همه چیز امکان دارد!

کمال تبریزی که این روزها به عنوان دبیر بخش فیلم جشنواره “هنر زنده است”، مشغول به مقدمات برگزاری این رویداد در دوران کروناست، گفت: این جشنواره محل دیده شدن، دیده نشدن هاست!

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، این کارگردان سینما درباره بخش فیلم این رویداد هنری که قرار است، اسفند ماه با ترکیبی از مجازی و حضوری برگزار شود، می گوید: “انتخاب عنوان “زنده بودن هنر” برای اثبات فرایند حیات اجتناب ناپذیر فرهنگ و هنر در درون انسان ها و بخصوص جوانان گمنامی است که در سراسر کشور در حال هنرورزی و بروز خلاقیت هستند، اما به هر دلیلی کمتر دیده می شوند و یا اصلا دیده نمی شوند! هرچند به دلیل شرایط خاص حاکم نیز گاهی آثار بزرگان این عرصه هم مغفول مانده و توجه لازم به آن ها نیز صورت نمی گیرد ! نگاه این چنینی در جشنواره هنر زنده است، مجموعه ای از آثار هنری را فراهم می آورد که تا کنون در هیچ جشنواره ای شاهد آن نبوده ایم.”

در ادامه گفتگو با این هنرمند در کسوت دبیر یک رویداد سینمایی، می خوانید:

۱ ـ با توجه به اینکه این روزها سینماها به مرور در حال بازگشایی هستند، ممکن است شما در جشنواره تان با توجه به وضعیت شیوع کرونا در مقطع اسفند ماه ( اگر کاهش یافته باشد و سینماها باز باشند) به اکران حضوری فیلمها تن بدهید؟

همه چیز امکان دارد اما پیش بینی ها خلاف این امر را نشان می دهند و احتمال اینکه اوج بعدی شیوع بیماری در اسفندماه باشد بسیار زیاد است! با این حال باید توجه داشته باشید که در هر صورت ما مجبوریم برای نمایش فیلم های بلند سینمایی که تا کنون به نمایش عمومی درنیامده اند، صرفا نمایش حضوری در سالن جشنواره و برای تعداد کاملا محدود از اهالی سینما و رسانه ها داشته باشیم به این دلیل که هنوز که هنوز است به علت عدم عضویت در قانون جهانی کپی رایت از امکان نمایش آنلاین سینمایی محروم هستیم!

۲ ـ شعار جشنواره شما “هنر زنده است” است، تحت این شعار قرار است، اتفاق خاصی در جشنواره شما بی افتد، مثلا اولویت موضوعی فیلم یا غیره؟

انتخاب عنوان “زنده بودن هنر” برای اثبات فرایند حیات اجتناب ناپذیر فرهنگ و هنر در درون انسانها و بخصوص جوانان گمنامی است که در سراسر کشور در حال هنرورزی و بروز خلاقیت هستند، اما به هر دلیلی کمتر دیده می شوند و یا اصلا دیده نمی شوند ! هرچند به دلیل شرایط خاص حاکم نیز گاهی آثار بزرگان این عرصه هم مغفول مانده و توجه لازم به آن ها نیز صورت نمی گیرد ! نگاه این چنینی در جشنواره هنر زنده است، مجموعه ای از آثار هنری را فراهم می آورد که تا کنون در هیچ جشنواره ای شاهد آن نبوده ایم و منظره تازه ای از مجموعه فعالیت های هنری را پیش روی مخاطب خواهد گشود که از اصل و اساس متفاوت و دارای تازگی و سرزندگی امیدوارانه به آینده هنر این سرزمین خواهد بود، یا لااقل اگر نه در قدم های اول، ولی در دوره های بعدی و به تدریج به این سمت و سوی ارزشمند و متفاوت گام بردارد.

۳ ـ شما خودتان فیلم ساز هستید، چقدر نمایش اولین بار فیلم تان بصورت آنلاین با توجه به همه حاشیههای که دارد که مهم ترین آن قاچاق فیلم و بعد از آن عدم کیفیت نامناسب نمایش در موبایل و تلویزیون های خانگی هست، تن بدهید؟

همان طور که قبلا گفته شد، متاسفانه و به دلایل واضح و تا اطلاع ثانوی امکان نمایش آنلاین فیلم های سینمایی که به اکران عمومی درنیامدهاند، در هیچ جشنواره ای ممکن نیست و بدیهی است که در جشنواره هنر زنده است، هم این امکان حداقل در دوره اول برگزاری وجود نخواهد داشت و نمایش در پلتفرم های آنلاین صرفا مختص فیلم هایی است که قبلا نمایش عمومی داشته اند و یا فیلم های کوتاهی که صاحبان اثر با نمایش آنلاین فیلم موافقت داشته باشند.

۴ ـ ما در ایران تحت تاثیر کرونا، جشنواره های متفاوتی داشتیم، جشنواره هنر زنده است، قرار است چه چیز متفاوتی به مخاطبان ارایه کند؟

ترکیب آثار هنری در چهار بخش جشنواره هنر زنده است، قاعدتا فضای تازه ای از نگاه هنری به موضوعات مختلف را ایجاد خواهد کرد . نوع نگاه جوانان در اقصی نقاط کشور هرچند آماتور وقتی در مجموعه ای متفاوت و در عین حال هماهنگ و در کنار هم به نمایش در می آیند و همزمان با حضور آثار به مراتب حرفه ای تر در کنار این مجموعه توجهات تازه ای را ایجاد و غایت هنر را فارغ از ملاحظات موجود بازتعریف خواهد کرد. به عبارت دیگر این جشنواره به نوعی در پی بررسی و تحلیل و تقدیر از حرکات هنری خلاقانه و بروز روشهای غیر تکراری در بیان هنری است و باید در نظر داشت که این مهم صرفا در دوره اول برگزاری قابل تحقق کامل نخواهد بود، اما با دقت در برقراری این جهت گیری و تداوم آن در دوره های بعدی امکان ایجاد چنین هویتی برای جشنواره هنر زنده است فراهم خواهد آمد.

۵ ـ تا ارایه مهلت ارسال آثار به این رویداد یک یا دو هفته باقی مانده است، اگر قرار باشد فیلمسازان را فرا بخوانید، آنها را برای حضور در چه نوع رویداد سینمایی با چه ویژگی های فرا میخوانید؟

از نظر من خطاب جشنواره هنر زنده است، همه هنرمندان و هنرجویان فعال در چهار رشته اعلامی جشنواره هستند و ویژگی عمده جشنواره این است که استعدادهای تازه در اقصی نقاط و رویدادهای بدیع هنرمندانه چه به لحاظ ساختار بیانی و چه به لحاظ مضمون ناشناخته و بکر فارغ از ملاحظات رایج دیده شده و بر آن تاکید و از آن تقدیر خواهد شد. امری که شاید در سایر جشنواره ها محلی از امکان بروز و ظهور نداشته و نخواهد داشت ! اما جشنواره هنر زنده است، محل دیده شدن دیده نشده هاست !

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.