رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مقایسه رنو کولئوس با تویوتا راو ۴ + مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو رنو کولئوس و تویوتا در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش قصد داریم به مقایسه رنو کولئوس و تویوتا راو ۴ بپردازیم و این دو کراس‌اوور محبوب بازار را از جنبه‌های مختلفی نظیر طراحی، توان فنی، آپشن‌ها و… مورد نقد و بررسی قرار دهیم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

تویوتا راو ۴ به‌عنوان یک کراس‌اوور جمع‌وجور شهری از سال ۱۹۹۴ به لیست تولیدات کمپانی تویوتا اضافه شد و تاکنون پنج نسل از این کراس‌اوور ژاپنی به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است؛ با این وجود تنها نسل سوم و چهارم آن در کشور ما به‌طور نسبتا گسترده حضور دارد.

نسل چهارم تویوتا راو ۴ از سال ۲۰۱۳ در ایران عرض‌اندام کرد و توانست به‌عنوان یک کراس‌اوور بادوام، نظر بسیاری از مشتریان شاسی‌بلندهای شهری را به‌سوی خود متمایل کند. در سال ۲۰۱۶ بود که شرکت ایرتویا پای نسخه فیس‌لیفت راو۴ XA40 را به بازار ایران باز کرد که فروش آن در قالب مدل‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۸ در بازار کشورمان تداوم یافت.

رنو کولیوس نیز یکی از محصولات پرطرفدار کمپانی فرانسوی رنو است که نسل اول آن طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ روی خطوط تولید این شرکت قرار داشت. در سال ۲۰۱۶ نیز نسل دوم آن روانه بازار شد که برخلاف نسل اول، از ظاهری فوق‌العاده جذاب بهره می‌برد؛ به همین دلیل هم خیلی زود مورد توجه مشتریان در سراسر جهان قرار گرفت و به یکی از محبوب‌ترین محصولات کمپانی رنو تبدیل شد. در کشور ما نیز شرکت نگین خودرو سریعا دست‌به‌کار شد و نسل دوم رنو کولئوس را مهمان پارکینگ منازل ایرانیان و جاده‌های کشورمان کرد.

تویوتا راو ۴ در مقایسه با رنو کولیوس از ظاهر ستیزه‌جویانه و خشن‌تری بهره می‌برد، به‌نحوی‌که می‌توان آن را یک کراس‌اوور اسپرت و مهیج دانست. در نمای جلو شاهد چراغ‌هایی اخم‌آلود هستیم که در جوار جلوپنجره‌ای کشیده با پهنای کم، سعی در القای خشونت نهفته درونی خود به بیننده دارد. این میزان خشونت و هیجان در نسخه فیس‌لیفت راو ۴ XA40 بیشتر نمایان شده است. حجم پردازی‌ها و حالت سه‌بعدی سپر هم به القای این حس کمک شایانی کرده است. طراحان با استفاده از اشکال هندسی مختلف در نمای جانبی و پشت خودرو نیز سعی در ایجاد ظاهری ستیزه‌جو، متمایز و اسپرت داشته‌اند و باید گفت که تا حد زیادی هم موفق بوده‌اند.

از سوی دیگر مدل جدید رنو کولئوس در مقایسه با نسل چهارم تویوتا راو ۴ از ظاهری صمیمی‌ و درعین‌حال بسیار مدرن‌تر بهره می‌دهد. شاخصه‌های زبان طراحی جدید شرکت رنو که در بسیاری از محصولات جدید این کمپانی نظیر تلیسمان و مگان و… به‌کار گرفته ‌شده‌است، در اینجا نیز به‌طور محسوس حضور دارند. چهره خودرو به‌ویژه نوار چراغ‌های دی‌لایت‌ بسیار خاص و زیبا جلوه می‌کند. نمای جانبی و پشت خودرو نیز از طراحی هماهنگ و حجم پردازی‌های منطقی سود می‌برد که ظاهری جذاب و همه‌پسند را برای این کراس‌اوور فرانسوی رقم‌ زده‌ است.

به‌طور کل می‌توان گفت که کولیوس به دلیل استفاده منطقی از خطوط نرم و تلفیق مناسب آن با شکل‌های هندسی گوشه‌دار، ازنظر ظاهری تطابق بیشتری با سلیقه مشتریان ایرانی داشته و به نحو افزون‌تری قادر به تحریک حس زیبایی‌شناختی مشتریان خواهد بود.

ازنظر فضای داخلی نیز تویوتا راو ۴ در مقایسه با رنو کولئوس از طراحی خشن‌تری برخوردار است که بسته به سلیقه شما می‌تواند زیبا یا زشت تلقی شود. در سمت دیگر، داشبورد رنو‌ کولئوس از سبک طراحی مدرن و جذابی پیروی می‌کند، اما ظاهر کنسول میانی و طرح دریچه‌های تهویه در دو طرف نمایشگر لمسی چندان دل‌نشین به‌نظر نمی‌رسد. همچنین رنو کولیوس به دلیل بهره‌مندی از فاصله محوری بزرگ‌تر، کابین جادارتری را به سرنشینان خود ارزانی می‌دارد.

