رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کدام سریال در تعطیلات سال نو با اقبال مواجه خواهد شد؟

نوروز امسال سریال های «پایتخت۶» به کارگردانی سیروس مقدم در شبکه اول سیما، «کامیون» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی در شبکه دوم سیما، «دوپینگ» به کارگردانی رضا مقصودی از شبکه سوم سیما، «میان بر» به کارگردانی مشترک یزدان فتوحی و امیر نوری از شبکه پنجم سیما و ویژه برنامه هایی نظیر «عصر جدید» و… قرار است مخاطبان گسترده رسانه ملی را پای تلویزیون بنشانند. اما تلویزیون در ایام نوروز چند غایب مهم نیز دارد از «کلاه قرمزی» گرفته تا برنامه هایی نظیر «خندوانه» به که واسطه شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اند!

به گزارش اینتیتر به نقل از سینماپرس، تلویزیون یکی از رسانه ‌های قدرتمند ارتباط جمعی به شمار می ‌آید. این رسانه، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود قادر است پیام های تصویری را به دورترین نقاط منتقل کند و تعداد بی شماری از افراد را در سراسر دنیا مورد خطاب قرار دهد. تلویزیون به عنوان یک ابزار مهم ارتباطی می ‌تواند در هوشیارسازی، سازمان دهی، سیاسی‌ گری و تکنیک‌ دهی نقش مهمی داشته باشد. تأثیر پیام این ابزار قدرتمند بر افکار عمومی و عملکرد آن را، به ویژه از نظر تربیتی و جامعه‌ پذیری نباید از نظر دور داشت.

تلویزیون مهمترین و موثرترین عنصر انتقال پیام با مضمون روش و سبک زندگی در عصر حاضر به شمار می آید؛ در ادامه همین مسیر سریال سازی و مجموعه سازی برای مخاطبان این رسانه عظیم از سال ها قبل و به نوعی از بدو اختراع تلویزیون در کشورهای صاحب صنعت فیلمسازی به وجود آمد و طی دو دهه گذشته روند جدی تری به خود گرفت.

در کشور ما نیز مدیران صدا و سیما همواره نگاهی جدی به تولید این گونه آثار داشته اند و طی دو دهه گذشته ساخت سریال های مناسبتی برای ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و… به دلیل جایگاه ویژه ای که برای مخاطبان دارند روندی رو به رشد به خود گرفته که البته متأسفانه شتاب زدگی درتولید این گونه آثار گاه باعث شده کیفیت خوبی از آنها حاصل نشود.

اما با این حال، سریال های مناسبتی همیشه جایگاه ویژه ای نزد مخاطبان داشته و اغلب آن ها به محبوبیت زیادی نزد بینندگان رسانه ملی دست پیدا کرده اند. به عنوان مثال در سال های اخیر سریال «پایتخت» در عید نوروز و ماه رمضان با فضای شاد و ساختار قابل قبولش مخاطبان زیادی را جذب کرد و بر اساس نظرسنجی‌های مختلف، پربیننده‌ترین سریال بود، «کلاه قرمزی» که همیشه جزو پر طرفدارترین آثار تلویزیونی بوده اما امسال در نوروز ۱۳۹۹ یکی از غایبان بزرگ رسانه ملی به شمار می رود. از سوی دیگر احسان علیخانی نیز با ویژه برنامه اش مهمان خانه های مردم خواهد شد تا مخاطبان سال نو را با رونق فراوانی از سوی رسانه ملی نظاره گر باشند. همچنین اداره تأمین برنامه های صدا و سیما نیز فیلم های سینمای ایرانی و خارجی زیادی را برای نمایش در شبکه های مختلف تلویزیون در نظر گرفته است.

در ذیل این مقدمه، نگاهی گذرا به سریال ها و برنامه هایی که قرار است در این ایام مخاطبان رسانه ملی را سرگرم سازد انداخته ایم که نتیجه آن از نظر مخاطبان گرامی می گذرد.

شبکه یک سیما

«پایتخت۶» به کارگردانی سیروس مقدم یکی از شانس های اصلی رسانه ملی در نوروز ۱۳۹۹ است؛ مقدم کارگردان باسابقه تلویزیون فصل ششم از مجموعه تلویزیونی «پایتخت» را برای نوروز ۹۹ تدارک دیده که در این سریال محسن تنابنده، احمد مهرانفر، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبداللهی، مهران احمدی، بهرام افشاری و سارا و نیکا فرقانی اصل بازی می‌کنند.

