رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کشف معمای “بوی بد” زیربغل

دانشمندان آمریکایی موفق شده اند پاسخ معمای چگونگی تولید بوی بد در زیربغل انسان را کشف کنند. محققان در دانشگاه یورک دریافته اند این بوی بد به آنزیمی بازمی گردد که در میکروبی در زیر بغل انسان وجود دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از فرادید، این محققان برای اینکه ثابت کنند این آنزیم مسئول فعل و انفعال شیمیایی آزاد شدن بوی بد زیربغل است، آن را جدا کرده و به یک واحد بی‌بوی میکروبی دیگر در زیر بغل وارد کردند. دانشمندان سپس مشاهده کردند که این آنزیم در آنجا هم شروع به آزاد کردن بو‌های بد کرد.

به گزارش گاردین، دانشمندان در دانشگاه یورک طی این پژوهش متوجه شدند که گونه‌ای از میکروب ساکن در زیر بغل با نام علمی «استفی لوکوکوس هومینیس» در فرآیند تولید بوی بد نقش دارد. این میکروب‌ها به محض اینکه با مواد آزاد شده از غدد بی‌بوی عرق ترکیب می‌شوند، بوی بد آزاد می‌کنند.

پروفسور گوین توماس، میکروبیولوژیست ارشد در تیم تحقیق می‌گوید: «در این فرآیند باکتری مولکول را می‌گیرد و بخشی از آن را می‌بلعد، اما بقیه‌اش را بیرون می‌دهد. این باقیمانده مولوکول دفع شده یکی از اصلی‌ترین منشاء‌های بوی بد بدن است.»

نتایج تحقیق تازه در نشریه «ساینتیفیک ریپورتز» منتشر شده است.

پروفسور توماس در ادامه می‌گوید: «ما دریافته ایم که این بو چگونه تولید می‌شود. حالا سوال این است که بفهمیم چرا این اتفاق می‌افتد؟»

بدن انسان از دو نوع غدد عرق تشکیل شده است؛ غدد اکرین و غدد آپوکرین. غدد اکرین در سرتاسر بدن حضور دارند و مستقیما به روی پوست باز می‌شوند. این غدد با ترشح مایعی بی‌بو بخشی حیاتی از سیستم تهویه و خنک سازی بدن به شمار می‌روند.

غدد آپوکرین، اما به پیازچه مو‌ها باز می‌شوند و تنها در بعضی نقاط همچون زیربغل، سر سینه‌ها و نواحی تناسلی یافت می‌شوند. این غدد مایعی غلیظ تولید می‌کنند و علت وجودی آن‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

کشف جدید این فرضیه را تقویت کرده است که انسان‌ها ممکن است میکروب‌های بدبو را از اجداد اولیه باستانی خود به ارث برده باشند. انتظار می‌رود دستاورد جدید دانشمندان، راه را برای تولید دئودورانت‌ها و خوشبوکننده‌های بهتر زیر بغل هموار سازد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.