رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چه دیواری کوتاه تر از بورس؟!

آشفته بازار سیمان و گرانی این کالا، باعث شده دوباره برخی دیواری کوتاه تر از بورس برای این گرانی پیدا نکنند. این درحالی است که تالار شیشه ای خصلت شفافیت تعیین قیمت را یدک می‌کشد و باعث می‌شود دست دلالان و واسطه ها از بازارهای مختلف کوتاه شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، هنوز یک سال نیست که برخی کارشناسان اقتصادی گرانی ها را تقصیر بازار سرمایه انداختند و نشان به نشان که بازار سرمایه سقوط رد و گرانی ها افسار گسیخته ادامه پیدا کرد. این بار مخالفان گرانی سیمان را پیراهن عثمان کرده اند و گرانی این کالا را بر کردن بورس کالا انداخته اند.

بازار سیمان روزگار پر فراز و نشیبی را طی سه ماه گذشته از سر گذرانده است. نخست آنکه پای این کالا به بورس باز و سایه قیمت گذاری دستوری از سر آن برداشته شد، دوم آنکه محدودیت های برقی کشور دامن این صنعت را گرفت و سیاست مداران ترجیح دادند برای جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی برق صنایع مختلف از جمله صنعت سیمان را قطع یا محدود کنند.

مخالفان و موافقان چه می گویند؟

در هر صورت قیمت سیمان ناگهان سر به فلک کشید و حتی تا بسته ای ۱۲۰ هزار تومان نیز افزایش یافت. اتفاقی که دوباره هجمه های زیادی را به سمت بورس وارد کرد. به طوریکه وزیر راه و شهرسازی گفت ورود سیمان و فولاد به بورس یک نوع گروگان گرفتن مردم است که با این قضیه مخالفم و اعضای دولت نیز با من هم‌نظر هستند.

این درحالی است که برخی کارشناسان بر این باورند که بورسی شدن سیمان باعث شد پای دلالان از خرید و فروش این کالا قطع شود. به طوریکه رضا جمارانیان، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد با عرضه سیمان در بورس کالا، ۶۰۰۰ میلیارد تومان از جیب دلالان جمع شد.

وی همچنین اعلام کرد که انحصار بازار سیمان در دست ۳۰ واسطه است و تاکید کرده است که قبل از ورود سیمان به بورس، دلالان این محصول را پاکتی ۲۲ هزار تومان از درب کارخانه می‌خریدند و ۶۰ هزار تومان در بازار می‌فروختند، پس جای تعجب ندارد که نسبت به بورسی شدن سیمان هجمه وارد کنند.

البته رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در رابطه با عرضه در بورس کالا گفته است که بورس کالا به معنای نظام عرضه و تقاضا که این نظام مشمول شروطی هم هست که تولید در شرایط عادی و شرایطی همچون مثل قطع نشدن برق، از جمله آن‌هاست.

همچنین همه تولیدکنندگان باید بتوانند محصولات خود را در بورس عرضه نمایند و همه خریداران هم بتوانند سیمان مورد نیاز را از بورس خریداری کنند. در مورد قیمت پایه عرضه در بورس نیز قیمت پایه سیمان برای عرضه در بورس نباید مشابه فرمول سایر اقلام مانند فولاد باشد؛ چراکه قیمت تولیدی سیمان و مصرف آن در داخل کشور بسیار کمتر از ارزش صادراتی آن است.

نجف پورضمن تاکید بر ضرورت دقت در تعیین و فرمول‌نویسی قیمت پایه سیمان، به اختلاف قیمت سیمان در بازار داخل و بازار جهانی اشاره و تصریح کرد: دقت برای رعایت تمامی ضوابط قیمت‌گذاری بایستی انجام شود. ضمن اینکه عرضه کالا در بورس زمانی معنا پیدا می‌کند که شرایط لازم نظام عرضه و تقاضا در آن حاکم باشد. سیمان تولیدی یا بایستی تماما در بورس عرضه شود یا اصلا این اتفاق نیفتد؛ عرضه ناقص در بورس باعث ایجاد رانت و بدتر شدن شرایط بازار خواهد شد.

دیواری کوتاه تر از بورس پیدا نکردند!

در این راستا، مهدی کباری، کارشناس بورس کالا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به حذف معاملات آتی سکه، اظهار کرد: زمانی بود که می گفتند گرانی سکه تقصیر بورس کالا است. در آن زمان سکه حدود ۱۰ میلیون تومان بود و با این هجمه ها باعث شدند معاملات آتی سکه حذف شود. با حذف این معاملات قیمت سکه ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۱۵ میلیون تومان رسید.

وی ادامه داد: میزان تولید سیمان در کشور بیش از ۹۰ میلیون تن و میزان مصرف داخل نیز حدود ۷۰ میلیون تن است. یعنی با مازاد عرضه رو به رو هستیم. رشد قیمت سیمان هیچ ارتباطی به بورس کالا ندارد. باید این را در نظر گرفت که متغیرهای مختلفی برای رشد قیمت محصول وجود دارد. درمورد سیمان بحث تامین برق مطرح است. از طرف دیگر هزینه حمل و نقل بسیار سنگین است و همچنین قیمت پاکت سیمان هم افزایش داشته است.

این کارشناس بورس کالا با بیان اینکه سیمان با تناژ پایین در بورس کالا معامله می‌شود، گفت: به هیچ عنوان بورس کالا مسبب افزایش قیمت سیمان نبوده است. به جای اینکه محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود را حمایت کنند و به این بازار هجمه وارد می کنند. درحالی که اگر بورس کالا نباشد فاصله قیمتی نصیب دلالان می‌شود. امیدوارم دوستان مطالعه کنند. صحبت ها بدون مطالعه و بررسی است. هجمه ها را روی بورس می اندازند و دیواری کوتاه تر از بورس پیدا نکردند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.