رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مینی کامپیوتر چیست؟

مینی کامپیوترها در انتهای دهه ۱۹۵۰ اختراع و در اواسط دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت. در آن زمان، این تنها رایانه کوچکی بود که از ترانزیستورها و فناوری‌های حافظه اصلی استفاده می‌کرد.

به گزارش اینتیتر، اولین کامپیوتر کوچک با نام Digital Equipment Corporation شناخته شد. هزینه آن تقریباً ۱۶۰۰۰ دلار است. تمام ویژگی‌ها و عملکردهای یک کامپیوتر بزرگ را با اندازه کوچکتر دارد. این دستگاه در محدوده میانی سیستم‌های محاسباتی، بین پردازنده اصلی و میکرو رایانه قرار دارد. زیرا کوچکتر از پردازنده اصلی و بزرگتر از یک میکرو کامپیوتر است.

مینی کامپیوترها یک کامپیوتر چند پردازشی هستند. شامل دو یا چند پردازنده است. مینی کامپیوتر در یک سازمان برای کارهای اساسی مانند صورتحساب، حسابداری و مدیریت موجودی استفاده می‌شود.

این دستگاه رایانه کوچک نامیده شد تا آن را به عنوان رایانه کوچکتر که دارای ترانزیستورها و فناوری های حافظه اصلی است ، معرفی کند.
یک کلاس رایانه شامل چندین گروه با معماری نرم افزاری و سیستم عامل‌های آن است. این مینی کامپیوتر برای محاسبات مانند محاسبه ، سوابق ذخیره سازی ، کنترل‌ها، تعاملات انسانی و غیره توسعه یافته است.

اندازه مینی کامپیوتر

اندازه مینی کامپیوتر بین ۷ تا ۱۲ اینچ عرض یا کمتر از ۷ اینچ متغیر است. اندازه کوچکتر آن زیبایی آن است که با توجه به اندازه کوچکتر، کاربران را به خود جذب می‌کند، بنابراین سبک و قابل حمل است. فضای زیادی برای راه اندازی نیاز ندارد.

از رایانه‌های کوچک می‌توان در هر مکانی استفاده کرد.

تفاوت مینی کامپیوتر و کامپیوتر

کامپیوترها می‌توانند بزرگ، کوچک و یا متوسط باشند که معمولا هم روی میز قرار داده می‌شوند. وقتی که دیگر اجزا مثل ماوس، مانیتور، صفحه کلید را به کامپیوتر اضافه کردید حالا یک کامپیوتر شخصی خواهید داشت.

همه ما از کامپیوترهای شخصی استفاده کرده‌ایم و با آن‌ها آشنایی داریم. مینی کامپیوتر و کامپیوتر در اندازه، هزینه، مصرف برق، قابلیت ارتقا، تعمیر و نگهداری با یکدیگر تفاوت دارند.

۱-اندازه

مینی کامپیوترها در ابعاد بسیار کوچک تولید می‌شوند. فضای کمتری را اشغال می‌کنند و قابلیت نصب در پشت مانیتور را دارند.

۲-قابلیت حمل

مینی کامپیوترها قابل حمل هستند و در هرجا که می رویم می‌توانیم با خود حمل کنیم.

۳-هزینه

قیمت مینی کامپیوترها به نسبت کمتر از کامپیوتر می‌باشد. همچنین مصرف برق کمتری دارد.

۴- صرفه جویی

مصرف برق کامپیوتر رومیزی بسیار بالا است. مینی کامپیوترها انرژی کمتری تولید می‌کنند از این رو به صرفه‌تر هستند. مصرف برق این دستگاه‌ها حدودا ۱۲۰ وات است.

۵- قابلیت ارتقا

کامپیوترهای بزرگ قابلیت بیشتری برای ارتقا دارند و قطعات سخت‌افزاری آن به سهولت امکان جایگذاری دارند، در حالی که در مینی کامپیوتر این امکان وجود ندارد و با محدودیت‌هایی رو به رو هستیم.

۶- تعمیر و نگهداری

مینی کامپیوترها حرارت کمتری تولید می‌کنند و خرابی آن‌ها کمتر از کامپیوترهای رو میزی است.

