رژیم کاهش وزن برای بیماران تیروئید

کم کاری تیروئید نوعی بیماری است که در آن بدن به میزان کافی هورمون های تیروئید که نقش مهمی در رشد، متابولیسم و بهبود بدن دارد، تولید نمی کند، بنابراین برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کاهش وزن و کشمش برای کاهش وزن گزینه سختی محسوب می شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از دکترسلام، در برخی موارد مشکلات زمینه ای تیروئید نیز ریشه کاهش بی اثر چربی و مدیریت وزن است، بنابراین نخستین قدم که اغلب در طول روند کاهش وزن توصیه می شود اصلاح اشتباهات رایج این گروه از افراد است.

به گزارش تایمزسوفاندیا، برای خلاص شدن از شر وزن زیاد مرتبط با تیروئید به شما بهترین غذاها و راه های آسان برای بهبود متابولیسم بدن و کاهش وزن توضیح داده می شود.

آیا افراد مبتلا به تیروئید به راحتی وزن می گیرند؟

برای افرادی متبلا به کم کاری تیروئید عملکرد متابولیسم مختل می شود. سیستم متابولیسم یک قانون اساسی در تاثیرگذاری بر عملکرد بدن سالم و تاثیر در نحوه سوزاندن کالری دارد، بنابراین اگر در سوخت و ساز بدن خود مشکلی دارید یا سرعت متابولیسم کند است وزن به راحتی افزایش می یابد و حتی کم کردن وزن برای فرد سخت تر می شود، همچنین متابولیسم آهسته برای سلامتی خطراتی از جمله فشار خون و شعله ور شدن علائم کلسترول را به همراه دارد، بنابراین حفظ تعادل در رژیم غذایی و اصلاح مشکلات تیروئید برای یک زندگی سالم ضروری است. تشخیص کم کاری تیروئید بسیار مهم است هر چه تشخیص آن بیشتر طول بکشد وزن بیشتر اضافه خواهید کرد.

آیا رژیم غذایی به بهبود علائم کم کاری تیروئید کمک می کند؟

در حالی که یک رژیم غذایی با کیفیت خو ب علاوه بر تنظیم عملکرد هورمون به مدیریت بهتر وضعیت تیروئید کمک می کند، اما باید توجه داشت غذاها به تنهایی نمی توانند کم کاری تیروئید را درمان کنند. با این حال، خوردن مناسب ترین غذاها، ورزش و مصرف دارو با تجویز پزشک توصیه می شود زیرا علائم را به حداقل می رساند. اگر تیروئید ثابت بماند و کنترل بهتری بر شیوه زندگی داشته باشید کاهش وزن راحت تر می شود. یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل تیروئید به توانایی بدن در سوزاندن کالری، مواد مغذی، متابولیسم و حساسیت های غذایی نیز بستگی دارد. با این حال، ترکیب مواد غذایی حاوی مواد مغذی مانند:

مصرف ید را افزایش دهید

بر اساس آمار یک سوم جمعیت جهان از کمبود ید رنج می برند، همچنین ید یک ماده معدنی ضروری است که به تحریک عملکرد تیروئید در بدن کمک می کند، بنابراین اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید باید از اضافه دشن ید به رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید. این امر باعث افزایش تولید TSH در بدن می شود. علاوه براین، مصرف غذاهایی مانند نمک خوراکی، ماهی، لبنیات، تخم مرغ توصیه می شود.

مصرف فیبر مهم است

برای بیماران تیروئیدی مصرف مقدار زیاد فیبر یکی از بهترین روش ها برای کاهش وزن است زیرا علاوه بر کمک به تنظیم هضم غذا سرعت سموم بد را از بین می برد و از همه مهمتر به کنترل کالری دریافتی نیز کمک می کند. اطمینان حاصل کنید در رژیم روزانه خود مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات دریافت می کنید، مصرف مکمل ها نیز توصیه می شود.

غذاهای سرشار از سلنیوم مصرف کنید

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی مهم است که به بدن در تولید مقدار زیادی هورمون TSH کمک می کند، همچنین مقدار کافی سلنیوم در رژیم غذایی به از بین بردن رادیکال های آزاد که منجر به افزایش وزن می شود، کمک می کند. مطالعات نشان می دهد سلنیوم عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. افزودن غذاهای غنی از سلنیوم مانند آجیل برزیلی، ساردین، تخم مرغ و انواع حبوبات در برنامه غذایی توصیه می شود.

