رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

۵ فایده بی‌نظیر موز

موز از مدت ها قبل بعنوان یکی از غذاهای اصلی مورد توجه عموم بوده است. و این فقط به این دلیل نیست که موز یک ماده غذایی با راحتی قابل حمل است. موز همچنین برای قلب، قند خون، هضم و موارد دیگر مغذی و مفید است.

به گزارش اینتیتر به نقل از شفقنا زندگی، در اینجا ۵ فایده سلامتی ناشی از خوردن موز آورده شده است.

۱-موز بسیار مغذی است

یک موز متوسط ۱۱۰ کالری با چربی صفر ارائه می دهد. همچنین موارد زیر را فراهم می کند:

  • پروتئین: ۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۸ گرم
  • قندها: ۱۵ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پتاسیم: ۴۵۰ میلی گرم
  • منیزیم: ۳۲ میلی گرم
  • ویتامین C: 10.3 میلی گرم
  • ویتامین B6: 0.4 میلی گرم

موز به دلیل محتوای پتاسیم به خوبی شناخته شده است ، اما ویتامین ها و مواد معدنی دیگری نیز وجود دارد که شایسته توجه هستند. موز منبع قابل توجهی از B6 و فیبر را فراهم می کند ، که نقش مهمی در عملکردهای مهم بدن مانند کاهش کلسترول و تعادل دارند.

در حقیقت ، فقط یک موز می تواند ۹٪ از مقدار توصیه شده روزانه (RDI) پتاسیم و ۸٪ منیزیم را به شما بدهد. در مورد ویتامین C ، موز ممکن است اولین غذایی نباشد که به ذهن شما خطور کند. اما میوه حدود ۱۱٪ از RDI شما را تأمین می کند.

۲-موز می تواند به تنظیم قند خون کمک کند

موز حاوی پکتین و نشاسته مقاوم است ، در واقع می تواند به کاهش قند خون کمک کند. این فیبرهای محلول با افزایش احساس سیری ، جلوگیری از پرخوری و کاهش سرعت هضم با یکدیگر همخوانی دارند.

علاوه بر این ، شاخص گلیسمی (GI) یک موز بسته به بلوغ ۳۰ تا ۶۰ است. شاخص گلیسمی ، میزان کربوهیدرات موجود در غذاها را از مقیاس ۰ تا ۱۰۰ اندازه گیری می کند. “هرچه GI پایین تر باشد ، احتمال کمتری وجود دارد که غذا باعث جهش سریع شود.”

۳-موز ممکن است از سلامت قلب حمایت کند

پتاسیم یک تهدید مضاعف است. در حالی که بیشتر مردم آن را به عنوان یک ماده معدنی تصور می کنند ، اما به عنوان یک الکترولیت نیز عمل می کند. الکترولیت ها برای تنظیم انقباض عضلانی نقش مهمی دارند. از آنجا که قلب یک عضله است ، پتاسیم و سلامت قلب بسیار با هم ارتباط دارند.

پتاسیم همچنین می تواند به تعادل سطح سدیم کمک کند. پتاسیم که مایع درون سلول ها را کنترل می کند ، با فشار سدیم رابطه دارد ، که مایع خارج سلول را کنترل می کند. پتاسیم کم و سدیم بیش از حد به معنای مایعات بیشتر و حجم خون بیشتر در جریان خون است. این فشار خون را با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی افزایش می دهد.

مکمل های پتاسیم باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا فشار خون می شود. به دلیل تحقیقات در مورد پتاسیم و فشار خون بالا ، FDA ادعای بهداشت زیر را تأیید کرده است :، “رژیم های غذایی حاوی غذاهایی که منبع خوبی از پتاسیم هستند و دارای سدیم کمی هستند ممکن است خطر فشار خون و سکته را کاهش دهد.”

۴-موز ممکن است به کاهش وزن کمک کند

این میوه به شما کمک می کند تا احساس سیری ، سریعتر داشته باشید. ترکیب پکتین و نشاسته مقاوم تخلیه معده را به تأخیر می اندازد و باعث می شود کالری کمتری مصرف کنید.

موز سبز برای این کار بهتر است زیرا با رسیدن یا پیر شدن موز ، پکتین از دست می رود. همچنین ، هرچه موز سبزتر باشد ، نشاسته آن مقاومت بیشتری دارد. وقتی موز را با یک رژیم غذایی متعادل می خورید ، کربوهیدرات ها به شما کمک می کنند تا سروتونین بیشتری تولید کنید ، که به تنظیم متابولیسم و سطح انرژی کمک می کند. با این حال به خاطر داشته باشید که موز سبز فیبر بالاتری دارد و می تواند باعث گاز ، نفخ و یبوست شود.

یافته هایی که از سال ۲۰۱۹ تأیید شد به این نتیجه رسید که موز سبز ، چه به عنوان میوه تازه مصرف شود ، چه به صورت پخته شده و یا خشک شود و به صورت آرد کوبیده شود تا به عنوان محصولی برای پخت استفاده شود ، احساس سیری بیشتری در شخص ایجاد می کند. به دلیل محتوای فیبر زیاد ، محققان همچنین نظریه دادند که موز سبز می تواند به پیشگیری یا بهبود بیماری های روده کمک کند ، کلسترول خون را کاهش دهد و از سرطان روده جلوگیری کند.

۵-موز برای سلامت دستگاه گوارش مفید است

موز با رنگ سبز می تواند باعث ایجاد یبوست شود ، “به دلیل وجود مقدار بیشتری نشاسته و پکتین مقاوم ” ، که هر دو روند هضم معده را کند می کند.

موز رسیده حاوی فیبر نامحلول است: فیبر نامحلول مواد مغذی را جذب و پردازش می کند ، در حالی که فیبر محلول مقدار زیادی نرم برای بدن ایجاد می کند تا سموم را از سیستم هضم پاک کند.

بسیاری از موزهای رسیده می توانند باعث اسهال شوند ، این شکایتی معمول در مورد نوزادانی است که غالباً با موزهای له شده رسیده شروع به خوردن می کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.