وداع درشکه‌ها و گاری‌ها با خیابان‌های پایتخت

مقامات اداره راهنمایی و رانندگی امروز اعلام کردند که با بودن یک صد و پنجاه هزار وسیله نقلیه موتوری در تهران نمی‌توان به وسائط کندرو در این شهر اجازه فعالیت داد. حرکت درشکه‌ها و گاری‌ها از نظر عبور و مرور مشکل بزرگی برای مأموران و مردم و رانندگان ایجاد کرده و تنها راه حل رفع مشکلات عبور و مرور جمع‌آوری وسائط نقلیه کندرو است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایران، از بعدازظهر دیروز مأموران اداره راهنمایی و رانندگی درشکه‌ها، چرخ‌های دستی، گاری‌های اسبی را در تهران جمع‌آوری کردند و با این ترتیب به کار وسائط نقلیه کندرو که در محلات جنوبی تهران مشغول حمل بار و مسافر بودند پایان داده شد.

در چند ماه گذشته تعداد درشکه‌ها و گاری‌های تهران افزایش یافته و در خیابان‌های جنوبی بیش از هشتصد درشکه بکار مشغول می‌باشند و چون در جنوب تهران بعلت تمرکز جمعیت و عدم ممانعت مأموران بازار مناسبی برای درشکه‌ها ایجاد شده بود اغلب این در شکه‌ها از شهرستان‌ها به تهران انتقال یافته و اخیراً کثرت وسائط نقلیه کندرو موجب بند آمدن راه‌ها و اختلال عبور و مرور شده بود. مأموران راهنمایی تا ساعت ده شب گذشته در محلات جنوبی تهران و کلیه نقاطی که درشکه‌ها کار می‌کردند اقدام به جمع‌آوری وسائط نقلیه کندرو کرده و پیش از ۳۰۰ دستگاه درشکه و دویست گاری و یک صد و پنجاه چرخ دستی را متوقف ساختند. درشکه‌ها و گاری‌هایی که جمع‌آوری شده بود به دستور مأموران به ردیف در خیابان‌ها بطرف جاده آرامگاه حرکت کرد و در آنجا در قرارگاهی آنها را متوقف کردند. پس از آنکه خبر جمع‌آوری درشکه‌ها در شهر انتشار یافت درشکه‌چی‌ها بسرعت پا به‌ فرار گذاشتند و هر یک در گوشه‌ای از گاراژها و کاروانسراها مخفی شدند. مقامات اداره راهنمایی و رانندگی امروز اعلام کردند که با بودن یک صد و پنجاه هزار وسیله نقلیه موتوری در تهران نمی‌توان به وسائط کندرو در این شهر اجازه فعالیت داد. حرکت درشکه‌ها و گاری‌ها از نظر عبور و مرور مشکل بزرگی برای مأموران و مردم و رانندگان ایجاد کرده و تنها راه حل رفع مشکلات عبور و مرور جمع‌آوری وسائط نقلیه کندرو است. در تهران هشتصد درشکه موجود است که با شماره اداره راهنمایی و رانندگی کار می‌کنند. و با تعطیل آنها، بیش از هزار نفر رانندگان و کارگران آن بیکار می‌شوند.

درشکه و گاری‌ها در حومه تهران مشغول کار می‌شوند

یک روز پس از جمع‌آوری گاری، گاری دستی و درشکه و پس از تجمع درشکه‌چی‌ها و اعتراض آقای عربشاهی، رئیس اتحادیه درشکه‌داران، به دستور آقای دکتر علی امینی، نخست‌وزیر، آقای سرهنگ وثیق، رئیس اداره راهنمایی و رانندگی در اقدام خود تجدید نظر کرد. در مورد درشکه‌ها تصمیم گرفته شد با نظر کمیسیونی مرکب از افسران راهنمایی و رانندگی و نمایندگان صنف درشکه‌چی، درشکه‌ها از نظر فنی و سالم بودن اسب‌ها مورد معاینه قرار گیرند و در صورتی که اسب‌های آنها به تصدیق اداره دامپزشکی سالم و قادر بکار تشخیص داده شود اجازه کار در حومه تهران به آنها داده خواهد شد. به درشکه‌های فرسوده مطلقاً اجازه کار حتی در حومه داده نمی‌شود. از کار صنف گاری‌ساز در آینده با توافق شهرداری جلوگیری خواهد شد و گاری‌هایی که در حال حاضر استحکام لازم را دارد جواز کار در حومه به آنها داده می‌شود. در مورد گاری دستی و چرخ‌های دستی رئیس راهنمایی و رانندگی گفت مطلقاً به این گونه وسائل جواز داده نمی‌شود.

رئیس راهنمایی و رانندگی به سورچی‌ها قول داد اگر مایل به رانندگی باشند خارج از نوبت حتی اگر سواد هم نداشته باشند از آنان آزمایش رانندگی بعمل خواهد آمد و به این ترتیب سورچی‌ها می‌توانند با شرایط سهل و ساده راننده شوند!

رئیس راهنمایی و رانندگی همچنین قول داد اگر صنف دارندگان درشکه متشکل باشند و با هم توافق کنند به هر ده نفر از آنها امتیاز یک شماره تاکسی با موافقت دولت داده می‌شود.

روزنامه اطلاعات – چهارشنبه ۲۹ و پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۴۱»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.