رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گلستان که باید از آن‌ها بازدید کرد!

در این مطلب به معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گلستان که باید از آن‌ها بازدید کرد، خواهیم پرداخت.

به گزارش اینتیتر، از زیباترین استان‌های ایران استان گلستان را باید نام برد. جنگل‌های فراوان و آبشارهای این استان زیبایی آن را هزار برابر کرده است. اکثر شهرهای این استان قدمت زیادی ندارد. گرگان و گنبدکاووس قدیمی‌ترین شهرهای این استان هستند. یکی از جذابیت‎های این استان بناهای قدیمی آن است.

استان گلستان یکی از سه استان شمالی ایران است. قبل از سال ۱۳۷۶ قسمتی از استان مازندران بوده است. مرکز استان گلستان شهر زیبای گرگان شده است. این شهر بزرگ‌ترین شهر استان گلستان و پرجمعیت‌ترین آن است. طبیعت استان، بکر و دست نخورده مانده است. گردشگری اقتصاد این استان را رونق زیادی داده است. هوای مطبوع استان جمعیت زیادی را برای تفریح به این منطقه می‌کشاند. بندر ترکمن، علی‌آبادکتول، مینودشت، رامیان و… شهرهای مهم استان هستند. با جاباما همراه باشید تا جاذبه‌های منحصربه‌فرد استان گلستان را بیشتر بشناسید.

قبرستان خالد نبی

خالد نبی در برخی از باورها یکی از پیامبرهای مدفون در ایران است. او در زمره پیامبران بدون کتاب بوده است. گورستان خالد نبی یک قبرستان تاریخی گلستان است. این قبرستان از یک گورستان و زیارتگاه تشکیل شده. قبرستان خالد نبی در ارتفاعات استان گلستان قرار دارد. کوه تانگری محل دفن این مبلغ و پیامبر بدون کتاب است.

این کوه تندیس‌های کوچک و بزرگ زیادی دارد. تنها مسیر رسیدن به این گورستان شهر کلاله است. این زیارتگاه در یک محوطه دوازده هکتاری واقع شده است. روی یکی از تپه‌های نزدیک قبرستان تعدادی تندیس سنگی قرار دارد. این تندیس‌ها مانند یک گورستان است. قدمت گورستان سنگی بسیار زیاد است. تعداد سنگ‌ها در ابتدا ۶۰۰ عدد بوده است.

طبق مدارک به دست آمده تندیس‌ها نشانگر انسان‌ها با جنسیت مرد و زن هستند. این سنگ‌ها در واقع سنگ مزار برای ساکنین منطقه بوده است. نظریه‌های مختلف دیگری برای این تندیس‌ها وجود دارد که بر اساس آیین‌ها و اعتقادات به وجود آمده است. بهترین فصل برای سفر به این منطقه بهار، تابستان و پاییز است. خالد در میان ترکمن‌ها بسیار محبوب بوده است.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گلستان که باید از آن‌ها بازدید کرد!

کاخ موزه گرگان

کاخ سلطنتی گرگان به دوره رضاشاه اختصاص دارد. این کاخ یکی از دوازده کاخ خاندان سلطنتی پهلوی در ایران است. کاخ موزه قبل از مرمت محل اقامت پهلوی‌ها بوده است. اولین موزه شمال ایران این کاخ موزه بوده است. عمارت کاخ موزه دو طبقه دارد. سبک ساخت بنا اروپایی و در سال ۱۳۱۷ ساخته شده است.
ساختمان‌های اطراف کاخ موزه شهرداری، ثبت احوال، مدرسه ایرانشهر و اداره پست گرگان است. کاخ موزه در سال ۱۳۳۶ به ثبت ملی رسیده است. مشاهیر استان گلستان به کمک تندیس در این کاخ موزه معرفی شده‌اند. این تندیس‌ها در طبقه همکف ساختمان قرار دارند. طبقه دوم لوازم دوره پهلوی در معرض دید عموم قرار دارد.

برج گنبد قابوس

بلندترین برج تمام آجری ایران برج گنبد قابوس است. این برج در شهر گنبد کاووس قرار دارد. سبک معماری برج شیوه رازی است که سده پنج تا هفت رواج داشته است. شیوه رازی تنوع بسیاری دارد. این سبک معماری تلفیق سبک‌های خراسانی و پارتی است. برج ۷۲ متر ارتفاع دارد و در فراز تپه‌های خاکی ساخته شده است.
زمان پادشاهی کاووس بن وشمگیر این برج بنا شده است. این بنا آرامگاه شخصی وشمگیر بوده است و به این دلیل طراحی و ساخته شده است. برج دو قسمت دارد. پی و گنبد قسمت‌های برج هستند. بنای برج کتیبه‌های زیادی دارد که بعضی از آنها به خط کوفی نوشته شده است.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گلستان که باید از آن‌ها بازدید کرد!

