بیش از ۲۰۰ شرکت در حوزه آب فعالیت می کنند

سورنا ستاری در خصوص تعداد شرکت های دانش بنیانی که در حوزه آب کار می کنند گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ شرکت در حوزه آب فعالیت می کنند.

اینتیتر – سحر زمانی؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه مراسم رونمایی از چهار طرح فناورانه حوزه آب در خصوص نقش شرکت های دانش بنیان و اهمیت آنها در شرایط بحرانی آب گفت: یکی از بحث های جدی و پایه ای که معاونت علمی آن را دنبال میکند توسعه شرکت هاست. ما باید شرکت هایی داشته باشیم که بتوانند با مقیاس های بین المللی در حوزه های مختلف کار بکنند. هرجا که میبینم تعداد شرکت ها کم است و اثرپذیر کمتری دارند، همان حوزه ای است که معمولا با تحریم و مشکلات جدی در آنجا مواجه هستیم. یکی از این حوزه های پرمشکل، بخش آب است. تعداد شرکت های دانش بنیان در این حوزه محدود است و معاونت علمی این موضوع را در پیگیری های جدید خود قرار داده تا بتوانیم بخش خصوصی را در این حوزه فعال کنیم.

ستاری افزود: ایران اکوسیستم خاص خودش را دارد و کمتر کشوری در دنیا در حوزه آب وجود دارد که مانند کشور ما باشد. ما باید تکنولوژی بومی خودمان را در این زمینه توسعه بدهیم. تا به حال اتفاقات خوبی افتاده و همانطور که مشاهده کردید روش های جدیدی در حوزه شیرین سازی در کشور استفاده می شود. از نظر من این روش ها به عنوان روش های نوآورانه در سطح دنیا شناخته می شود. این روش ها نتایج بسیاری خوبی در حذف آلاینده ها از آب داشته و هزینه ها را به شدت کاهش داده است. جا دارد تشکر کنم از تمام شرکت هایی که در این حوزه ها فعالیت داشتند.

وی درباره تعداد شرکت های دانش بنیان و هدف گذاری آنها در حوزه آب اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ شرکت در حوزه آب فعالیت می کنند. ما مشکلاتی در حوزه تکنولوژی ها داریم که شرکت های دانش بنیان در راستای حل این مشکلات حرکت می کنند. به عنوان مثال در حال حاضر از سامانه RO استفاده میکنیم. این سامانه به عنوان تکنولوژی کاملا تجاری در حوزه آب در همه جای دنیا استفاده می شود، اما در رابطه با استفاده از این سامانه به مشکل تامین فیلترهای RO برخوردیم و به زودی یکی از شرکت ها کارخانه تولیدش را راه اندازی میکند.

ستاری ادامه داد: ضمن اینکه توسعه تکنولوژی های جدیدی در رابطه با حذف مواد آلاینده از آب و بحث شیرین سازی که نمونه های آن را امروز مشاهده کرده اید یکی از دیگر از اهداف این شرکت هاست و در حال حاضر این دستگاه ها در بسیاری از روستاهای کشور در نصب شده اند و استفاده میشوند.

وی در آخر افزود: حوزه های مربوط به کاهش مصرف آب نیز جزو بحث های جدی معاونت علمی بوده و از جانب این سازمان در حال پیگیری است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.