مصرف قند و غذاهای پر کربوهیدرات را محدود کنید

قند و کربوهیدرات های بالا دشمن شماره یک کاهش وزن هستند، بنابراین اگر می خواهید تیروئید خود را تحت کنترل درآورید و به روشی بهینه وزن کم کنید تعداد منابع قند در رژیم غذایی خود را محدود یا به حداقل برسانید. غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد مصرف قند را افزایش می دهند نیز مضر است. روی مصرف غذاهایی که میزان انسولین را افزایش نمی دهند متمرکز شوید. بسیاری نیز رژیم پالئو می گیرند که یک رژیم غذایی کم قند و غذاهای کامل است به همین ترتیب برخی از افراد نیز رژیم های غذایی کم کربوهیدرات مانند رژیم کتوژنیک را دنبال می کنند.

مصرف غذاهای ضد التهاب را افزایش دهید

غذاهایی که التهاب فعال را کاهش داده یا عملکردهای خود ایمنی را که باعث اختلال در عملکرد تیروئید می شود کاهش می دهد می تواند به کاهش وزن بیماران تیروئید نیز کمک کند. یک رژیم ضد التهابی نیز مزایایی به همراه دارد.

محصولات بدون گلوتن بیشتر مصرف کنید

بسیاری از تحقیقات ارتباط بین حساسیت به گلوتن و برخی شرایط خود ایمنی مانند تیروئیدیت هاشیموتو را ایجاد کرده اند که منجر به تیروئید کم کار می شود، بنابراین تغییر به سمت مصرف محصولات فاقد گلوتن به برخی کمک می کند تا کم کاری تیروئید خود را کنترل کرده و نتایج کاهش وزن را مشاهده کنند.

زمان خوردن وعده های غذایی خود را تغییر دهید

یکی از ساده ترین راه ها برای بالا بردن سطح سوخت و ساز بدن و سرعت بخشیدن در چربی سوزی تغییر دادن زمان وعده های غذایی است. بسیاری از بیماران تیروئیدی با رعایت رژیم روزه داری یا محدود کردن تعداد وعده های غذایی خود در روز یا داشتن آنها در زمان مشخص از مزایای این کار بهره مند می شوند، همچنین پیروی از پنجره روزه داری به کاهش ولع خوردن، مصرف غذای فرآوری شده و تنظیم هورمون های گرسنگی کمک میکند.

هیدراته بمانید

هیدراتاسیون برای کاهش سریع وزن بسیار مهم و یکی از ساده ترین راه ها برای کنترل هورمون ها است، همچنین مصرف آب کافی باعث کاهش احتباس آب، بهبود هضم، کاهش اشتها و دفع سموم از بدن می شود. اگر در کاهش سرعت کاهش وزن خود مشکل دارید نوشیدن آب زیاد برای شکا فواید بیشماری دارد.

از مصرف چه غذاهایی خودداری کنید؟

برخی غذاها ضمن ایجاد تداخل در عملکرد تیروئید روند کاهش وزن را نیز مختل می کنند. از آنجا که با کم کاری تیروئید وزن به راحتی اضافه می شود اجتناب از غذاهایی که در زیر ذکر شده است می تواند به شما کمک کند:

  • ارزن ها
  • غذاهای بسیار فرآوری شده
  • سویا
  • میوه های خاصی مانند هلو، گلابی و توت فرنگی
  • سبزیجات چلیپایی

در عوض مصرف بیشتر غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی، سبزیجات، غلات و دانه های فاقد گلوتن، برخی از انواع نوشیدنی های لبنی و غیرکافئین دار بهتر است.

آیا ورزش می تواند کمک کند؟

ورزش از جنبه های مهم زندگی سالم محسوب می شود. در حقیقت در حال حاضر چندین مطالعه ثابت کرده است برخی ورزش ها به تنظیم عملکرد تیروئید در بدن و بهبود عملکرد متابولیسم کمک می کنند، بنابراین اگر از کم کاری تیروئید رنج می برید و قصد کاهش وزن دارید حداقل ۱ ساعت ورزش در روز داشته باشید. اولویت بندی در نوع ورزشی که انجام می دهید نیز می تواند کمک کند به عنوان مثال هنگامی که صحبت از تنظیم سطح TSH و بهینه سازی کاهش وزن می شود تمرینات قدرتی، تمرینات عضله سازی، وزنه برداری، پیلاتس موثرتر از کاردیوی ساده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.