رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تالاب “قره‌گُل” بوکان احیا شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان با اشاره به بارندگی‌های مناسب فصل پاییز در این شهرستان گفت: در پی این بارش‌ها، بخشی از تالاب “قره‌گُل” این شهرستان احیا شده‌است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، آوات بازیار اظهار داشت: قسمتی از تالاب قره‌گُل که جزو تالاب‌های فصلی بوکان است، با بالاآمدن آب سیمینه‌رود و تغذیه کانال مرتبط با آن آبگیری شده و پیش‌بینی می‌شود با ورود بیشتر آب تا اواخر زمستان به طور کامل احیا شود.

وی ادامه داد: با تلاش پرسنل اداره حفاظت محیط زیست و همکاری مدیریت امور آب شهرستان بوکان برای تخصیص حق آبه تالاب، این تالاب با ورود آب به آن جان تازه ای به خود گرفته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان افزود: این تالاب در فصول گرم سال و در اواخر تابستان خشک شده و هرساله با پرآب شدن رودخانه سیمینه‌رود دوباره آبگیری و احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه این تالاب در روزهای آینده میزبان خوبی برای انواع پرندگان مهاجر ، بومی، آبزی و کنار آبزی خواهد بود، اضافه کرد: تالاب ها به عنوان مهمترین اکوسیستم‌ها، مهد تنوع زیستی بوده و فواید بیشماری برای حیات وحش و مردم منطقه دارند که لازم است همه باهم دست به دست هم دهیم و در حفاظت از این میراث های طبیعی گرانبها تلاش کنیم.

بازیار افزود: با احیای بخشی از این تالاب فصلی در حال حاضر شاهد ورود پرندگانی مانند مرغابی کله سبز و آنقوت به این تالاب طی روزهای اخیر هستیم.

تالاب قره‌گُل در ۴۵ کیلومتری شمال غربی بوکان واقع شده و از طریق کانال سنتی منشعب از سیمینه‌رود تغذیه و آبگیری می‌شود؛ این تالاب دارای نیزار و پوشش گیاهی تالابی بوده و جز فصل تابستان، در بقیه ماه‌های سال دارای آب است.

افزوده شدن آثار پدیده آتشفشانی (خاکستر آتشفشانی) به خاک بستر تالاب، دورنمای سیاه‌رنگی به آب این تالاب بخشیده است که به همین جهت به تالاب قره‌گل مشهور شده‌است.

اکوسیستم‌های آبی بوکان به دلیل حضور انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و ارتباط اکولوژیک آنها با اقصی نقاط جهان در فصل مهاجرت پرندگان از اهمیت زیستی بالایی برخوردار است.

این تالاب ۳۰۰ هکتار وسعت دارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.