رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

به بهانه تولد مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی کارگردان فاخر سینمای ایران ۸۰ ساله شد.

اینتیتر – آواسپهر؛ مسعود کیمیایی به عنوان یکی از مهمترین نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی شناخته می شود. او را به عنوان کارگردان مولف و تاثیرگذار در ژانر سیاسی و اجتماعی می شناسند و همچنین از چهره های اصلی موج نوی سینمای ایران به شمار می رود. امکان ندارد فیلمی از مسعود کیمیایی تماشا کنید که در آن قهرمانی وجود نداشته باشد. او استاد قهرمان سازی سینمای ایران است.

مسعود کیمیایی هفتم مرداد ماه سال ۱۳۲۰ در تهران چشم به جهان گشود. او پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان وارد محافل روشنفکری شد و همراه چند تن از دوستانش، انتشارات طرفه را بنیاد نهاد. او از همان دوره به موسیقی هم علاقه پیدا کرد و چند ساز مانند پیانو و گیتار را فراگرفت.

کیمیایی فعالیت سینمایی اش را در سال ۱۳۴۵ با دستیاری ساموئل خاچیکیان در فیلم خداحافظ تهران شروع کرد. او تحصیلات کارگردانی ندارد و تمام آموخته‌ های تکنیکی اش از سینما به حضور در گروه دستیاران فیلم قهرمانان به کارگردانی ژان نگولسکو و دستیاری ساموئل خاچیکیان در فیلم خداحافظ تهران محدود می‌ شود.

به بهانه تولد مسعود کیمیایی به مرور آثار برگزیده این کارگردان می پردازیم.

قیصر، خاک،گوزن ها، داش آکل از مهم ترین آثار کیمیایی در سال های قبل از انقلاب به شمار می روند. او با ساخت فیلم قیصر در سال ۱۳۴۸ دو قطب هنری و تجاری سینما را پیوند داد.

از تاثیرگذارترین فیلم های وی در سالهای بعد از انقلاب می توان به خط قرمز، دندان مار، ضیافت، سلطان، محاکمه در خیابان، جرم و قاتل اهلی اشاره کرد. او برای فیلم دندان مار نامزد جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد و جایزه ویژه هیئت داوران این جشنواره را به دست آورد.

تحریریه این تیتر، زادروز مسعود کیمیایی، کارگردان مولف سینمای ایران را به ایشان و اهالی سینما تبریک می گوید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.