با سرعت بیشتری نسبت به خود ویروس گسترش پیدا کرده است. به طوری که بیشتر مردم شروع به تجربه علائم ویروس می کنند حتی اگر تنها راه مواجه آنها با این ویروس مرگبار از طریق تلویزیون یا صفحه نمایش رایانه ای باشد.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، اگرچه علائمی که به شکل روانی تجربه می‌شود از نظر جسمی مسری نیست، اما زمانی قابل سرایت و عفونی می‌شود که شخص این تجربیات را با عزیزانش مطرح می‌کند و یا از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد.

خوشبختانه پژوهش هایی در این رابطه وجود دارند که به شما کمک می‌کنند به مقابله با این بیماری های خیالی بپردازید و وقتتان را برای محافظت از خود در برابر واقعیت ها اختصاص دهید.

وحشت همگانی

این روزها، وجود مسافران نقاب دار در فرودگاه های سراسر جهان تبدیل به منظره ای مشهور شده است و علیرغم شیوع کروناویروس و افزایش محدودیت ها،مردم همچنان به مسافرت خود ادامه می‌دهند. با وجود این که متخصصین سلامت از واژه کم خطر برای این ویروس استفاده کرده اند، این تصاویر بصری باعث ایجاد اضطراب می‌شوند.

پژوهشی به بررسی پاسخ عمومی به شرایط بحرانی پرداخته و تاثیرات منفی آن را مد نظر قرار داده است. به عنوان مثال در این روزها مردم به شکل وحشت زده ای، لوازم ضروری مانند دستمال توالت، مواد ضدعفونی کننده و … بیشتر از مصرف مورد نیاز، خریداری می‌کنند که این مساله تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد دارد و شرایط زندگی را از حالت نرمال خارج می‌کند در حالی که هیچ عملی هم برای مقابله با این ویروس صورت نمی‌گیرد.

شیوع اجتماعی بدون برقراری تماس

مقاله ای تحت عنوان «پیش بینی های روانشناختی اضطراب در پاسخ به بیماری همه گیر آنفلوآنزای خوکی» پاسخ عمومی به هراس همه گیر را بررسی کرده است و نشان می‌دهد که پاسخ عمومی به بحران سلامت تعجب آور نیست. به گونه ای که همگیر بودن ویروس باعث افزایش اضطراب عمومی و تغییرات رفتاری می‌شود و در این شرایط تبلیغات نیز افزایش پیدا میکنند.

توجه داشته باشید که آگاهی از وجود ویروس میتواند عادات سالم در سبک زندگی انسان ها ایجاد کند اما باید به فضای رسانه و ترس و وحشتی که در عموم ایجاد می‌کند نیز توجه کرد. به گونه ای که مطالعات نشان می‌دهد زمان شیوع آنفلوآنزای مرغی، افزایش تماشای تلویزیون با افزایش ترس از بیماری در ارتباط بود . حتی بعضی از افراد اخبار را به این دلیل مشاهده می‌کردند تا خود را متقاعد کنند که به این بیماری مبتلا هستند.

پژوهش ها نشان می‌دهد اگرچه اضطراب ناشی از شیوع موجب انجام اقدامات پیشگرانه مانند ضدعفونی کردن،شستشوی دست ها و اجتناب از شلوغی می‌شود و تاثیر مثبتی بر رفتار محافظتی دارد اما بالا رفتن سطح اضطراب نتیجه ای معکوس به دنبال دارد و تاثیر منفی بر عملکرد روزانه فرد می‌گذارد.

مثبت های دروغین

متاسفانه شیوع گسترده ویروس پدیده خود تشخیصی را به دنبال دارد. علائم به صورت بالقوه چه خیالی باشند و چه به شکل واقعی وجود داشته باشند، باعث افزایش ترس از ابتلا به بیماری می شوند. تحقیقات نشان می‌دهد‌ که شیوع می‌تواند منجر به “بیماری روانی گسترده” شود تا جایی که افراد سالم احساسات ناسالمی مانند تنگی نفس و سرگیجه را تجربه می‌کنند. در پژوهش ها خاطرنشان می‌شود که تشخیص نادرست بیماری می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود و سیستم دفاعی بدن را مورد حمله قرار دهد. در این شرایط افراد از منابع پزشکی و دارویی بیش از حد استفاده می‌کنند و نتیجه ای جز آسیب های اجتماعی و اقتصادی به دنبال ندارد.

ارتباطی بدون شیوع را تجربه کنید

این شیوع هم مانند شیوع های گذشته می‌ گذرد. دانش قدرتبخش است و امید وجود دارد. ارائه اطلاعات درست به افرادی که در وحشت ابتلا به این ویروس به سر می‌برند، کمک خواهد کرد تا تصویری درست از آنچه وجود دارد را مشاهده کنند.

و اما در آخر شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و اسکایپ به شما اجازه می‌دهند که به شکل محافظت شده در ارتباط با دیگران باشید.

نویسنده :  Wendy L. Patrick, JD, Ph.D

مترجم :  رسول رضایی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.