مجموعه تلویزیونی «پایتخت» تا به امروز در پنج فصل قصه خانواده‌ای را تعریف می‌کند که علیرغم تمام مشغله‌های معیشتی و اجتماعی، در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و توانسته رتبه اول بیشترین رضایت مردم را برای خود کسب کند.

فصل ششم مجموعه تلویزیونی پایتخت در ۱۵ قسمت برای پخش در نوروز ۹۹ ساخته شده است و طبق ساعت هر ساله این شبکه، ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

عوامل این مجموعه عبارتند از: نویسنده فیلمنامه: آرش عباسی، طراح و سرپرست نویسندگان فیلمنامه و مشاور کارگردان: محسن تنابنده، کارگردان سیروس مقدم، مدیر فیلمبرداری: فرشاد گل‌سفیدی، طراح گریم: مجید اسکندری، مدیر تولید: محمد اتحادی، جانشین تولید: محمدرضا آهی بهرام، مدیر برنامه‌ریزی: داود باقری، طراح لباس: آرزو غفوری، طراح صحنه: حسین مجد، صدابردار: میثم یادریلو، دستیاور اول کارگردان: سعید بیات، مدیر تدارکات: مهدی رهبری، فیلمبردار دوم: مرتضی درویش‌خانی، برنامه‌ریز: افشین عمران، سرپرست گریم: آرش فرد، منشی صحنه: آسیه معصومی‌زاده، انتخاب بازیگران: رضا سخایی، هماهنگی بازیگران: میترا نوروزی، دستیار دوم کارگردان: بهنام مسعودی، دستیار اول صحنه: ساسان فرهادپور، دستیاران لباس: سامره جوانمرد، نسیم غضنفرزاده، دستیار اول تدارکات: مرتضی شکری، مدیر روابط عمومی: علی زادمهر عکاس: مهدی حیدری قمی، پشت صحنه: علی بیات، دستیار اول فیلمبردار: امید اله‌وردی، دستیاران فیلمبردار: کیوان محمدی‌نژاد، آراز رز، علی نانکلی، دستیاران صحنه: محمد، ولی زاده، دستیار سوم کارگردان: فرهاد نوری، دستیاران گریم: مرتضی محمدی، طناز قاسمی، سامان مریوانی، دستیاران تدارکات: علیرضا آذری، محسن حمزه‌لو، علی مظفری، پیام گرگانی، فرهام والیانی، مهدی سرخسروی، محمدرضا معروفی، رضا خالقی، مهرداد قاسمی، سینه‌موبیل: ایرج ابراهیمی، ایمان احمدی، زاهد قربانی.

شبکه دو سیما

«کامیون» به کارگردانی سید مسعود اطیابی سریالی است که شبکه دوم سیما برای مخاطبان نوروزی خود تدارک دیده است؛ این سریال در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای تولید شده و از ابتدا تا پایان فروردین ۹۹ پخش خواهد شد.

«کامیون» را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است و ساخت آن به کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس ۲» که در ردیف پرفروش‌ترین‌های اکران سال ۹۸ قرار داشت، سپرده شد و حالا باید دید میزان استقبال مخاطبان در ایام نوروز ۹۹ از این سریال چگونه خواهد بود؟

تصویربرداری این سریال در تهران و انزلی انجام شده تا نوروز ۹۹ طبق روال هر سال، ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه از شبکه دو سیما روانه آنتن شود.

مجموعه طنز «کامیون» درباره یک پیشکسوت فوتبال است که مدتی روی کامیون باربری کار می‌کند و پس از آشنایی با سه دانشجو که صاحب‌خانه به دلیل مشکلاتی اثاثیه‌شان را به خیابان ریخته است، درگیر ماجراهایی می‌شود. داستان این سریال را شهاب عباسی بر اساس طرحی از شهروز شکورزاده نوشته است.

مهدی هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، نادر سلیمانی، بیتا سحرخیز، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، فرهاد بشارتی، سپند امیرسلیمانی، ماهان عبدی، گیتی قاسمی، آرزو نبوت، زهره فکورصبور، مهسا طهماسبی و علی هاشمی از بازیگران اصلی این سریال نوروزی محسوب می‌شوند.
از دیگر عوامل این سریال نوروزی به تهیه‌کنندگی ابراهیم آرزو و شهرام دانش پور می‌توان به مدیر تصویربرداری: افشین علیزاده، مدیر تولید: محمود ریحان صفت، مدیر برنامه‌ریزی: شیرین خشایی، طراح صحنه: رامین عاشوری، طراح گریم: امید گلزاده، مدیر صدابرداری: مهیار ریحان صفت، مدیران تدارکات: حسین امینی ـ علیرضا کفایتی، دستیار یک صحنه: حمیدرضا نظیفی، دستیار دو کارگردان: محمد داودی‌کیا، دستیار تهیه: کامیاب دانشپور، تدارکات: علیرضا عیشی نژاد، مدیر مالی: زهره میلادی، امور اداری و دفتری: آزاده ملایری، حمل و نقل: محمد فتحی فریمانی ـ رضا عظیم بیک، عکاس: سید حسام اطیابی و روابط عمومی: مطهره کشاورز محمدیان و علی کشاورز اشاره کرد.

