رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سالن‌های شلوغ اما سرد جشنواره

فیلم سینمایی «میجر» به کارگردانی احسان عبدی‌پور و تهیه‌کنندگی حمید فرخ‌نژاد مهمترین فیلم اکران شده در سومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از مهر، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و از امروز به مرور متن و حاشیه «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرید.

چهره روز؛ نرگس آبیار

اولین بار با فیلم سینمایی «اشیا از آنچه که در آینه می‌بینید، به شما نزدیک‌ترند» برای سینمادوستان معرفی شد، کارگردانی که نه فقط مسائل زنان بلکه یک پله بالاتر موضوعات انسانی وجهی از فیلمسازی او را شامل می‌شوند.

نرگس آبیار عمده شهرتش را وامدار «شیار ۱۴۳» است که در جشنواره سی و دوم به نمایش درآمد، همان فیلمی که گرچه با پادرمیانی ابراهیم حاتمی‌کیا توانست در این رویداد حضور پیدا کند اما توانست توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند، «شیار ۱۴۳» اکران خود با فروشی قابل توجه طی کرد اما آنچه باعث ماندگاری نام آبیار با همین فیلم در ذهن مخاطبان شد پخش چندین و چند باره‌اش از تلویزیون در مناسبت‌های مختلف بود، گرچه بعد از «شیار ۱۴۳» برخی گمان می‌کردند در همین مسیر به فیلمسازی ادامه بدهد اما او فرمان چرخاند و «نفس» را جلوی دوربین برد. خودش هم می‌گوید «سعی می‌کنم فیلم‌های شبیه به هم نسازم، درجا نزنم، روی موج موفقیت فیلم‌های قبلی حرکت نکنم سعی می‌کنم خودم را بشکنم.»

نفس گرچه نتوانست به اندازه ساخته‌های قبلی او طیف گسترده‌ای از مخاطبان را با او همراه کند اما نرگس آبیار را می‌توان از موفق‌ترین فیلمسازان زن ایران دانست او گرچه سال گذشته «ابلق» را با محوریت آسیب‌های زنان به جشنواره فیلم فجر برد اما قله فیلمسازی او را می‌توان «شبی که ماه کامل شد» دانست، فیلمی انسانی از تفکرهای افراطی که محوری‌ترین داشته‌های آدم‌ها را به مسلخ می‌برد، همین فیلم هم بود که نام او را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت.

نرگس آبیار امروز در ادامه کارگاه‌های جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاهی تحت عنوان «تجربه‌های کارگردانی / نگاه زنانه در فیلمسازی» دارد تا گوشه‌ای از آنچه را که در این سال‌ها در مسیر فیلمسازی اندوخته‌، به سینمادوستان منتقل کند.

فیلم روز؛ میجر

دیروز و در باکس ویژه «چهره روز» از احسان عبدی‌پور نوشتیم. فیلمسازی که بیش از هر ویژگی دیگر او را با دو ویژگی بارز می‌توان شناخت؛ قصه‌گو و جنوبی بود. قصه‌گویی در خون این فیلمساز متولد بوشهر است و همین ترکیب کفایت می‌کرد تا پیش‌بینی کنیم روایت او در فیلم تازه‌اش از احوالات اهالی بوشهر، تا چه اندازه می‌تواند تماشایی و دل‌نشین باشد.

«میجر» دقیقاً همانی بود که انتظارش را داشتیم؛ فیلمی روان، داستان‌گو، خون‌گرم و پر از لحظات ناب از زیست و فرهنگ اهالی جنوب کشور. حضور حمید فرخ‌نژاد در مقام تهیه‌کننده و بازیگر اصلی فیلم در کنار احسان عبدی‌پور، تأثیری به‌شدت مثبت بر ماحصل این همکاری داشته است.

تازه‌ترین ساخته احسان عبدی‌پور به‌شدت شبیه خود او است. فیلمسازی که با «تنهای تنهای تنها» خود را به سینمای ایران معرفی کرد و در یک مسیر صعودی حالا به ترکیبی از توانمندی در داستان‌گویی و تسلط بر ابزار سینما و تصویرسازی رسیده است که همین امتیاز «میجر» را به فیلم گرم و دوست‌داشتنی تبدیل کرده است.