۷- محافظت در برابر گرد و غبار

کامپیوترهای رومیزی هنگامی که در معرض گرد و خاک قرار می‌گیرند مستعد خرابی هستند.

انواع مینی کامپیوتر

کامپیوترها انواع مختلفی دارند که برای اهداف، قابلیت‌ها و هزینه‌های متفاوت تولید شده‌اند. در ادامه به معرفی انواع مینی کامپیوترها و کامپیوترها می‌پردازیم.

۱- میکرو رایانه‌ها

میکرو رایانه کامپیوتری است که دارای تراشه ریزپردازنده (یا چند ریزپردازنده) به عنوان CPU خود است. رایانه‌های رایج آن‌ها بیشتر رایانه شخصی نامیده می‌شوند. زیرا طوری طراحی شده‌اند که در یک زمان توسط یک نفر استفاده شود. رایانه‌های شخصی معمولاً در خانه، مدرسه یا محل کار استفاده می‌شوند. کاربردهای رایج رایانه‌های کوچک شامل پردازش کلمه، وب گردی، ارسال و دریافت ایمیل، محاسبه صفحات گسترده، مدیریت پایگاه داده، ویرایش عکس‌ها ، ایجاد گرافیک و پخش موسیقی یا بازی است.

مینی کامپیوتر

رایانه‌های شخصی در دو نوع عمده وجود دارند ، رایانه های رومیزی و رایانه های نوت بوک.

الف- رایانه‌های رومیزی

رایانه‌های رومیزی بزرگتر هستند و قابل حمل نیستند. آن‌ها معمولاً در یک مکان روی میز یا میز قرار می‌گیرند و برای برق به پریز برق وصل می‌شوند. قاب رایانه مادربرد، درایوها، منبع تغذیه و کارت‌های توسعه را در خود جای داده‌است. این قاب ممکن است روی میز قرار بگیرد، یا ممکن است یک برج باشد که به صورت عمودی (روی میز یا زیر آن) قرار دارد. رایانه معمولاً دارای یک مانیتور جداگانه (CRT یا LCD) است ، اگرچه برخی از طرح‌ها دارای صفحه نمایش در قاب هستند. یک صفحه کلید و ماوس جداگانه به کاربر اجازه می‌دهد داده‌ها و دستورات را وارد کند.

ب-رایانه‌های نوت بوک

رایانه‌های نوت بوک یا لپ تاپ به اندازه کافی کوچک و سبک هستند که می‌توان آن‌ها را با کاربر حمل کرد. آن‌ها با باتری کار می‌کنند، اما می‌توانند به پریز دیواری وصل شوند. آن‌ها معمولاً دارای یک صفحه نمایش LCD هستند که برای محافظت از صفحه نمایش هنگام حمل و نقل کامپیوتر جمع می‌شود. آن‌ها همچنین دارای صفحه کلید داخلی و نوعی دستگاه اشاره گر (مانند صفحه لمسی) هستند.

در حالی که برخی از لپ تاپ‌ها قدرت کمتری نسبت به دستگاه‌های رومیزی معمولی دارند، این در همه موارد صادق نیست. با این حال، هزینه لپ تاپ‌ها بیشتر از واحد‌های رومیزی با قدرت پردازش معادل است؛ زیرا اجزای کوچکتر مورد نیاز برای ساخت لپ تاپ گران‌تر هستند.

همچنین نسخه‌های قدرتمندتری از رایانه‌های نوت بوک تحت عنوان نوت بوک‌ها وجود دارد و نوت بوک‌هایی که عمدتا برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شوند.

۲- رایانه‌های لوحی و تلفن های هوشمند

رایانه لوحی (اغلب فقط به عنوان تبلت نامیده می‌شود) به طور کلی دارای قالب یک صفحه دستی است که از یک صفحه نمایش لمسی LCD بزرگ برای ورودی و خروجی استفاده می‌شود. رایانه‌های لوحی معمولاً شامل اتصال WiFi و یا اتصال داده تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت هستند. تبلت‌ها برنامه‌هایی را که به طور خاص برای این دستگاه‌های صفحه لمسی طراحی شده‌اند اجرا می‌کنند، اما همچنین می‌توانند برخی فعالیت‌ها مانند پردازش کلمات یا صفحات گسترده را انجام دهند، اگرچه فقدان صفحه کلید فیزیکی معمولاً چنین فعالیت‌هایی را در رایانه‌های لوحی بیشتر از دستگاه‌های رومیزی یا نوت بوک سخت می‌کند. نمونه‌هایی از رایانه‌های لوحی عبارتند از iPad و دستگاه‌های تولیدکنندگان مختلف که سیستم عامل Android را اجرا می‌کنند.

