رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مقاومت دلار در مقابل افزایش در کانال ۲۴ هزار تومانی

فعالان بازار ارز طی هفته گذشته در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، با ابهام درباره نحوه احیای برجام در معاملات خود احتیاط به خرج دادند و به همین دلیل بازار با مقاومت در برابر افزایش یا کاهش قیمت‌ها مواجه بود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، بازار ارز در هفته‌ای که گذشت روند کم نوسانی را تجربه کرد، به نحوی که احتیاط فعالان این بازار در انجام معاملات و انتظار آنان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سپس مشخص شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای مشهود بود.

بازار ارز با توجه به تعطیلی دو روز ابتدایی هفته، کار خود را روز دوشنبه در حالی آغاز کرد که قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۳۰۰ تومان گرانتر از پنج شنبه پیشین در محدوده قیمتی ۲۴ هزار تومان خرید و فروش شد. به گفته گروهی از کارشناسان اقتصادی، این افزایش قیمت در ادامه روند افزایشی که هفته گذشته بازار ارز تحت تاثیر خبرهایی مبنی بر کندی روند مذاکرات، قرار داده بود، قابل تفسیر است. از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان دلایلی دیگر از جمله افزایش تقاضا به دلیل تعطیلی بازار در روزهای ابتدایی هفته و همچنین واکنش بازار به مناظره اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را نیز از دیگر دلایل افزایش قیمت ارز در شروع به کار این هفته بازار مطرح کرده‌اند.

با این وجود، قیمت دلار و یورو در این هفته نوسان محدودی را تجربه کرد و علاوه بر این قیمت ارز در صرافی ملی و بازار آزاد به حداقل میزان خود طی دو ماه گذشته رسید. این روند در حالی است که قیمت ارز در سامانه نیما همچنان پس از کاهش قیمت ارز در اواخر فروردین ماه، در کانال ۲۰ هزار تومان باقی مانده است و اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد، طبق روال هفته‌های گذشته در این سامانه میزان عرضه ارز بیشتر از تقاضا است.

به گفته تحلیلگران، فعالان بازار ارز علی‌رغم انتشار اخبار ضد و نقیض از وین، انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای را تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ندارند و به همین دلیل در انجام معاملات خود احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند. این احتیاط البته با برگزاری دو نوبت مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در این هفته نیز تشدید شد، چرا که در این مناظرات موضع‌گیری شفافی از سوی کاندیداها نسبت به موضوع برجام و احتمال احیای آن مطرح نشد.

به نظر می رسد به دلیل این تعلیق ایجاد شده در روند مذاکرات، بازار ارز حالت ایستای خود را حفظ کرده است و قیمت دلار توان افزایش از قیمت ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان و کاهش از کف قیمتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی را ندارد. این محدوده برای بهای یورو در بازار آزاد در سقف ۲۹ هزار و ۴۰۰ و کف ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان برآورد می‌شود و به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، بسته به این که بازار در هفته‌های آتی بتواند این کف یا سقف قیمتی را بشکند، می‌توان مسیر آینده بازار را پیش‌بینی کرد.

البته در این هفته اخباری مانند غیر واقعی بودن قیمت فعلی دلار و تعیین نرخ واقعی آن در محدوده ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان توانستند برای ساعاتی نوساناتی را در بازار ارز این هفته ایجاد کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.