رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نگاهی به زندگی و آثار خالق «عروس آتش»

خسرو سینایی کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور ایرانی که به دلیل عفونت ریه و ابتلا به ویروس کرونا، در بیمارستان بستری شده بود روز گذشته ۱۱ مرداد در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، به گفته ی آلما سینایی، دختر این هنرمند فقید، خسرو سینایی از سه ماه قبل به دلیل عفونت مهره های کمر و خونریزی معده در بیمارستان بستری شده و یک جراحی دشوار را هم پشت سر گذاشته بود. او در این مدت به چهار بیمارستان مختلف منتقل شده بود و در نهایت به کرونا هم مبتلا شد.

خسرو سینایی از ۷ مرداد به دلیل عفونت ریه و بیماری کرونا در بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان امیراعلم تهران بستری شده بود و به کمک دستگاه تنفس می کرد تا آنکه عصر روز گذشته خانواده ی سینایی خبر از درگذشت این هنرمند سرشناس دادند.

سینایی اولین هنرمند مشهور ایرانی بود که جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داد.

از زمان انتشار خبر درگذشت این کارگردان سرشناس، بسیاری از چهره های مشهور هنری ایران نسبت به این اتفاق تلخ واکنش نشان داده و تأسف خود را ابراز کرده اند.

زندگینامه خسرو سینایی

خسرو سینایی در سال ۱۳۱۹ در ساری متولد شد. پس از مهاجرت به تهران در سال ۱۳۳۷، دیپلم خود را از دبیرستان البرز گرفت. سپس راهی اتریش و در آنجا به تحصیل همزمان در رشته های معماری و آهنگسازی مشغول شد و بعد از آن، به تحصیل در رشته ی سینما پرداخت.

سینایی در دهه های ۳۰ و ۴۰، به مدت نزدیک به ۱۰ سال در اتریش در کنسرت های مختلف به عنوان تکنواز و عضو هیئت ارکستر کنسرواتور وین شرکت داشت.

در سال ۱۳۴۶ به ایران بازگشت و چند سالی در وزارت فرهنگ و هنر و رادیو تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد.

سینایی از دهه ی ۴۰ شروع به ساخت فیلم های مستند و کوتاه کرد و از آن زمان تا دهه ی ۷۰ به تدریس در رشته های کارگردانی، فیلمنامه نویسی، موسیقی فیلم و مستندسازی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و هنری پرداخت.

او اولین اثر بلند سینمایی خود به نام «زنده باد» را در سال ۱۳۵۸ ساخت که ثریا قاسمی از بازیگران اصلی آن بود. «زنده باد» اولین فیلم ایرانی بعد از انقلاب سال ۵۷ بود که موفق به دریافت جایزه از یک جشنواره ی الف بین‌ المللی یعنی جشنواره ی کارلووی واری در سال ۱۹۸۰ شد.

اما مشهورترین اثر سینمایی خسرو سینایی «عروس آتش» محصول ۱۳۷۸ بود که از فیلم های مهم دهه ی ۷۰ سینمای ایران به شمار می رود. فیلمنامه ی این اثر کار مشترک سینایی و حمیدفرخ نژاد بود. «عروس آتش» که غزل صارمی، حمید فرخ نژاد و مهدی احمدی بازیگران اصلی آن هستند، به سنت های عشیره ای در جنوب ایران، ازدواج اجباری و خودسوزی می پردازد. این فیلم جوایز سینمایی بسیاری دریافت کرد.

آخرین اثر سینمایی سینایی «جزیره رنگین» محصول سال ۱۳۹۳ بود که مهدی احمدی نقش اصلی آن را برعهده داشت.

خسرو سینایی طی نیم قرن فعالیت فیلمسازی خود، بیش از ۱۲۰ فیلم مستند و داستانی کوتاه و بلند ساخت که علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، ساخت موسیقی و تدوین برخی از آن ها را هم برعهده داشت.

او چند تجربه در زمینه ی انیمیشن هم داشت و چندین فیلمنامه و ترجمه از او منتشر شده است.

سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه ی کشور لهستان از سوی رئیس‌ جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند «مرثیه گمشده» دریافت کرد که روایتگر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌ های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است.

خسرو سینایی از همسر اول خود، گیزلا وارگا سینایی، نقاش مجارستانی، دختری به نام یاسمین سینایی داشت که یک هنرمند مجسمه ساز است. سام و آلما سینایی دو فرزند دیگر خسرو سینایی از همسر دوم او، فرح اصولی، هنرمند نقاش هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.