رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کمبود تراشه به آیفون رسید

اپل اعلام کرد کمبود جهانی تراشه که پیشتر روی تولید رایانه های مک و آی پد تاثیر گذاشته بود اکنون به آیفون رسیده است و کندی رشد درآمدش در سه ماهه آتی را پیش بینی کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، مدیران اپل پیش بینی کردند درآمد سه ماهه مالی چهارم رشد دو رقمی خواهد داشت اما پایین تر از رشد ۳۶.۴ درصدی در سه ماهه سوم خواهد بود. رشد کسب و کار خدمات اپل هم آهسته خواهد شد.

مدیران اپل در کنفرانسی با سرمایه گذاران اعلام کردند که اگرچه تاثیر کمبود تراشه کمتر از حد انتظار آنها در سه ماهه سوم بود اما در سه ماهه چهارم شدیدتر خواهد شد و روی تولید آیفون تاثیر می گذارد.

ارزش سهام اپل که در حدود سه سال اخیر بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و ارزش بازار این شرکت را به حدود ۲.۵ تریلیون دلار رسانده است، در پی اعلام این خبر ۱.۷ درصد نزول کرد و به ۱۴۴.۲۴ دلار رسید.

اپل اعلام کرد فروش و سود سه ماهه این شرکت فراتر از میزان مورد پیش بینی تحلیلگران بود که تحت تاثیر استقبال مصرف کنندگان از مدل گرانتر آیفون فایو جی و تقاضا برای خدمات اشتراکی این شرکت روی داد. فروش اپل در چین در سه ماهه منتهی به ۲۶ ژوئن، ۵۸ درصد رشد کرد و به ۱۴.۷۶ میلیارد دلار رسید.

درآمد اپل تحت تاثیر فروش بهتر از حد مطلوب آیفون به ۸۱.۴۳ میلیارد دلار رسید که بالاتر از ۷۳.۳۰ میلیارد دلار پیش بینی شده از سوی تحلیلگران بود. سود اپل ۲۱.۷۴ میلیارد دلار معادل یک دلار و ۳۰ سنت به ازای هر سهم بود.

در طول کنفرانس اپل با سرمایه گذاران، تیم کوک، مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: تراشه هایی که تامین آنها دچار کمبود شده است با فناوری قدیمی ساخته می شوند اما همچنان برای قطعات گوشی آیفون ضروری هستند. کوک حاضر نشد درباره احتمال ادامه کمبود تراشه در سه ماهه نخست مالی اپل که معمولا بزرگترین فصل فروش آیفون است، اظهارنظر کند.

انجلو زینو، تحلیلکر شرکت CFRA پیش بینی کرد اپل ممکن است تراشه های نسل جدید آیفونها را به ضرر مدلهای فعلی انبار کرده باشد.

اپل در سه ماهه گذشته به سرمایه گذاران اعلام کرده بود ممکن است کمبود تراشه فروش این شرکت را سه تا چهار میلیارد دلار کاهش دهد. با این حال کوک در مصاحبه با رویترز گفت: مجموع ضرر در درآمد سه ماهه سوم کمتر از میزان پیش بینی شده از سوی اپل بود.

قویترین رشد فروش اپل در چین اتفاق اتفاق افتاد که به گفته تیم کوک، مشتریان لوازم جانبی مانند اپل واچ را خریداری کردند.

ارتقای فایو جی در بهبود سیکل خرید آیفون بیش از آنچه تحلیلگران انتظار داشتند کمک کرد. اپل اعلام کرد فروش آیفون ۳۹.۵۷ میلیارد دلار بود که حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت و بالاتر از ۳۴ میلیارد دلار مورد پیش بینی تحلیلگران بود.

کوک به رویترز اعلام کرد آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس که گرانترین مدلهای آیفون هستند، پرفروشترین مدلهای این شرکت بودند و کمک کردند حاشیه سود ناخالص به ۴۳.۳ درصد برسد که بالاتر از ۴۱.۹ درصد مورد پیش بینی بود.

مدیرعامل اپل در این کنفرانس اعلام کرد بکارگیری ۵G در بسیاری از کشورهای جهان در مراحل اولیه قرار دارد. بعضی از تحلیلگران بر این باور بودند که این گفته به معنای آن است که رونق فروش آیفون فایو جی ادامه پیدا نخواهد کرد و مصرف کنندگان ممکن است این گوشی را زودتر از فعال شدن خدمات ۵G خریداری کرده باشند اما سایر تحلیلگران معتقد بودند که این گفته به معنای ادامه رشد درآمد اپل از رونق ۵G است.

کسب و کار خدمات اپل شامل اشتراک پولی تلویزیون و آهنگ اپل در فروشگاه اپ استور هم در رشد درآمد اپل نقش پررنگی داشت. درآمد خدمات به ۱۷.۴۹ میلیارد دلار رسید و یک سوم رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد و بالاتر از ۱۶.۳۳ میلیارد دلار پیش بینی تحلیلگران بود. کوک به رویترز اعلام کرد که اپل اکنون ۷۰۰ میلیون مشترک در پلتفرمهای مختلف خود دارد که بالاتر از ۶۶۰ میلیون مشترک در سه ماهه قبلی است.

با این حال لوکا مائستری، مدیرمالی اپل به سرمایه گذاران گفت: رشد خدمات آهسته خواهد شد. این شرکت اگرچه رشد قابل توجه بخش خدمات را پیش بینی می کند اما این رشد مشابه سطح ژوئن نخواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، فروش آی پد ۷.۳۷ میلیارد دلار و فروش مک ۸.۲۴ میلیارد دلار بود در حالی که تحلیلگران فروش این دستگاهها را به ترتیب ۷.۱۵ میلیارد دلار و ۸.۰۷ میلیارد دلار پیش بینی کرده بودند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.