رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

زاده‌ی اضطراب جهان

این کتاب به تلاش محمد مختاری نوشته و موسسه انتشارات بوتیمار آن را به چاپ رسانده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنازندگی، در کتاب «زاده اضطراب جهان» ۱۵۰ شعر از ۱۲ شاعر اروپایی آمده است. شاعرانی که نمونه هایی شعرشان در دفتر گرد آمده است، همه از نوآوران به نام سرزمین های خود هستند. در اروپا شهره اند، و چهره های متشخصی در گونه هایی از شعر جهانند و شعرهایشان به زبان های گوناگون ترجمه شده است.

این کتاب به تلاش محمد مختاری و موسسه انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار شد. از اشعار شاعران «مارینا تسوتایوا»، «ویژلاو نزوال»، «پیتر هوخل»، «ولادیمیر هولان»، «چزاره پاوزه»، «چسلاو میلوش»، «یوهانس بوبروفسکی»، «پل سلان»، «آنتونین بارتوشک»، «زبیگنیو هربرت»، «فرنک یوهاش»، و «جوزف برادسکی» در این کتاب آمده است.

بیشتر این شاعران به اروپای شرقی یا به اعتباری به اروپای مرکزی تعلق دارند. سرنوشت مشترک و هویت شعرشان همه، تراژیک است. این هویت و سرنوشت نشانگر آن است که تجربه شعر اورپا در رویکرد به حیثیت انسانی، تنها تجربه اروپای شرقی یا مرکزی نیست.

محمد مختاری شاعر، نویسنده، مترجم و از فعالان کانون نویسندگان ایران بود که در یکم اردیبهشت ۱۳۲۱ به دنیا آمد و در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۷۷ به قتل رسید. جسد او روز ۱۹ آذر در جاده افسریه در یک مسیر فرعی به کارخان سیمان تهران پیدا شد. محمد مختاری در مشهد به دنیا آمد. دوره‌ تحصیل ابتدایی و متوسطه‌اش را در زادگاهش گذراند و دانشجوی ممتاز، فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی شد.

محمد مختاری سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ را مشغول انتشار اشعار، مقالات انتقادی و تحقیقاتش در مجلاتی، چون نگین، خوشه و فردوسی شد و همزمان ترجمه مقاله طولانی نویسنده، شاعر و منتقد ادبی امریکایی یعنی جان آپدایک با عنوان «واقع گرایی و داستان بلند» را نیز انجام داد. در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸ چهار مجموعه شعر «در وهم سندباد»، «قصیده‌های هاویه»، «بر شانه فلات» و «شعرِ۵۷» را منتشر کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.