تلفن‌های هوشمند و تلفن‌های همراه درجه یک هستند که معمولاً سیستم عامل‌های مشابه رایانه‌های لوحی را که در بالا مورد بحث قرار گرفت، اجرا می‌کنند، بنابراین اغلب از برنامه‌های مشابه با رایانه‌های لوحی استفاده می‌کنند. آن‌ها ویژگی‌های تلفن همراه، دوربین ،پخش کننده موسیقی ، دستگاه GPS و غیره را ترکیب می‌کنند. بسیاری از تلفن‌های هوشمند از صفحه لمسی برای ورودی استفاده می‌کنند، اما برخی از آن‌ها دارای صفحه کلید فیزیکی هستند.

۳-PDA ها و رایانه‌های Palmtop

یک دستیار دیجیتال شخصی (PDA) یک میکرو کامپیوتر دستی است که قدرت را با اندازه کوچک و قابلیت حمل بیشتر کاهش می‌دهد. آن‌ها معمولاً از صفحه LCD حساس به لمس برای خروجی و ورودی استفاده می‌کنند. (کاربر کاراکترها را ترسیم می کند و نمادها را با قلم روی صفحه فشار می دهد) PDA . ها با رایانه‌های رومیزی و یا از طریق اتصال کابل، پرتو مادون قرمز (IR) یا امواج رادیویی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند PDA ها معمولاً برای ردیابی تقویم های قرار ملاقات، لیست‌ها، دفترچه آدرس و یادداشت برداری استفاده می‌شوند.

رایانه دستی یک میکرو رایانه بسیار کوچک است که قدرت خود را فدای اندازه کوچک و قابلیت حمل می‌کند. این دستگاه‌ها معمولاً بیشتر شبیه یک لپ تاپ کوچک هستند تا یک PDA ، با صفحه نمایشی بالا و صفحه کلید کوچک. آن‌ها ممکن است از Windows CE یا سیستم عامل مشابه برای دستگاه های دستی استفاده کنند.

برخی از دستگاه های PDA و palmtops حاوی شبکه‌های بی سیم یا دستگاه‌های تلفن همراه هستند تا کاربران بتوانند ایمیل را بررسی کرده یا در حال حرکت در وب باشند.

۴- ایستگاه‌های کاری سرورها

ایستگاه کاری یک میکرو رایانه قدرتمند و پیشرفته است. آن‌ها حاوی یک یا چند CPU ریزپردازنده هستند. ممکن است توسط یک کاربر تنها برای برنامه‌هایی که نیاز به قدرت بیشتری نسبت به رایانه معمولی دارند (ارائه گرافیک پیچیده یا انجام محاسبات علمی فشرده) استفاده شود.

متناوبا، میکرو رایانه‌ها ممکن است به عنوان رایانه‌های سرور مورد استفاده قرار گیرند که فایل‌ها را از طریق شبکه یا اینترنت به رایانه‌های سرویس گیرنده عرضه می‌کنند. این کلاس از میکرو رایانه‌های قدرتمند همچنین می‌تواند برای پردازش همزمان برای بسیاری از کاربران که از طریق پایانه‌ها به هم متصل

هستند، مورد استفاده قرار گیرد. از این نظر، ایستگاه‌های کاری درجه یک اساساً نقش رایانه‌های کوچک را جایگزین کرده‌اند.
توجه داشته باشید، اصطلاح “ایستگاه کاری” همچنین دارای معنای متناوب است. در شبکه، هر رایانه مشتری که به شبکه متصل است و به منابع سرور دسترسی دارد ممکن است ایستگاه کاری نامیده شود. چنین ایستگاه کاری سرویس گیرنده شبکه می‌تواند یک رایانه شخصی یا حتی یک “ایستگاه کاری” باشد که در بالای این بخش مشخص شده‌است. توجه داشته باشید پایانه‌های گنگ ایستگاه‌های کاری شبکه محسوب نمی‌شوند. (ایستگاه های کاری سرویس گیرنده در شبکه قادر به اجرای برنامه‌ها مستقل از سرور هستند ، اما یک ترمینال قادر به پردازش مستقل نیست).