تویوتا Rav4 توان مورد نیاز خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۲ لیتری با قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۳ نیوتن‌متر دریافت می‌کند که به‌واسطه یک جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک راهی تمامی چرخ‌ها می‌شود.

رنو کولئوس ازنظر توان خروجی اندکی نسبت به راو۴ ضعیف‌تر ظاهرشده و توان ۱۷۱ اسب بخاری خود را همچون راو۴ مدیون یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است. یک جعبه‌دنده اتوماتیک ایکس‌ترونیک CVT هم گشتاور ۲۳۳ نیوتن‌متری پیشرانه کولیوس را به‌سوی تمامی چرخ‌ها منتقل می‌کند. با توجه به توان کمتر حاصل از پیشرانه کولیوس و وزن بیشتر راو ۴(به میزان ۱۷۳ کیلوگرم)، می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان چالاکی رنو کولیوس در مقایسه با تویوتا راو۴ تقریبا در یک سطح باشد؛ جهت اطلاع از جزئیات مشخصات فنی این دو خودرو لطفا جدول زیر را مطالعه بفرمایید:

مدل خودرو تویوتا راو۴ رنو کولیوس جدید
پیشرانه ۴ سیلندر ۴ سیلندر
حجم موتور ۲.۵ لیتر ۲.۵ لیتر
حداکثر قدرت ۱۷۷ اسب بخار ۱۷۱ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۳۳ نیوتن‌متر ۲۳۳ نیوتن‌متر
گیربکس ۶ سرعته خودکار CVT خودکار
مصرف سوخت (ترکیبی) ۸.۱ لیتر ۳/۸ لیتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۹.۷ ثانیه ۸/۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت

 مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی

در مقایسه رنو کولئوس و تویوتا راو ۴ از نظر آپشن و امکانات رفاهی می‎‌توان گفت که Rav4 برخلاف رنو کولئوس در قالب سطوح مختلفی از آپشن وارد بازار کشور شده‌است و به همین دلیل برخی از مدل‌های موجود آن از امکانات زیادی بهره نمی‌برند.

با این‌حال نسخه فول آپشن تویوتا راو ۴ در مقایسه با رنو ‌کولیوس ازنظر تجهیزات رفاهی تقریبا در یک سطح ظاهر شده و از این دیدگاه می‌توان هر دو خودرو را تا حدود زیادی مشابه یکدیگر دانست. با مطالعه جدول زیر می‌توانید اطلاعات دقیقی پیرامون آپشن‌های رفاهی این دو کراس‌اوور شهری به دست آورید:

تجهیزات تویوتا راو۴ رنو کولیوس
چراغ چراغ‌های زنون، مجهز به اتولایت و دیلایت، چراغ مه‌شکن جلو و عقب چراغ‌هاى جلو LED PURE VISION، چراغ‌هاى دى لایت LED با طراحی C شکل، چراغ مه‌شکن جلو با قابلیت چرخش با فرمان
سیستم‌های مولتی‌مدیا سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3، ورودی USB و AUX و iPod

دارای ۶ بلندگو، مانیتور عقب (سفارشی)

رنو R-LINK سیستم ناوبرى، به‌همراه ۱۳ عدد بلندگو BOSE سیستم صوتى حرفه‌اى، بلوتوث و دکمه فرمان صوتى روى غربیلک فرمان
صفحه‌نمایش ۷ اینچ لمسی مانیتور لمسى ۸.۷ اینچى
رینگ‌ها ۱۸ اینچ ۱۸ اینچ
آینه آینه‌ وسط الکتروکرومیک (سفارشی)، آینه‌های جانبی برقی آیینه‌هاى جانبی مجهز به راهنماى LED، آیینه‌هاى جانبی برقی تاشو همراه با گرمکن، آیینه عقب الکتروکرومیک اتوماتیک
تهویه مطبوع تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو – دریچه تهویه عقب اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب
صندلی روکش چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی‌ راننده مجهز به تنظیم ۸ حالته برقی پشت‌سری قابل تنظیم براى صندلی‌هاى جلو، صندلی‌هاى ردیف جلو برقی گرم شونده و خنک شونده، صندلی راننده با تنظیم گودى کمر

صندلی‌هاى تاشوى عقب باقابلیت تفکیک ۴۰:۶۰ مجهز به کنسول، امکان اتصال صندلی کودک ISOFIX

سایر امکانات دارای ۲ حالت رانندگی اسپرت و اکو، سنسور پارک جلو و عقب (سفارشی)، سنسور فشار باد تایر سیستم هشداردهنده نقاط کور، اتوپارک و سقف پانارومیک
 مقایسه ایمنی

هر دو خودروی رنو کولیوس نسل دوم و تویوتا راو ۴ نسل چهارم، موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از سوی موسسه یوروانکپ شده‌اند و سطح بالایی از امنیت را به سرنشینان خود اعطا می‌کنند. بنابراین در این بخش از مقایسه رنو کولئوس و تویوتا راو ۴ نمی‌توان به طور قطع یک خودرو را پیروز میدان دانست و درواقع هر دو خودرو از امنیت قابل قبولی برخوردار هستند.

