رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اگر زمین صاف بود چه اتفاقی رخ می داد؟

یکی از سوالاتی که ذهن دانشمندان و مردم را درگیر کرده این است که اگر زمین مسطح بود چه اتفاقی می افتاد، در این گزارش مشکلات ناشی از صاف بودن زمین را می خوانید.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود شواهد علمی مبنی بر گرد بودن زمین، برخی از مردم واقعاً معتقدند که زمین صاف است. با فرض مسطح بودن زمین، سوالات زیادی در مورد چگونگی زندگی روزمره روی این سطح صاف و همینطور ادامه حیات وجود دارد و سوال اصلی این است که آیا زندگی در یک صفحه مسطح عجیب و غریب با خورشید و ماه که در آسمان می‌چرخند ​​امکان پذیر است؟

در ادامه چند نکته که در صورت صاف بودن سیاره زمین با آن مواجه بودیم را می‌خوانید:

با گرانش خداحافظی کنید

در یک سطح کروی، جاذبه اجسام را به یک اندازه می‌کشد و مهم نیست که آن‌ها در کجای آن قرار دارند. برای اینکه کره زمین به شکل یک صفحه مسطح درآید، جاذبه زمین از بین خواهد رفت و اگر نیاز به جاذبه باشد زمین دوباره باید به همان شکل کروی تغییر حالت بدهد. زمین مسطح احتمالاً هیچ جاذبه‌ای نخواهد داشت، زیرا طبق محاسبات جیمز کلرک مکسول، ریاضیدان و فیزیکدان در دهه ۱۸۵۰، یک زمین جامد و دیسک مانند در شرایط جاذبه واقعی ممکن نیست.

یا شاید روی یک زمین صاف، گرانش همه چیز را به مرکز دیسک یعنی قطب شمال بکشاند. به گفته جیمز دیویس، ژئوفیزیکدان رصدخانه زمین لامونت-دوهرتی در دانشگاه کلمبیا، در این سناریو هرچه از قطب شمال دورتر باشید، گرانش افقی به سمت نقطه مرکزی دیسک بیشتر خواهد می‌شود و همین موضوع باعث هرج و مرج در سراسر جهان خواهد شد.

زمین قطعاً از جو پاک خواهد شد

بدون جاذبه، زمین صاف قادر به نگه داشتن لایه گاز‌هایی که جو نامیده می‌شود، نیست. نیروی جاذبه همان چیزی است که این جو را در اطراف سیاره ما نگه می‌دارد. بدون این لایه محافظ، آسمانی که آن را از زمین می‌بینیم سیاه می‌شود. زیرا وقتی نور خورشید وارد جو زمین شود دیگر پراکنده نمی‌شود و آسمان دیگر آبی نخواهد بود.

لوئیس ویلازون، جانورشناس و مربی در این باره گفت که از دست دادن فشار جو باعث می‌شود گیاهان و حیوانات در معرض خلا فضا قرار بگیرند و در عرض چند ثانیه خفه شوند. بدون جو سیاره، آب در خلافضا می‌جوشد. دلیل این امر این است که آب هنگامی که فشار بخار آن برابر با فشار اتمسفر باشد شروع به جوشش می‌کند؛ بنابراین فشار اتمسفر کمتر به معنای نقطه جوش کمتری است.

دمای سطح نیز در نبود جو کاهش می‌یابد. بدون اینکه جو به گرم شدن سیاره کمک کند باعث می‌شود که آب باقیمانده به سرعت منجمد شود. اما همه این‌ها خبر‌های بدی نیستند. موجودات در اعماق اقیانوس مانند باکتری‌های سنتز شده شیمیایی که به اکسیژن نیاز ندارند ممکن است زنده بمانند. این باکتری‌ها ممکن است سفر‌های طولانی به فضا را تحمل کنند و زنده باشند تا داستان حیات انسان روی زمین را تعریف کنند.

باران‎‌هایی افقی

اگر گرانش به سمت مرکز سیاره که در این حالت قطب شمال است، گرانش پیدا کند، بارش نیز به سمت آن نقطه روان می‌شود. این موضوع به این دلیل است که بارش به دلیل جاذبه روی زمین می‌بارد و در صورت صاف بودن زمین به سمت قوی‌ترین نیروی گرانش سقوط می‌کند و فقط در مرکز دیسک می‌بارد.

