آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟

ساخته‌ی ستایش‌شده‌ی کرول بالارد در سال ۱۹۷۹، یک فیلم اکشن با بازی جف بریجز، قصه‌ای راجع به سرقت‌های مدرن که زوئی دویچ در آن می‌درخشد و یک کمدی پرشده از موسیقی که در اوج سادگی حرف‌های مهمی دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومجی، وقتی یک فیلم وارد کالکشن کرایتریون شده باشد، برخی از افراد علاقه‌مند به هنر هفتم در هر حالت آن را تماشا خواهند کرد. در نتیجه خیلی‌ها با احترام سراغ فیلم The Black Stallion، محصول سال ۱۹۷۹ میلادی می‌روند. ولی سه اثر بعدی قرارگرفته در شماره‌ی ۲۰۳ سری مقالات آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ زومجی نیز با اینکه در عامه‌پسندی جلوتر هستند، نباید از لحاظ سینمایی و هنری دست‌کم گرفته شوند. آن‌ها هرکدام به شیوه‌ی خود حرف‌هایی آشنا را به شکلی قابل فهم، درست و جالب بیان کرده‌اند.

تازه وقتی آثاری هچون فیلم Buffaloed و فیلم Wayne’s World همزمان با سرگرم کردن مخاطب هدف خود به نمایش ساده و بدون تعارف برخی از واقعیت‌های زندگی‌های امروز بپردازند، بیننده هم خوش می‌گذراند و هم کمی راجع به جوامع مدرن فکر می‌کند. بالاخره هر اثر عالی، خوب یا متوسط که لیاقت یک بار تماشا را دارد، هدف خود را دنبال می‌کند و با رسیدن به همان موفق می‌شود.

The Black Stallion (1979)

نخستین اثر قرارگرفته در جدیدترین مقاله‌ی معرفی فیلم سینمایی زومجی، در سال اکران خود بیشتر با اسم فرانسیس فورد کاپولا تبلیغ می‌شد که یکی از تهیه‌کنندگان آن است. ولی امروز کرول بلارد برای برخی از سینمادوست‌ها شناخته‌شده است و آن‌ها برای تماشای اثری از کارگردان فیلم Fly Away Home، فیلم Never Cry Wolf و فیلم Duma نیازی به شنیدن اسامی معروف دیگر ندارند.

این کارگردان که هنرمندانه شکل‌گیری یک رابطه‌ی دوستانه و محترمانه بین انسان و طبیعت وحشی را نمایش می‌دهد، در فیلم The Black Stallion به سراغ افسانه‌ها رفت؛ تا قصه‌ی دوستی یک پسربچه با اسبی مشکی‌رنگ و قدرتمند را به تصویر بکشد. آن‌ها درکنار یکدیگر به آب می‌افتند و سر از سیاره‌ای ظاهرا خلوت درمی‌آورند. ولی ماجرا به تلاش آن‌ها برای بقا در این شرایط محدود نمی‌شود. این مهربانی جریان‌یافته بین آن دو آرام‌آرام چشم همگان را به خود خیره می‌کند. قدم به قدم قصه‌ای شکل می‌گیرد که انسان‌ها بعدا در وصف اسب و دوست او برای نسل‌های بعدی تعریف کنند.

Cutter’s Way (1981)

فیلم Cutter’s Way یک اقتباس سینمایی خوب از کتاب Cutter and Bone به قلم نیوتون تورنبرگ است. این نئو-نوآر بزرگ‌سالانه، رازآلود و جنایی به خوبی موفق به خلق درام و تعلیق می‌شود. چون سکانس‌هایی با فضاسازی حساب‌شده، موسیقی به‌جا و اجراهای مناسب دارد. جان هرد، جف بریجز و لیزا آیکورن را می‌توان نقش‌آفرین‌های اصلی فیلم Cutter’s Way دانست.

داستان در شهر ساحلی سانتا باربارا از ایالت کالیفرنیا روایت می‌شود و به دو انسان معمولی می‌پردازد که در شهر کمی بالاتر از سطح عادی خود آمده‌اند و ناخواسته میان یک پرونده‌ی قتل به دام می‌افتند. اما ماجرا این‌جا راجع به یک شخصیت نیست. خانواده‌ی او و تمام افرادی که با وی ارتباط دارند، به‌نوعی درگیر یک قصه‌ی بزرگ‌تر از خود می‌شوند. طمع کار خود را می‌کند و دو نفر برای کسب پول شاید سراغ قاتل بروند.