تجهیزات تویوتا راو ۴ رنو کولیوس
تجهیزات ایمنی و حفاظتی DAC، HAC، قفل مرکزی با ریموت، قفل کودک، ایموبلایزر، ورود بدون کلید کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، قفل‌های ایمنی کودک، قفل درب‌ سنجش سرعت،  کلید هوشمند رنو با بسته شدن درب از راه دور،  HAC
کیسه هوا ۶ ایربگ (ایربگ راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای) ۶  کیسه هوا (جلو، جانبی جهت سرنشین جلو، پرده‌ای)
سیستم ترمز ESP – VSC – ABS – EBD HSA, EBA, ESP, ABS

 تجربه رانندگی

 همان‌طور که در بخش فنی اشاره شد، چالاکی رنو‌ کولیوس تقریبا هم‌سطح با تویوتا راو ۴ و نسبتا رضایت‌بخش است. این خودرو سواری عمدتا نرم و آرامش‌بخشی را به افراد حاضر در کابین خود هدیه می‌دهد. موقعیت قرارگیری راننده کولیوس و سطح تسلط وی به اطراف نیز مطلوب ارزیابی می‌شود. همچنین عایق‌بندی مناسب کابین سبب شده‌است تا کمترین میزان سروصدا وارد اتاقک این خودرو شود.

در طرف دیگر میدان، تویوتا راو ۴ نیز سواری نسبتاً نرم و پایداری را ارائه می‌دهد اما میزان سروصدای ورودی کابین آن بیشتر از رنو‌ کولیوس است. سطح تسلط راننده به اطراف مطلوب بوده و نقاط کور کمی در آن مشاهده می‌شود. به‌طور کل می‌توان با اختلافی بسیار اندک کیفیت رانندگی دل‌نشین‌تری را به رنو کولیوس نسبت داد و این محصول فرانسوی را برنده این بخش دانست.

مقایسه شرایط بازار

تویوتا راو ۴ به‌عنوان محصولی برآمده از دل کمپانی ژاپنی تویوتا روانه بازار کشورمان شده است و همان‌طور که می‌دانید تولیدات این شرکت در ایران و سایر نقاط جهان همواره به کیفیت بالا و دوام فوق‌العاده معروف بوده‌اند. راو ۴ نیز از قاعده مذکور مستثنی نیست و با تکیه‌بر همین موارد موفق شده‌است، بازار خریدوفروش نسبتا پررونقی برای خود در ایران دست‌وپا کند. خدمات پس از فروش گسترده‌ای که در سطح کشور برای محصولات تویوتا تدارک دیده شده نیز در گرم شدن بازار معاملات راو ۴ بی‌تأثیر نبوده است.

از طرف دیگر باوجود آن‌که رنو کولیوس نسل دوم فرصت زیادی برای حضور در بازار کشورمان پیدا نکرد، اما طی همین زمان کوتاه هم مورد استقبال گسترده مشتریان قرار گرفت؛ و در حال حاضر از بازار خریدوفروش تقریبا پررونقی در مدل‌های کارکرده خود برخوردار است. به‌طور کل می‌توان شرایط بازار این دو کراس‌اوور ژاپنی و فرانسوی را در بازار ایران مطلوب و نسبتا گرم ارزیابی کرد؛ با این‌حال به‌نظر می‌رسد که اگر واردات کولیوس جدید مدت زیادتری تداوم پیدامی‌کرد، مشتریان ایرانی استقبال به‌مراتب بیشتری از آن به عمل می‌آوردند.

جمع‌بندی مقایسه رنو کولئوس با تویوتا راو ۴

 به آخرین بخش از مقاله مقایسه رنو کولئوس با تویوتا راو ۴ رسیدیم؛ تویوتا راو۴ از مزایایی همچون کیفیت ساخت بالا، متریال باکیفیت کابین، دوام فنی مطلوب، هزینه نگهداری کم و بازار دست‌دوم مناسب سود می‌برد و در مقایسه با رنو کولیوس از خدمات فنی گسترده‌تر و وفور بیشتر لوازم‌یدکی برخوردار است؛ اما رنو‌کلیوس در مقایسه با تویوتا راو ۴ از ظاهر بسیار زیبا و شکیل‌تر سود می‌برد که تطابق بیشتری با سلیقه مشتریان ایرانی دارد.

به‌طور کلی باید بگوییم که هر دو این کراس‌اوورهای شهری در نوع خود بسیار کارا و باکیفیت ساخته شده‌اند؛ با این‌حال اساسی‌ترین نکته‌ای که می‌تواند دلیل ترجیح  یکی بر دیگری شود، تفاوت ظاهری آن‌ها است. با توجه به شمایل زیباتر رنو کولیوس و عایق‌بندی بهتر کابین آن، می‌توان این محصول فرانسوی را با اختلاف اندکی برنده رقابت با سامورایی ژاپنی دانست.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.