رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد در انتظار فاجعه زیست محیطی

سال جاری کم بارشی های نگران کننده ای گریبان کشور را گرفت و کهگیلویه و بویراحمد نیز از این امر مستثنی نبود و در پی آن رودخانه ها و چشمه ها کم آب شدند و براساس گفته مسئولان، رودخانه های این استان هم اینک در یک قدمی فاجعه زیست محیطی قرار گرفته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه دارای ظرفیتی بی نظیر بوده است.

کاهش نزولات جوی و وقوع خشکسالی سبب شده تا کهگیلویه و بویراحمد در زمره ۱۰ استان دارای بیشترین تنش آبی قرار بگیرد.

در برخی از شهر ها و روستاهای این استان از جمله یاسوج، مادوان کم آبی و تنش آبی به خوبی احساس می شود و شرایط حاکی از آن است که روزهای سختی در پیش روی استان است.

کشت محصولات پر آب و غیر اصولی در حاشیه رودخانه های استان به ویژه بشار باعث وارد آمدن آسیب جدی به این رودخانه ها شده است.

کاهش دبی آب رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: دبی رودخانه بشار یاسوج در پایان شهریور ماه امسال به یک چهارم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقلیل می یابد که این یک فاجعه زیست محیطی است.

رسول فرهادی افزود: همچنین دبی رودخانه های زهره و مارون نیز به یک دوم مدت مشابه سال گذشته تقلیل می یابند که این وضعیت نگران کننده است.

رودخانه‌ های مارون، ‌بشار، زهره از کهگیلویه و بویراحمد عبور می ‌کنند و ارتفاعات آن سرچشمه‌ تعدادی از رودخانه‌ هاست.

وی ابراز داشت: پیش بینی ها نشان می دهد تا یک ماه آینده آب رودخانه بشار در حوزه شهر به طور کامل خشک خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کاشت محصولات کشاورزی اطراف رودخانه بشار باید متوقف شود.

فرهادی عنوان کرد: همه دستگاه های اجرایی متولی برای کنترل وضعیت موجود باید پای کار بیایند و اطلاع رسانی های لازم به مردم در خصوص خشکسالی و کشت های جایگزین انجام گیرد.

تامین آب شرب کهگیلویه و بویراحمد در اولویت

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی این خشکسالی ها مورد انتظار بود و در ابتدای امسال ۶ کمیته تخصصی در زمینه مقابله با خشکسالی در استان تشکیل شده است.

کیامرث حاجی زاده ابراز داشت: تامین آب شرب استان بنا به تاکید استاندار در اولویت است و در این باره از هیچ تلاشی دریغ نخواهد شد.

وی افزود: خشکسالی گریبان گیر برخی از شهرها و روستاهای استان شده است و آبرسانی با ۲۵ تانکر در مناطق روستایی و عشایری صورت می گیرد.

حاجی زاده تاکید کرد: به زودی ۱۰ تانکر دیگر نیز به این تعداد افزوده خواهد شد تا کار آبرسانی به مردم در روستاها و مناطق عشایری با مشکلی مواجه نشود.

وی بیان کرد: ظرف ۲ سال اخیر در حوزه منابع آب استان گام های بزرگی برداشته شده است و تمامی پروژه ها در حوزه آب فعال هستند.

میزان بارش استان در سال گذشته آبی ۶۶۷ میلیمتر و در دراز مدت ۶۵۶ میلیمتر بوده که با توجه به کاهش میزان بارش ها در فصل پاییز، مجموعا در استان میزان کاهش بارندگی ۲۵ درصد بوده است.

پنج شهر و ۱۲۵ روستا و منطقه عشایری در استان درگیر مشکل تنش آبی است.

این پنج شهر کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، مادوان، باشت، لیکک و دیشموک است.

میزان بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۶۶۱ میلیمتر معادل سه برابر میانگین کشوری است.

حجم آب تجدیدپذیر کهگیلویه و بویراحمد هشت میلیارد و ۵۱۳ هزار مترمکعب معادل ۸.۵ درصد کل آب ایران است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.