نفروشید تا سود تضمینی بگیرید

شورای عالی بورس در جدیدترین تصمیم خود برای حمایت از سهامداران خرد، در نظر دارد وعده بازدهی ۲۵ درصد تضمینی با شرط و شروطی را به این افراد بدهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از اعتماد، در اطلاعیه این سازمان آمده «سهامدارانی که در تاریخ ۱۲ اسفندماه ارزش پورتفوی آنها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده است، بتوانند روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند.» این تصمیمات برای جلوگیری از هیجانی شدن بازار در روزهایی است که منابع مالی بلوکه‌شده ایران آزاد می‌شود. برای اظهارنظر در خصوص اینکه آیا این طرح می‌تواند افراد را از فکر خروج از بازار سرمایه بیرون آورد، زود است. اما سابقه حمایت‌های تمام‌قد مسوولان و سیاستمداران از بازار سرمایه و پس از آن سقوط ۴۵ درصدی شاخص کل از قفله روانی دو میلیونی در مرداد و حتی ریزش ۸۰ درصدی برخی نمادها نشان داده که حمایت از بازار سرمایه، به ایجاد جو روانی‌تری می‌انجامد که حتی می‌تواند تبعات تورمی برای کشور داشته باشد.

جلوگیری از ریزش‌های هیجانی

هر چند همچنان خبرهای امیدوارکننده از آزادسازی این اموال تاکنون مخابره نشده، اما برخی بر این باورند با این اقدام، قیمت ارز کاهش خواهد یافت و به همین دلیل بر دارایی‌های‌شان در بازار سرمایه نیز تاثیرگذار است. هر چند براساس آخرین اخبار قرار است منابع بلوکه‌شده ایران به صورت حواله‌ای و برای خرید کالا آزاد شده و مورد استفاده قرار بگیرد که البته آن هم به نظر امریکایی‌ها وابسته است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته بود اظهارنظری درباره تحویل اموال از کره جنوبی به ایران نداریم. اما برخی مسوولان بر این باورند که به زودی یک میلیارد دلار از اموال ایران در کره آزاد می‌شود. با وجود اینکه به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت ایران به همه اموال بلوکه‌شده خود دسترسی پیدا کند، اما برخی سهامداران با ترس از کاهش دارایی‌شان در این بازار، در حال خارج کردن سرمایه‌های خود بودند. به خصوص اینکه رییس‌جمهور چندی پیش بر این نکته پافشاری کرده بود که قیمت‌های فعلی دلار با اقتصاد کشور سازگار نیست و باید کاهش یابد. همین اظهارنظرات باعث تاثیر بر بازارها می‌شود. با وجود اینکه کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند روند آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران طولانی خواهد بود، اما بورس حتی می‌تواند احتمال کاهش قیمت دلار را پیش‌خور کند و در روزهایی شاخص‌ها افت داشته باشند. اما ریزش‌ها در بازار سرمایه تداوم ندارد چرا که شرکت‌های حاضر در این بازار، خود را با دلار بالای ۲۰ هزار تومان به‌روز کرده‌اند و جذابیت این بازار نیز به دلیل نرخ‌های فعلی دلار است.

ایجاد صف‌های فروش

با وجود اینکه کارشناسان بازار سرمایه را بازاری بلندمدت و نه کوتاه‌مدت می‌دانند، باز هم خبرهایی مبنی بر خروج سرمایه از این بازار منتشر شده است. خبرگزاری فارس در گزارش ۹ اسفند خود از ایجاد صف‌های فروش و پافشاری برای خروج از این بازار نوشته بود. از سوی دیگر فعالان بر این باورند که دستورالعمل‌های صادرشده برای بازار سرمایه، بیشتر از آنکه ثبات‌بخش باشد، افراد را نگران کرده است. قالیباف اصل، رییس وقت سازمان بورس در نیمه نخست سال جاری از ورود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه به این بازار خبر داده بود که عمدتا نیز توسط سهامداران خرد به این بازار وارد شده بود. براساس آخرین آمار تاکنون سهامداران بازار سرمایه از حدود ۲۰۰ هزار نفر به بیش از چهار میلیون نفر بدون درنظر گرفتن مشمولان سهام عدالت رسیده و ۵۰ میلیون کد بورسی نیز صادر شده که روزانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون از آن در بورس ثبت سفارش می‌کنند. به همین دلیل است که شورای عالی بورس برای عدم خروج سرمایه‌ها از بازار طرحی حمایتی توسط صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد را به تصویب رساند.

جزییات طرح چیست؟

براساس آنچه منتشرشده، پورتفوی محاسبه‌شده برای سهامداران خرد، مشتمل بر سهام، واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی و به‌طور کلی اوضاع اوراق بهادار بازار سرمایه خواهد بود که اگر ارزش آن ۱۰ میلیون تومان یا کمتر باشد، صندوق توسعه بازار، این حمایت را در قالب یک اختیار فروش برای این دسته از سهامداران روی کل پورتفوی‌شان و برای تاریخ انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ قائل می‌شود. بر این اساس و تا این تاریخ، کسب حداقل بازدهی ۲۵ درصدی تضمین می‌شود و چنانچه بازدهی کمتر از این میزان باشد، جبران و مابه التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد. شرط لازم برای پرداخت این مبلغ جبرانی تغییر ندادن پورتفوی ۱۲ اسفند سهامدار خرد تا تاریخ سررسید است. شواری عالی بورس در بخش دیگری از این طرح خاطرنشان کرده که «افراد واجد شرایط می‌توانند سهام جدید خریداری کرده و به پورتفوی خود اضافه کنند ولی بخش جدید مشمول این حمایت نخواهد بود. همچنین مقدار سهامی که امروز به نوعی در قالب پورتفوی‌شان بیمه می‌شود را باید حفظ و نگهداری کنند و در صورت تغییر هر بخش، کل حمایت لغو می‌شود.» بنابراین اگر سهامداران خرد و مشمول این طرح که ارزش پرتفوی‌شان زیر ۱۰ میلیون تومان است، تا اردیبهشت سال آینده، هیچ سهمی از پرتفوی خود را نفروشند، در تاریخ مذکور بازدهی ۲۵ درصدی به صورت تضمینی برای‌شان در نظر گرفته می‌شود. اگر این بازدهی رخ ندهد و کمتر از ۲۵ درصد باشد، جبران و مابه التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.