Wayne’s World (1992)

وین کمبل با نقش‌آفرینی مایک مایرز و گرت الگار با هنرنمایی دانا کروی در فیلم Wayne’s World به‌عنوان شخصیت‌هایی معرفی می‌شوند که عاشق موسیقی راک هستند و یک برنامه‌ی تلویزیونی رایگان قابل تماشا برای همگان دارند؛ یک برنامه به اسم Wayne’s World که در زیرزمین خانه‌ی مادر و پدر پین تولید می‌شود. اما ناگهان برنامه‌ی آن‌ها از همه‌ی انتظارات فراتر می‌رود و توجه یک تهیه‌کننده‌ی تلویزیونی را جلب می‌کند. آرام‌آرام همه‌چیز تغییر می‌کند. محتوای تولیدشده توسط آن‌ها دیگر نمی‌تواند به مانند قبل باشد. رفتارها تغییر می‌کنند و حتی روابط محکم سابق مقداری به چالش کشیده می‌شوند.

در آن سکانس به‌خصوص که قوطی نوشابه‌ی پپسی را می‌بینیم، فیلم Wayne’s World بدون ادعا موفق به بیان حرف مهمی شد؛ آن هم حدودا سه دهه‌ی قبل که هنوز انقدر صنعتی شدن محتواهای ارزشمند در پلتفرم‌های مختلف، اتفاق مرسومی نبود. ورود معمولا اجتناب‌ناپذیر تبلیغات و پول به گوشه به گوشه‌ی صنعت سرگرمی می‌تواند روی انواع‌واقسام بخش‌های زندگی تولیدکنندگان محتوا تاثیر بگذارد. بسیاری از برنامه‌های معروف و محبوب که اکنون سازندگان آن‌ها پول بسیار زیادی می‌گیرند، قبلا عمیق‌تر و بسیار بهتر بودند؛ زمانی‌که خواسته‌ی سازندگان و نه پول سرمایه‌گذار، فرم و محتوا را شکل می‌داد.

راستی راب لو که خیلی‌ها از حضور او در سریال Parks and Recreation در نقش کریس تریگر لذت بردند، در فیلم Wayne’s World نقش بنجامین یا همان تهیه‌کننده‌ی تلویزیون را بازی می‌کند. همچنین شاید عده‌ای به این هدف سراغ فیلم Wayne’s World بروند که آشنایی خود با گذشته‌ی کاری دانا کروی را افزایش دهند؛ یک کمدین کاربلد که هنوز هم فردی خلاق در ساخت طنز با تقلید رفتارهای اشخاص معروف است.

Buffaloed (2019)

در طی چند ساعت کوتاهی که تصور می‌شد قرار است زوئی دویچ نقش بت‌گرل/باربارا گوردون را در فیلم Batgirl وارنر به‌دست بیاورد، خیلی‌ها یکدیگر را به تماشای فیلم Buffaloed دعوت می‌کردند. زیرا این‌جا به خوبی می‌بینیم او به‌عنوان یک نقش‌آفرین سینمایی چه‌قدر خوب می‌تواند احساسات و رفتارهای متفاوت را به تصویر بکشد. چون او در نقش پگی دال از جدیت، عصبانیت و صد البته شیطنت خاصی برخوردار است و به سرعت مخاطب را با قصه همراه می‌کند؛ قصه‌ی یک کلاه‌بردار بدهکار که یک دور زندانی شده است و حالا می‌خواهد تا جای ممکن از بدهی‌ها و سختی‌های حضور در محل زندگی خود بگریزد.

پس پگی در این فیلم درامدی (درام-کمدی) ۹۵ دقیقه‌ای مشغول انجام چه کاری می‌شود؟ انجام یک خلاف در ظاهر ظریف‌تر و در باطن بزرگ‌تر. فیلم Buffaloed که بدون شک از ضعف‌ها و اشکالاتی هم رنج می‌برد، راوی قصه‌ی کسی است که بدهی‌ها را صاف می‌کند و برای رسیدن به پول مد نظر خود از هیچ نوعی از حقه‌پردازی ابا ندارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.