ایستگاه راه‌آهن بندر ترکمن

راه‌آهن بندر ترکمن سوم شهریور سال ۱۳۱۷ افتتاح شده است. این ایستگاه شمالی‌ترین ایستگاه راه‌آهن ایران است. ایستگاه بندر ترکمن در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. دوره پهلوی اول ایستگاه ساخته شده است.

ساختمان ایستگاه از معماری اروپا و تلفیق با معماری ایران باستان الهام گرفته است. بنای ایستگاه راه‌آهن، معماری بومی منطقه را هم در خود دارد. بندر ترکمن در جنوب شرقی دریای خزر است و در زمان رضاشاه پهلوی ساخته و افتتاح شده است و بندر شاه نام گرفته بوده است.

شهر تاریخی دشت حلقه

شهرستان مینودشت یکی از شهرستان‌های استان گلستان است. روستای دشت حلقه در این شهرستان قرار دارد. این دشت را به دشت قلعه نیز می‌شناسند. این شهر به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. این هشت ضلعی به صورت نامنظم بنا شده است. دی ماه سال ۱۳۵۳ شهر تاریخی دشت حلقه در فهرست آثار باستانی ایران ثبت شده است.

دشت قلعه دو حصار بزرگ دارد. میان این دو حصار که شهر در آن محصور شده است خندقی وجود دارد که هنوز بعضی قسمت‌های آن آب نیز دارد. عرض خندق پنجاه و سه متر برآورد شده است. از این منطقه سفال‌هایی نیز به دست آمده است که هر کدام به یک دوره ارتباط دارد.

چشمه اشکان

بیست و پنج کیلومتری شرق گالیکش چشمه‌ای به اسم چشمه اشکان است. این چشمه میان جنگل سرسبزی قرار گرفته است. چشمه یکی از جاذبه‌های استان گلستان است. این چشمه برای تفریح و شنا فضای خوبی است. چشم انداز این فضا کاملا طبیعی و زیبا است و تا چشم کار می‌کند درخت، کوه و تپه خواهید دید.

شهر گالیکش گلوگاه استان است. سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان به واسطه این شهر به یکدیگر وصل خواهند شد. این شهرستان بالای سیصد سال قدمت دارد. شهرستان گالیکش جاذبه‌ گردشگری زیادی را در خود جای داده است.

هجده درصد استان گلستان را جنگل پوشانده است. بلوط، ممرز، راش، توسکا و… گونه‌های گیاهی این منطقه هستند. سرو کوهی دیگر گونه گیاهی است که به صورت پراکنده رشد کرده است. درختان میوه‌دار مانند گردو و زیتون نیز در گلستان کاشته شده است. مراتع زیادی در سطح استان قرار دارد. این مراتع گونه‌های باارزش گیاهی فراوان دارد.

این سرزمین حدود هفت هزار سال پیش ساخته شده است. کهن‌ترین آثار دوره نوسنگی در نزدیکی بهشهر یافت شده است. آثار کشف شده سفال، بافتنی، ابزار صیقل داده شده هستند. نام سرزمین گرگان در دوره داریوش ورگانه بوده است. نوشته‌هایی در مورد گرگان به زبان پهلوی پیدا شده است که به آن گورکان می‌گفته‌اند. اقوام ترکمن، فارس، بلوچ، ترک، مازنی و قزاق در این استان سکونت دارند.

آل‌زیار فرمان‌روایان شناخته شده این سرزمین هستند. مرداویج بنیان‌گذار سلسله بوده است. قابوس بن وشمگیر یکی از فرمان‌روایان این سلسله به دانش دوستی شهره بوده است. دانش دوستی وی باعث مهاجرت ابوریحان بیرونی و ابن سینا به گرگان شده است.

گلستان استان چهار فصل است. هر زمان که قصد سفر به این منطقه را داشته باشید جاذبه‌هایی را می‌توانید انتخاب کنید. این استان یکی از میزبان جنگل‌های هیرکانی هست و این جاذبه‌ی طبیعی ایران به‌قدری منحصر‌به‌فرد است که ثبت جهانی هم شده‌. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود با اجاره ویلا در شمال و تمام ایران لحظات آرامش‌بخشی را تجربه و سفر خود را باکیفیت‌تر کنید. اگر هم تمایل دارید در فضای شهری اقامت داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم رزرو هتل های داخلی را مد نظر قرار دهید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.