شبکه سه سیما

«دوپینگ» به کارگردانی رضا مقصودی مضمونی کمدی-فانتزی دارد و یکی از سریال هایی است که شانس آن برای محبوب شدن در ایام نوروز ۱۳۹۹ بسیار بالا است؛ این مجموعه اولین تجربه کارگردانی رضا مقصودی در تلویزیون خواهد بود. وی پیش تر و همراه با سیدامیر پروین حسینی در مقام تهیه کننده فیلم سینمایی «خجالت نکش» را ساخته بود که بهار سال گذشته به نمایش عمومی درآمد. همچنین مقصودی نویسنده سریال‌های «ساختمان ۸۵» و «گمشدگان» نیز بوده است و فیلمنامه «پینگ پنگ» را هم با همکاری افرا جورابلو نوشته است.

داستان این سریال درباره دو نوزادی است که زمان تولد همزمان به دنیا می‌آیند و با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که حتی آینده آنها را در برمی‌گیرد!

براساس شنیده ها، شبنم مقدمی، هادی حجازی فر و محمد بحرانی از جمله بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی هستند.

شبکه پنج سیما

«میان بر» به کارگردانی مشترک یزدان فتوحی و امیر نوری که این روزها از شبکه پنج پخش می شود، قرار است در نوروز نیز ادامه داشته باشد. این سریال در ژانر طنز و با رویکرد مسئله انتخاب در صدا وسیمای مرکز البرز تولید شده است.

داستان‌ها و ماجراهای این سریال مرتبط با آپارتمان‌ نشینی در کلان شهرها به خصوص تهران و مشکلات اغلب بین ساکنان است. بازیگران جدیدی به سریال اضافه شده‌اند و مهیای آنتن نوروزی‌اند؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر شبکه ۵ سیما برای ایام نوروز سریال نداشته و این به نوعی بازگشت این شبکه تلویزیونی به سریال‌سازی است. البته که برای ماه مبارک رمضان هم چندی است تدارک دیده و این کار را به بهروز افخمی سپرده است.

غلامرضا نیکخواه، کمند امیر سلیمانی، محمود جعفری، سیاوش چراغی‌پور، شهین تسلیمی، جمید نیک نبرد، آرش نوذری و اشکان اشتیاق بازیگران این مجموعه هستند.
شبکه نسیم

مسابقه «هوش برتر» که تاکنون ۹ فصل از آن از شبکه نسیم روی آنتن رفته، قرار است همزمان با نوروز ۹۹ فصل جدید آن به پخش برسد. این مسابقه با اجرای افشین زی نوری و تهیه کنندگی پیمان پورمقیمی از شبکه نسیم پخش می‌شود. «هوش برتر» یکی از مسابقات تلویزیونی است که در چند بخش با بازی‌های شنیداری، دیداری و … هوش و قدرت ذهنی افراد به چالش کشیده می‌شود.

برنامه «چهل تیکه» با اجرای محمدرضا علیمردانی یکی از برنامه های پرمخاطب شبکه نسیم است که به عنوان برنامه تحویل سال ۹۹ در نظرگرفته شده است. این برنامه که با حضور مهمانان هنرمند و مرور خاطرات گذشته چهره ها روی آنتن میرفت مهمان شب تحویل سال تلویزیون در شبکه نسیم است.

برنامه «کودک شو» با اجرای پژمان بازغی یکی دیگر از برنامه های پرمخاطب شبکه نسیم است که بعد از چند ماه دوری با فصلی تازه به این شبکه بازمیگردد. این برنامه که با حضور کودکان و خانواده هایشان و با هدف افزایش شناخت خانواده ها از کودکانشان پخش میشد از ۲۷ اسفندماه به آنتن شبکه نسیم بازمیگردد و در ایام نوروز مهمان این شبکه خواهد بود.

اما ۲ برنامه مهم این شبکه تلویزیونی یعنی «خندوانه» و «دورهمی» که قرار بود ویژه برنامه ای برای نوروز داشته باشند به دلیل شیوع گسترده ویروس مرگبار کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.