رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا چند نوع گروه خونی داریم؟

می‎‌دانی گروه خونی‌‏ات چیست؟ گروه خونی بقیه اعضای خانواده را چطور؟ اصلا چرا باید چند مدل گروه خونی وجود داشته‌باشد، مگر خون توی بدن ما با خون یک نفر دیگر فرق دارد؟

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان، سه گروه خونی O و A و B براساس ویژگی‌‎های خون انسان‏‌های مختلف، شکل گرفته‌‎اند. قبل از این‌که با هم درباره گروه‌‏های خونی حرف بزنیم، بیایید با مفهومی به‌اسم «آنتی‌‎ژن» آشنا شویم. آنتی‌ژن به ماده‌ای می‌گویند که باعث می‌شود دستگاه ایمنی برای مقابله با آن، پادتن یا همان آنتی‌‎بادی که درواقع گروهی از مولکول‌های پروتئینی خاص است، تولید کند.

خون از سه بخش سلولی با نام گلبول‏‌های سفید، گلبول‏‌های قرمز و پلاکت که در پلاسما شناور هستند، تشکیل شده‌است. آنتی‌‎ژن‎‌ها و پروتئین‎‌هایی که درباره‌‏شان حرف زدیم، در پلاسما روی گلبول‎‌های قرمز قرار دارند. گروه‎‌بندی خون افراد براساس این انجام می‌شود که دو آنتی‌ژن A و B را دارند یا نه؟ کسانی که گروه خونی‎‌شان O است، هیچ‎‌کدام از آنتی‌ژن‌های A و B را ندارند و آنتی‌بادی تولیدشده بر ضد هر دو آنتی‌ژن را دارند. آن‌هایی که خون‌شان از زمان تولد، آنتی‌‎ژن A را روی گلبول‌های قرمزش داشته‌باشد، گروه خونی A هستند و در پلاسمای خون آ‌ن‌ها آنتی‌بادی علیه گروه خونی B وجود دارد. کسانی که گروه خونی‏‌شان AB است، هر دو آنتی‌‎ژن را دارند و هیچ‎‌کدام از آنتی‌‎بادی‌‎ها را ندارند. اگر یک نفر از ابتدا آنتی‌‎ژن B را روی گلبول قرمزش داشته‌باشد، گروه خونی‌اش B می‌شود و در پلاسمای خونش آنتی‌بادی علیه گروه خونی A وجود دارد. برای همین هر خونی را به شخصی که به خون نیاز دارد، تزریق نمی‌کنند چون تفاوت آنتی‌‎ژن‌‎ها و آنتی‌‎بادی‌‎های درون خون باعث می‎‌شود واکنش‌‎های خطرناکی در بدن شکل بگیرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.