رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

وقتی غذای تند می خوریم دقیقاً چه اتفاقی در بدن مان می افتد؟

بعضی غذاها آنقدر تندند که آشپزها هنگام پخت شان باید ماسک گاز بزنند تا چشم هایشان نسوزد. خوردن غذای تند تأثیر غیر قابل انکاری بر کل بدن دارد. اما کمتر کسی از اثرات مثبت و منفی آن خبر دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، در ادامه با اثرات خوردن غذای تند بر بدن آشنا خواهیم شد.

۱- ممکن است وزن کم کنید

یک راه ساده برای آب کردن چربی های اضافه خوردن غذای تند است. البته هیچ چیزی جای ورزش و یک رژیم غذایی سالم را نمی گیرد، اما کاپسینوئید موجود در فلفل مصرف انرژی را بیشتر می کند و چربی های بدن را کاهش می دهد.

۲- تحمل تان در برابر درد را بیشتر می کند

باورش سخت است چون خوردن غذای تند خود برای بعضی افراد دردآور است. با این حال، متخصصان می گویند کاپسائیسین می تواند روی ماده ی خاصی در مغز که مسئول احساس درد است تأثیر بگذارد. این ماده مغز ما را به گونه ای فریب می دهد که به درد بی اعتنا باشد، پاداشی برای آن هایی که ترسی از خوردن غذای تند ندارند.

۳- دستگاه ایمنی بدن را بهبود می بخشد

وقتی غذای تند می خورید، بدن خود را از مواد آنتی اکسیدان بهره مند می کنید. این امر به خصوص در فصل آنفولانزا بسیار کمک کننده است، چون آنتی اکسیدان ها از ما در برابر میکروب هایی محافظت می کنند که به بدن مان حمله می برند. اگر احساس کسالت می کنید، غذایی با فلفل قرمز چیلی برای خودتان درست کنید تا دستگاه ایمنی بدن تان قوی شود.

۴- احتمالاً بیشتر عمر می کنید

تحقیقی نشان داد آن هایی که ۶ تا ۷ روز در هفته غذای تند می خوردند نرخ مرگ و میر در میان آن ها ۱۴ درصد کمتر بود. دانشمندان در این تحقیق علاقمندان غذای تند را مستقل از دیگر فاکتورها مورد بررسی قرار داده بودند، بنابراین خوردن غذای تند به آن هایی که سبک زندگی ناسالمی دارند کمکی نمی کند.

۵- مصرف مواد قندی تان کمتر می شود

مضرات قند برای سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست، اما کم کردن مصرف این ماده هم کار ساده ای نیست. کارشناسان می گویند خوردن گاه به گاه غذای تند ممکن است به مقابله با هوس خوردن مواد قندی کمک کند. این مثل خوردن یک لیوان آب پرتقال بعد از مسواک زدن است. بعد از خوردن غذای تند معمولاً میلی به خوردن شیرینی پیدا نمی کنیم.

۶- روی پرزهای چشایی تأثیر می گذارد

وقتی هوس خوردن یک غذای تند می کنید اولین قسمت از بدن که گرفتار عواقب منفی آن می شود زبان است. وقتی غذای تندی می خورید، زبان احساس سوزش می کند و این نه صرفاً یک احساس، بلکه یک سوزش واقعی است. به همین دلیل دیگر نمی توانید بسیاری از مزه ها را مثل قبل احساس کنید، اما جای نگرانی نیست چون این وضعیت موقتی است. گیرنده های چشایی تان التیام پیدا خواهند کرد، مگر اینکه برای مدتی طولانی هر روز مقدار زیادی غذای تند بخورید.

۷- می تواند باعث واکنش آلرژیک شود

بعضی افراد می گویند وقتی شب غذای تندی می خورند، صبح روز بعد صورت شان ورم می کند و دچار خارش می شوند. علت این مسأله آن است که فلفل می تواند حساسیت زا باشد. این در واقع واکنش طبیعی بدن این افراد به فلفل است. برای پی بردن به علت این مسأله و نحوه ی جلوگیری از آن باید به پزشک مراجعه کنید.

۸- ممکن است مشکلات معده تان را بدتر کند

اگر معده ی حساسی داشته باشید، خوردن غذای تند اصلاً فکر خوبی نیست. اول آنکه، ممکن است دچار اسهال شوید. علت این مسأله ماده ی کاپسائیسین است که آثار مثبتی بر بدن دارد اما به طور کلی ماده ی تحریک آمیزی است. به علاوه، ممکن است مدتی دچار ورم معده شوید یا اگر از قبل معده تان مشکلی داشته باشد، احتمال تشدید آن هست.

۹- ممکن است سوزش معده را بیشتر کند

فلفل حاوی ترکیبی از اسیدها است و وقتی مقدار زیادی از آن را مصرف می کنیم، دیواره ی معده شروع به سوزش می کند. این مشکل ممکن است در دراز مدت تشدید و مزمن شود. پس بهتر است در خوردن غذای تند زیاده روی نکنید. اگر از مشکل سوزش معده رنج می برید، شیر بخورید یا با خوردن مقداری بستنی سوزش آن را تسکین دهید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.