رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کشتی کره ای آزاد شد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شایعه آزادی کشتی کره ای با بیان اینکه مواضع و تصمیم های قوه قضاییه از طریق سخنگوی این قوه اعلام می شود، گفت: پرونده کشتی کره ای در مرحله دادرسی بوده و هرگونه تحول در مورد این موضوع موکول به نظر مقام قضایی است.

به گزارش اینتیتر به نقل از فارس، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص انتشار شایعاتی در مورد احتمال آزادی کشتی کره ای اظهار داشت: مواضع و تصمیم های قوه قضاییه صرفا از طریق سخنگوی محترم این قوه اعلام می شود و اظهارات افراد غیرمسؤول در این زمینه فاقد وجاهت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کشتی کره ای به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی در آب های خلیج فارس بر اساس دستور مقام قضایی توقیف شده و پرونده آن در مرحله دادرسی بوده و از این‌ رو هرگونه تحول در مورد این موضوع موکول به نظر مقام محترم قضایی است.

بعدازظهر دوشنبه ۱۵ دی ماه روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند شناور متعلق به کره جنوبی در صبح دوشنبه ۱۵ دی ماه ۹۹ در آب‌های خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد: این نفتکش که از مبدأ بندر الجبیل عربستان در خلیج فارس در حرکت بود، به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توسط ناوگروه ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد. این کشتی با پرچم کره جنوبی به نام HANKUK CHEMI حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده و پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد. توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح امروز پانزدهم دی ماه انجام شد.

پس از آن وزارت امور خارجه کره جنوبی ضمن تأیید توقیف این نفتکش خواستار آزادی آن شد.وزارت دفاع کره جنوبی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی توقیف این نفتکش، یک «واحد مبارزه با دزدان دریایی» به آب‌های مجاور تنگه هرمز اعزام کرده است.

قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی نیز که به منظور گفت و گو‌ با مقامات ایرانی درباره دارایی ارزی مسدود شده ایران در بانک های کره به تهران سفر کرده بود، در دیدار با مقامات ایرانی خواستار کمک برای تسریع در رفع توقیف این کشتی شد.

در همین خصوص سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این درخواست خاطرنشان کرد که توقیف این کشتی در خلیج فارس و آب‌های ایران صرفا اقدامی بر پایه ملاحظات فنی و به دلیل آلودگی زیست محیطی بوده و رسیدگی به موضوع از سوی مقامات قوه قضاییه آغاز شده و به طرف کره‌ای توصیه کرد از سیاسی کردن موضوع و تبلیغات بی حاصل خودداری کرده و اجازه دهد روال قانونی رسیدگی در دادگاه مربوطه در آرامش طی شود.

علاوه بر این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پاسخ به درخواست این دیپلمات کره ای به وی گفت: کشتى کره‌ای به دلیل آلوده سازى آب‌هاى خلیج فارس توقیف شده، لذا صرفا موضوعی فنى است که رسیدگى به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعا دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.