رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اینترنت نسل پنجم چه فوایدی برای مردم ایران خواهد داشت؟

در این گزارش جزئیات کاربرد اینترنت ۵G برای ایرانیان و تاثیر آن در آینده فناوری کشور بررسی شده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پس از استفاده کشور‌های مختلف از اینترنت ۴G و رشد روز افزون فناوری، این نسل از اینترنت همراه پاسخگوی نیاز‌های شبکه برخی از این فناوری‌ها نبود و کشور‌های توسعه یافته نسل بعدی اینترنت یعنی ۵G را برای توسعه فناورانه خود به کار گرفتند و حالا به فکر راه اندازی ششمین نسل از اینترنت همراه هم هستند.

۵G در کشورهای دنیا به خوبی رشد کرده و توانست نیاز‌های فناورانه بسیاری را پاسخ دهد. در همین راستا اپراتور‌ها و متولیان بخش اینترنت و توسعه مخابراتی ایران نیز به فکر وارد کردن و راه اندازی این تکنولوژی در داخل کشور افتادند؛ چیزی که شاید برای مردم ابهاماتی را به دنبال داشته باشد که حالا این فناوری قرار است چه کاربرد و ویژگی‌هایی داشته باشد و یا چه چیزی را به زندگی مردم اضافه کند؟

در همین راستا با مرتضی طاهری بخش معاون فنی همراه اول گفت‌وگویی را ترتیب داده ایم تا نظرات کارشناسی در این خصوص را بررسی و تحلیل کند. در ادامه جزئیات این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:

طاهری بخش گفت: برای اولین بار در ایران فرکانس‌های ۴G و ۵G را اگریگیت کردیم که به سرعت بالاتری دست یابیم هدفمان این بود که بتوانیم شبکه را آماده کنیم تا بتوانیم برای کاربرد‌هایی که به سرعت بالاتری نیاز دارند دست پیدا کنیم. کار سختی بود که در معدود کشور‌هایی از دنیا اتفاق افتاد.

سال ۲۰۲۵ اوج استفاده از اینترنت نسل چهارم

وی بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده در دنیا تا چهار سال آینده مصرف اینترنت ۴G در کشور رو به رشد است و اوج استفاده از اینترنت نسل چهارم در دنیا در سال ۲۰۲۵ اتفاق خواهد افتاد. اگر صرفا به سرعت ۵G توجه کنیم به آن جفا کرده ایم؛ اینترنت نسل پنجم برای افزایش سرعت اینترنت مصرفی توسعه نمی‌یابد بلکه برای ایجاد تحول مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون فنی همراه اول تصریح کرد: کاربرد‌های فراوانی هستند که می‌توانند با استفاده از اینترنت ۵G به بهبود زندگی بشر کمک کنند؛ ماشین‌های هوشمند، اینترنت اشیا، ماشین‌های خودران و پزشکی از راه دور از جمله کاربرد‌هایی هستند که اینترنت ۵G برای مردم به ارمغان خواهد آورد و از حالا باید برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی کرد. چنین فناوری‌هایی به نسلی از اینترنت با سرعت بالا و تاخیر کم نیاز دارد که ۴G پاسخگوی آن نیست. ۴G مسیر خودش را طی می‌کند و ۵G برای ایجاد تحول به کمک بشر می‌آید.

طاهری بخش ادامه داد: استارتاپ‌ها و شرکت‌ها باید بر روی شبکه ۵G تعریف سرویس کنند تا برای چهار سال آینده که توسعه انبوه در کل شهر‌های کشور صورت گرفته است، سرویس دهی بر روی اینترنت پر سرعت نیز آغاز شود نه اینکه صرفا بر روی سرعت این نسل از اینترنت کار شود و سرویس دهی مناسب برنامه ریزی نشود. در غیر این صورت تمام استفاده ۵G برای دیدن یک ویدئو در بستر اینترنت توسط کاربر است که این موضوع هدف نهایی ۵G نیست.

برای بهبود اینترنت ۴G در ایران چه اقدامی صورت می‌گیرد؟

وی با بیان اینکه مصرف ۴G همچنان در سراسر دنیا زیاد است عنوان کرد: همواره فرکانس‌ها را بین لایه‌های مختلف جا به جا می‌کنیم؛ از ۳G کم می‌کنیم و به ۵G اضافه می‌کنیم تا نقصی در سرعت اینترنت به وجود نیاید و این سرعت را جبران کنیم.

