رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کودک آزاری برای خودنمایی در اینستاگرام

مرد شروری که به بهانه طرفداری یک کودک روستایی از تیم فوتبال استقلال وی را کتک زده و تهدید کرده بود در اعترافاتش مدعی شد برای شهرت و جلب توجه در اینستاگرام اقدام به این کار کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایران، روز جمعه کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن راننده و سرنشین یک خودرو در یکی از روستاهای شهرستان داورزن پسر بچه چوپانی را به خاطر طرفداری از تیم فوتبال استقلال کتک می‌زنند. راننده گوش‌های پسر بچه چوپان را در دست گرفته و می‌پیچاند و از وی می‌خواهد تا به تیم محبوبش استقلال توهین کند اما پسر بچه در حالی که بشدت درد می‌کشد حاضر به این کار نشده و می‌گوید من تیمم را نمی‌فروشم و راننده بار دیگر او را تهدید می‌کند که اگر نگویی گوسفندانت را با خود می‌بریم.

پس از انتشار این کلیپ و در حالی که با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران رو به رو شده و عده زیادی خواهان شناسایی و دستگیری این کودک آزار شده بودند رئیس دادگستری داورزن اعلام کرد که دستورات قضایی لازم به نیروی انتظامی و پلیس فتا برای شناسایی این افراد داده شده است و به‌زودی با عاملان این اقدام، برخورد قضایی می‌شود.

دستگیری متهم

سرهنگ اکبر محمدآبادی، فرمانده انتظامی داورزن در تشریح جزئیات دستگیری و اعتراف این کودک‌آزار گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌داد کلیپ مذکور در یکی از روستاهای اطراف شهرستان داورزن تهیه شده که با اقدامات گسترده اطلاعاتی پلیس فتا مشخص شد متهم ساکن سبزوار بوده و بلافاصله فرماندهی انتظامی سبزوار وارد عمل شد و در عملیاتی کمتر از ۲ ساعت با دستورات تخصصی مراجع قضایی، متهم را ردزنی و دستگیر کرد.

فرمانده انتظامی داورزن افزود: اعترافات اولیه متهم حاکی از آن بود که این کلیپ مربوط به تابستان ۱۳۹۹ بوده و بنابر اظهار متهم وی چند ساعت قبل از دستگیری برای سرگرمی و جلب توجه آن را در صفحه اینستاگرام منتشر کرده است.

براساس این گزارش متهم که جوانی ۲۵ ساله است، با انتقال از شهرستان سبزوار به شهرستان داورزن برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شده است.

سرهنگ حسین بیات‌مختاری، فرمانده انتظامی سبزوار نیز در این باره گفت: با پیگیری فیلم کوتاهی در فضای مجازی که نشان می‌داد فردی یک کودک را به‌خاطر هواداری یک تیم فوتبال آزار می‌داد، عامل این اقدام زشت در شهرستان داورزن واقع در غرب خراسان رضوی بازداشت شد. بلافاصله پس از نشر این کلیپ در فضای مجازی مبنی بر آزار یک کودک روستایی طرفدار تیم فوتبال استقلال، پلیس فتا با اقدامات فنی تخصصی فرد کودک‌آزار را شناسایی و دستگیر کرد و این متهم تحویل مرجع قضایی در شهرستان داورزن شده است.

بیانیه باشگاه استقلال

پس از این حادثه باشگاه استقلال و جمعی از بازیکنان این تیم نیز ضمن ابراز تأسف عمیق از این اتفاق، خواهان برخورد قانونی با فرد کودک آزار شدند و در بیانیه‌ای اعلام کردند: کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که یک کودک هوادار استقلال مورد خشونت کلامی و آزار فیزیکی از سوی ۲ فرد قرار گرفته است. باشگاه استقلال از مراجع ذیربط درخواست می‌نماید با آن ۲ فرد برخورد قانونی شود.

همچنین باشگاه استقلال به‌طور قطع تقدیر ویژه‌ای در اولین فرصت پس از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از این کودک آبی‌دل خواهد کرد.