در میان فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره سی‌وهشتم تا به اینجا می‌توان «میجر» را موفق‌ترین اثر در برقراری ارتباط با مخاطب دانست؛ فیلمی که پس از رونمایی در سالن شماره ۶ پردیس سینمایی چارسو با تشویق حاضران در سالن مواجه شد و دور از انتظار هم نیست که امتیازاتش از نگاه داوران جشنواره پنهان نماند.

حاشیه روز؛ سالن‌های سرد اما شلوغ!

یکی از ارزش‌های افزوده برای برگزاری هر یک از جشنواره‌های سینمایی طی یکسال و نیم گذشته، بی‌تردید احیای خاطره رو به فراموشی فیلم دیدن جمعی در سالن سینما بوده است. جشنواره جهانی فیلم فجر هم از این قاعده مستثنی نیست و کم نیستند فیلمسازان و مخاطبانی که با همین انگیزه، بلیت تهیه کرده و به تماشای فیلم‌های جشنواره می‌نشینند.

طی سه روز گذشته از جشنواره سی‌وهشتم، پردیس سینمایی چارسو به‌عنوان مقر اصلی برگزاری این رویداد، به‌صورت ویژه‌ای شاهد استقبال مخاطبان از اکران فیلم‌ها به‌خصوص در سانس‌های رونمایی از فیلم‌های ایرانی بوده است.

جمعیت حاضر در سالن‌های اکران فیلم، با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، هرچند در بهترین حالت نیمی از ظرفیت سالن را پر می‌کند اما با در نظر گرفتن ملاحظات کرونایی، می‌توان حکم استقبال ویژه از این رویداد را صادر کرد.

با این همه اما حضور در سالن‌های سینمایی پردیس چارسو بی‌حاشیه هم نیست. سیستم تهویه سالن‌ها به‌واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تمام ظرفیت فعال است و همزمان در گرمای تابستان، تلاش شده تا سرمایش سالن‌ها به بهترین شکل صورت بگیرد اما نکته عجیب، سرمای بیش از حد استاندارد سالن‌های نمایش است که در مواردی با اعتراض مخاطبان حاضر در سالن‌ها نیز مواجه شده است.

پردیس سینمایی چارسو با ۶ سالن سینما و یک سالن روباز، طی روزهای برگزاری جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر میزبان اکران فیلم‌های این رویداد است.

پیشنهاد روز؛ سفر سنگ مسعود کیمیایی

کلاسیک‌های مرمت شده عنوان یکی از بخش‌های محبوب سینمادوستان در این چند دوره جشنواره بوده، در چند روز گذشته این رویداد هم «بدوک» ساخته مجید مجیدی، «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری، «دختر لر» ساخته اردشیر ایرانی هم در همین بخش به نمایش درآمده و توانسته است نظر مخاطبان را خود جلب کند.

«سفر سنگ» هم از ساخته‌هایی است که قرار است در همین قسمت به نمایش دربیاید، «سفر سنگ» که در سال ۵۶ ساخته شد و در آن دوران طعم توقیف را چشید، فیلمی که همزمان با شعله‌ور شدن نخستین جرقه‌های انقلاب دیالوگ‌های تند و تیزش معبری برای توقفش شد.

گرچه فیلم‌های متاخرتر مسعود کیمیایی پیگیرترین مخاطبانش را نیز مأیوس کرده اما او برخاسته از نسل اول فیلمسازان است که هنوز هم که هنوز است، سینمادوستان به یاد همان فیلم‌ها به تماشای آثارش می‌نشینند.

فیلم سینمایی «سفر سنگ» از فیلم‌های مهم مسعود کیمیایی در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. فیلمی که در سال ۵۶ با مفهوم مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی مقابل دوربین رفت که همزمانی آن با تحولات اجتماعی و سیاسی آن سال‌ها، هنوز هم مورد تحلیل و ارزیابی منتقدان و صاحب‌نظران قرار می‌گیرد.

نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «سفرسنگ» امروز ساعت ۱۹ در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو پخش می‌شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.