رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

عوارض پوستی ویروس کرونا را بشناسید

عضو انجمن پوست ایران با یادآوری اینکه عوارض پوستی در کنار سرفه، تب، بدن درد و … از دیگر علایم ویروس کرونا در فرد مبتلا محسوب می‌شود، گفت: عوارض پوستی ناشی از ویروس کرونا در میان گروه‌های سنی مختلف، نشانه‌های متفاوتی دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از رویداد۲۴، ویروس کرونا، صدومین روز ظهور و شیوع خود را طی کرد و در این مدت، جان بیش از سیصد هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است. ویروس تاجداری که هزار چهره دارد و هر روز با نقاب و علامتی جدید خود نمایی می‌کند؛ یک روز با تب و لرز، بدن درد و … و دگر روز با عوارض پوستی و عروقی و مغزی.

به باور کارشناسان، در بین این علایم، عوارض و نشانه‌های پوستی بیش از همه گمراه کننده است، زیرا وجه مشترک بسیاری از بیماری‌ها است، به عنوان مثال گاه وجود عوارضی مانند کهیر در بدن را به گرمی خوردن و حساسیت‌های غذایی نسبت می‌دهند تا علامت کرونا.

در کند وکاو کدامی و چرایی عوارض پوستی کرونا بر بدن افراد و اینکه بسته به سن افراد، علایم یکسانی دارد یا نه، خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا روز دوشنبه به گفتگو با آناهیتا والی متخصص و عضو انجمن پوست و مو پرداخت.

والی با بیان اینکه هنوز اطلاعات و تحقیقات در مورد ویروس کرونا به دلیل نوظهور بودن کامل نشده، اما آنچه تا امروز مشخص شده تظاهرات پوستی آن است، گفت: وقتی فردی به این ویروس تاجدار مبتلا می‌شود تا ۲۰ درصد موارد یعنی از هر ۱۰۰ نفر مبتلا ۲۰ نفر، تظاهرات پوستی دارد که بسته به سن بیمار متغیر است.

وی ادامه داد: بسته به گروه سنی، این علایم پیش یا اواسط بیماری بروز می‌کند. مثلا در جوانان این علایم در اواخر بیماری، در گروه سنی میانسالان معمولا در حین بیماری و در کهنسالان سیر شدید از ابتدای ابتلاء بروز می‌کند که بستری می‌شوند.

این متخصص پوست و مو ایران درباره علایم پوستی کرونا در میان قشر جوان اظهار داشت: در جوانان که خوشبختانه به صورت خفیف، این بیماری را تجربه می‌کنند در اواخر سیر بیماری دچار حالتی به نام «سرمازدگی کاذب» می‌شوند یعنی مانند کسی که در شرایط سرمای شدید گیر کرده است، انگشتان، روی دست، کف دست و همچنین پا، سرخ و ورم کرده می‌شود.

وی ادامه داد: این حالت ممکن است با درد یا خارش همراه باشد یا دانه‌های چرکی یا آبدار شبیه سرخک در آن ظاهر شود و خونریزی‌های زیرجلدی یا ضایعات پورپوریک پیدا کنند.

والی درباره علت پیدا شدن این عارضه پوستی در میان قشر جوان توضیح داد: به دلیل اینکه این بیماری واسکلوپاتی و کوآگلاپاتی می‌دهد یعنی عروق را درگیر و بیمار و باعث می‌شود خصوصیات انعقادی خون تغییرکند. در واقع علت آن ابتلا عروق کوچک است.

وی در مورد طول درمان این وضعیت هم خاطرنشان کرد: این حالت ۱۳ روز طول می‌کشد تا درمان شود و این گروه سنی جوان معمولا مرگ و میر و فرم شدید بیماری را تجربه نمی‌کنند و خود به خود بهبود می‌یابد.

عوارض پوستی کرونا در میانسالان شبیه سرخک یا کهیر خودنمایی می‌کند

عضو انجمن پوست و مو ایران در ادامه گفتگو درباره علایم و عوارض پوستی ویروس کرونا در میان میانسالان هم تصریح کرد: در این گروه سنی، به علت اینکه ویروس عروق متوسط را مبتلا می‌کند، شبیه سرخک یا کهیر نمود پیدا می‌کند؛ کهیری که برخلاف کهیر معمولی بیش از ۴۸ ساعت طول می‌کشد. اما چون ضایعاتی شبیه کهیر و سرخک از علایم بیماری‌های ویروسی است یا ممکن است در اثر مصرف دارو ظهور کند، خیلی اهمیت تشخیصی ندارد.

وی ادامه داد: بیشترین وضعیت که اهمیت تشخیصی دارد ضایعاتی شبیه آبله مرغان است، اما با اندکی تفاوت به این معنا که در بیماران مبتلا به آبله مرغان، مریض شاهد دانه‌های چرکی، قرمز و دَلَمه شده است، اما در این بیماری ضایعات هم فاز می‌شوند؛ به اصطلاح مونومل یعنی همه یک شکل هستند.

وی افزود: احتمال مرگ و میر در این افراد دو درصد است به دلیل ذات الریه، نیاز به بستری و دستگاه تنفسی پیدا می‌کنند.

عوارض پوستی کرونا در کهنسالان چگونه است؟

والی در بخشی دیگر از این گفتگو، با یادآوری اینکه در کهنسالان و کسانی که دوران میانسالی را پشت سر گذاشته اند، تظاهرات جلدی بسیار شدید بروز می‌کند، گفت: به این شکل که مانند یک توری مشبکی که روی پوست پهن شده با ته رنگ بنفش و زخم و دَلَمه دیده می‌شود.

وی افزود: در این گروه افراد تا ۱۰ درصد مرگ و میر وجود دارد و عوارض پوستی در مراحل شدید بروز می‌کند؛ بنابراین آنچه که برای بیماران سرپایی و افراد معمولی و شناسایی حاملان بدون علامت اهمیت دارد آن ضایعاتی است که شبیه سرمازدگی یا آبله مرغان است.

والی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه یکسری بیماری وجود دارد که به آن مقلد‌های بزرگ گفته می‌شود یعنی می‌توانند علائم هر بیماری را در سیر خود تقلید کنند مانند ایدز، لوپوس یا بیماری سفلیس. به نظر می‌رسد ویروس کرونا که چندماهی است میهمان جهانیان شده را هم باید به لیست مقلد‌های بزرگ بیافزاییم یعنی یک بیماری هزارچهره است.

این متخصص پوست و مو، درباره عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی که تغییر رنگ پوست در بیماران کرونایی را نشان می‌دهد هم گفت: تغییر رنگ چهره به دلیل مصرف دارو رخ می‌دهد. پس اطلاعات دنیای مجازی که متاسفانه باعث دغدغه و بار فکری افراد می‌شود را نباید جدی گرفت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.