واکنش وزیر ارتباطات

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز در واکنش به این حادثه نوشت: «همه‌تون میدونید که من یه پرسپولیسی‌ام. امروز یه ویدئویی دیدم که چند نفری یه گل پسر استقلالی رو اذیت می‌کنند. چقدر ناراحت شدم. این فوتبال نیست. این هواداری نیست. این انسانیت نیست. کاش می‌شد این پسر رو پیدا کنم، بهش بگم دمت گرم که تیمت رو نمی‌فروشی. دمت گرم که جلوی حرف زور کوتاه نمیای حتی اگه اذیتت کنند.»
وی در پایان نیز نوشت: «اون کسی باید چهره‌ش محو و تار بشه که داره زور میگه و اذیت میکنه این پهلوون رو.»

آرزویم بازی در تیم استقلال است

پسر ۱۲ ساله درباره ماجرای روز حادثه گفت: آن روز تیم استقلال برده بود و من در صحرا داشتم خوشحالی می کردم که آن دو نفر با ماشین آمدند و مرا صدا کردند . پرسیدند استقلالی هستی ؟ گفتم بله . بعد شروع کردند به تهدید من که بر ضد تیم استقلال شعار بدهم اما وقتی قبول نکردم کتکم زدند و با چاقو و گاز اشک آور مرا تهدید کردند.

پسر نوجوان ادامه داد: من عاشق استقلال هستم اگر از تیم استقلال من را دعوت کنند حتماً قبول می کنم همین الان هم آرزویم بازی در این تیم است می خوام برم تست بدم اگر قبول شوم می‌روم.

با مجازات افراد، وجدان مان را آسوده نکنیم

بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۳۸۱/۱۰/۱۱ کودک آزاری از جرایم عمومی است و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی ندارد و بر اساس ماده ۴ قانون فوق، هرگونه صدمه، آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودکان را دارای مجازات حبس می‌داند.

قانونگذار نیز در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تظاهر به عمل حرام در انظار و اماکن عمومی را جرم‌انگاری می‌داند که واجد مجازات حبس و شلاق است اما در همین رابطه مرتضی شهبازنیا، حقوقدان و رئیس سابق اسکودا به خبرنگار «ایران» گفت: در چنین پرونده‌هایی دستگیری و مجازات افراد خاطی کافی نیست بلکه باید در ابتدا یک سیاست و فرایندی را در نظر بگیریم و به تک تک افراد جامعه نحوه برخورد با کودکان و رفتار صحیح را آموزش دهیم و سپس نظارت کنیم و پس از آن اگر در اجرای قوانین به مشکل برخوردیم به سراغ مجازات برویم.

وی در ادامه افزود: بررسی پرونده‌های مختلف کودک‌آزاری نشان می‌دهد که مجازات راهکار خوبی نیست البته نه به این معنا که باید مجازات را حذف کنیم اما ما وقتی موضوعی را به افراد جامعه آموزش ندادیم و سیاستگذاری و فرهنگسازی درستی نکرده‌ایم چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم. مطمئن باشید بسیاری از افرادی که به اتهام کودک آزاری بازداشت و مجازات می‌شوند بر این باور نیستند که کار خطایی کرده‌اند چون نمی‌دانند که هرگونه فشار برای انجام کاری به اجبار می‌تواند اتهام کودک آزاری باشد. ما یاد گرفته‌ایم که فقط متهمان را مجازات کنیم و فکر می‌کنیم که کار درست انجام داده‌ایم در حالی که هرکدام از ما در قبال چنین متهمانی مقصریم و باید در وهله اول با فرهنگسازی به او بفهمانیم که انجام چنین کارهایی خطاست و نباید انجامش دهی.

به هرحال امیدوارم ما بتوانیم در آینده‌ای نزدیک به فکر طراحی و تدوین برنامه جامعی برای سیاستگذاری درست در این حوزه باشیم و تنها با مجازات دلخوش نشویم و وجدانمان را آسوده نکنیم. چه بسا در بسیاری از مواقع می‌بینیم که مجازات عامل بازدارنده نیست و رفتارهای فرد یا افراد خاطی باید ریشه‌یابی شود تا کمتر شاهد چنین بزه‌هایی باشیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.