اینترنت ۵G برای ایجاد سرطان و بیماری آمده است؟

معاون فنی همراه اول درباره فوبیایی که برای راه اندازی سایت‌های ۵G وجود دارد و امکان ایجاد بیماری‌های مختلف به واسطه این فناوری توضیح داد: ما درون خانه‌های خودمان همواره از وسایلی استفاده می‌کنیم که دارای امواج هستند مثل شسوار، وای فای، جارو برقی، مایکروویو و گوشی‌های تلفن همراه؛ تا کنون مرکز رسمی بهداشتی چیزی را اثبات نکرده که امواج این ضرر را دارند. طبیعتا این فوبیا به دلیل اثبات نشدن پس از مدتی از بین می‌رود.

طاهری بخش افزود: اهمیتی که ۵G دارد و تحولی که برای زندگی مردم ایجاد می‌کند اثرات مثبت‌تر و ارزشمندتری را بر زندگی افراد خواهد داشت به اندازه‌ای که این فوبیا رفته رفته به حاشیه تبدیل شده و به طور کلی از دهن مردم حذف می‌شود.

وی اظهار داشت: به طور کلی برای ۵G در کشور از باندی که در تمام دنیا مرسوم است یعنی باند ۳.۵ گیگ استفاده شده است و در شبکه ۴G باند ۲.۶ گیگ استفاده می‌شد.

مودم‌های ۵G، خواب و خیال برخی از افراد برای استفاده از اینترنت نسل پنجم

معاون فنی همراه اول درباره طریقه استفاده اینترنت نسل پنجم گفت: اینترنت ۵G را می‌توان با مودم‌های مخصوص و استفاده از سیمکارت‌های ۵G به وای فای تبدیل کرد و با گوشی‌های معمولی که قابلیت ۵G را ندارند از سرعت آن استفاده کرد و نیازی به تعویض گوشی و سیمکارت نیست، اما در حال حاضر تعداد این مودم‌ها در بازار محدود بوده و قیمت‌هایی بیشتر از ۱۰ میلیون تومان دارد. در شبکه همراه اول نزدیک به ۱۰ هزار تلفن همراه هست که امکان اتصال به شبکه ۵G را دارند.

از ۵G چه به مردم می‌رسد؟

طاهری بخش هدف راه اندازی ۵G در ایران را تبیین کرد و ادامه داد: هدف اصلی درپی ورود ۵G به کشور این است که بتوان کاربرد‌های علمی برای آن توسط مراکز علمی و استارتاپ‌ها تعریف کرد و خروجی این برنامه ریزی‌ها به مردم سود برساند.

وی بیان کرد: ۵G فضای بکری را به وجود آورده و همه استارتاپ‌ها را برای برنامه ریزی درخصوص استفاده از این فناوری پشت خط مسابقه آورده است. از همین حالا برای رسیدن به شهر‌های هوشمند در محیط‌های صنعتی باید وارد عمل شد.

معاون فنی همراه اول ادامه داد: در حال حاضر انتظاراتی که مشتریان از ۵G دارند بیشتر حول محور میزان سرعت دسترسی به شبکه است که این موضوع فقط یکی از کاربردهای ۵G است. این موضوع می تواند برای استارتاپ‌ها فرصتی باشد که تا زمان ایجاد پوشش گسترده ۵G، به صورت رایگان از موقعیت و فرصتی که در اختیارشان هست استفاده کنند، ایجاد و توسعه سرویس های B2B و به طور کل B2X را عملیاتی کنند.

طاهری بخش بیان کرد: در حال حاضر کاربرد بیش از ۹۹ درصد شبکه ۴G، برای B۲C است که بهتر و موثر‌تر می‌توان از شبکه ۴G برای سرویس‌های B۲B استفاده کرد و در کشور هم این موضوع ممکن است. حداقل تا ۱۴۰۴ شبکه غالب مورد استفاده مشتریان ۴G خواهد بود.

گیمرها عاشق ۵G می‌شوند

طاهری بخش درباره تاثیر این نسل اینترنت بر روی پینگ‌های بازی اظهار داشت: گیمر‌ها عاشق اینترنت نسل پنجم خواهند شد. پینگ بازی‌های رایانه‌ای با اینترنت ۵G کمتر از ۱۰ میلی ثانیه خواهد بود که تاثیر خوبی بر روی کیفیت بازی‌ها دارد و لذت زیادی را برای جوانان به همراه خواهد داشت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.