هرچه به دورتر از قطب شمال سفر کنید، باران افقی می‌شود. آب رودخانه‌ها و دریا‌ها نیز به سمت قطب شمال سرازیر خواهد شد، این بدان معناست که اقیانوس‌های متورم گسترده‌ای در مرکز این سیاره جمع می‌شوند و تقریباً هیچ آبی در لبه‌های زمین باقی نمی‌ماند.

همه ما گم خواهیم شد

ماهواره‌ها احتمالاً اگر زمین صاف باشد، وجود نخواهند داشت، زیرا با بودن در مدار حول یک صفحه مسطح مشکل دارند. جیمز دیویس، ژئوفیزیکدان رصدخانه زمین لامونت-دوهرتی گفت: “تصور یک جهان بدون GPS دشوار است”.

برخی سفر‌ها ممکن است برای همیشه ادامه داشته باشند

طبق باور زمین مسطح، قطب شمال در مرکز این سیاره قرار دارد و قطب جنوب یک دیواره یخی غول پیکر را در اطراف لبه تشکیل می‌دهد، که به اندازه کافی از سقوط مردم از سطح زمین جلوگیری می‌کند. اما اگر قادر به پرواز در سراسر جهان نباشیم و مجبور شویم در سراسر آن پرواز کنیم، زمان سفر به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال برای سفر از استرالیا (که یک طرف نقشه Flat Earth است) به ایستگاه McMurdo در قطب جنوب (در سمت دیگر نقشه Flat Earth)، باید از طریق کل قطب شمال پرواز کرد. در صورت صاف بودن زمین باید سفر‌ها به آنتارتیکا را فراموش کرد، زیرا این دیواره آزار دهنده یخ از چنین رفت و آمد جلوگیری می‌کند.

دیگر شفق قطبی وجود ندارد و همه می‌سوزیم

به گفته ناسا، روی کره زمین، فلز مذاب که به دور هسته آهنی ما پیچیده شده، جریان الکتریکی ایجاد می‌کند که باعث ایجاد میدان مغناطیسی محافظ ما می‌شود که از قطب به قطب دیگر به دور سیاره می‌چرخد. اما در یک زمین مسطح، بدون هسته جامد که یک میدان مغناطیسی تولید کند، لایه محافظ، مگنتوسفر، دیگر وجود نخواهد داشت. همانطور که شفق قطبی که به عنوان چراغ‌های شمالی شناخته می‌شود هنگام برخورد ذرات باردار از خورشید با مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن در مغناطیس کره ظاهر می‌شود و باعث آزاد شدن انرژی در قالب نمایش‌های نور چشمگیر شفق قطبی می‌شود.

با این حال، کمبود شفق قطبی حداقل نگرانی ما خواهد بود، زیرا زمین در برابر باد خورشیدی محافظت نخواهد شد. طبق گفته ناسا، زمین و هر آنچه در سطح آن است با تابش مضر خورشید بمباران می‌شود و جهانی عقیم مانند سیاره همسایه مریخ باقی می‌ماند.

طوفان وجود نخواهد داشت

هر ساله طوفان‌ها خسارات بی سابقه‌ای به زمین و ساکنانش وارد می‌کنند. ماهیت چرخشی مخرب این طوفان‌ها از اثر کوریولیس زمین ناشی می‌شوند که این موضوع باعث چرخش طوفان‌های نیمکره شمالی در جهت عقربه‌های ساعت و چرخش آن در جهت مخالف عقربه‌های ساعت می‌شود. با این حال، در یک زمین صاف، هیچ اثر کوریولیس ایجاد نمی‌شود. نبود کوریولیس روی زمین به معنای عدم وجود طوفان است. به همین دلیل است که طبق گفته ناسا، این نوع طوفان‌ها بین پنج درجه شمالی و جنوبی خط استوا وجود ندارند، زیرا اثر کوریولیس در خط استوا صفر است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.