۵- مینی کامپیوترها

مینی کامپیوتر یک کامپیوتر چند کاربره است که قدرت کمتری نسبت به یک پردازنده اصلی دارد. این دسته از رایانه‌ها هنگامی که مدارهای مجتمع بزرگ مقیاس بزرگتری را برای ساخت رایانه امکان پذیر کرد که بسیار ارزان‌تر از رایانه‌های اصلی موجود بود (رایانه‌های کوچک به جای هزینه ۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار یک پردازنده اصلی) حدود ۱۰۰۰۰۰ دلار در دسترس قرار گرفت.

فضایی که قبلاً توسط کوچک رایانه پر شده بود، تا حد زیادی توسط ایستگاه‌های کاری میکرو رایانه‌ای پیشرفته که به چندین کاربر خدمات رسانی می‌کند، تسخیر شده است.

۶- فریم‌های اصلی

رایانه اصلی یک کامپیوتر بزرگ و قدرتمند است که پردازش را برای بسیاری از کاربران به طور همزمان (تا چند صد کاربر) انجام می‌دهد. نام اصلی پس از ظهور رایانه‌های کوچک ایجاد شد تا سیستم‌های بزرگتر را از رایانه‌های کوچک متمایز کند.

کاربران با استفاده از پایانه‌ها به mainframe متصل می‌شوند و وظایف خود را برای پردازش توسط mainframe ارسال می‌کنند. ترمینال دستگاهی است که صفحه کلید ورودی و خروجی دارد، اما پردازش خود را انجام نمی‌دهد. (به آن‌ها ترمینال‌های گنگ نیز گفته می‌شود زیرا نمی‌توانند داده‌ها را به تنهایی پردازش کنند). قدرت پردازش mainframe زمان تقسیم شده بین همه کاربران است. (توجه داشته باشید که ممکن است از رایانه شخصی برای “تقلید” از ترمینال گنگ برای اتصال به mainframe یا مینی کامپیوتر استفاده کنید. شما برنامه‌ای را در رایانه اجرا می‌کنید که وانمود می‌کند یک ترمینال گنگ است.

۷- ابررایانه‌ها

یک ابر رایانه یک رایانه اصلی است که از نظر سرعت و قدرت پردازشی بهینه شده است. معروف ترین سری ابر رایانه‌ها توسط شرکتی که سیمور کری تأسیس و نامگذاری کرده است طراحی شده است. Cray 1 در سال ۱۹۷۶ ساخته شد و در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس نصب شد. ابر رایانه ها‌ برای محاسبات فوق العاده‌ای مانند محاسبه انفجارهای بمب هسته ای، جریان‌های آیرودینامیکی و الگوهای آب و هوایی جهانی استفاده می‌شوند. یک ابر رایانه معمولاً چندین میلیون دلار هزینه دارد.

مینی کامپیوتر

اخیراً، برخی از ابر رایانه‌ها با اتصال تعداد زیادی واحد پردازشی جداگانه ساخته شده‌اند. (در برخی موارد ، این واحدهای پردازشی سخت افزار استاندارد میکرو کامپیوتر هستند).

لطفاً توجه داشته باشید همه این صحبت‌ها که رایانه‌ها از دیگران قوی تر هستند (یعنی رایانه‌های اصلی از رایانه‌های کوچک، که از رایانه‌های کوچک قدرتمندتر هستند) در هر لحظه خاص نسبی است. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، همه کلاس‌های کامپیوتر قدرتمندتر می‌شوند. تراشه ریزپردازنده در ماشین حساب دستی قدرتمندتر از ENIAC است و رایانه رومیزی شما قدرت پردازش بیشتری نسبت به اولین ابررایانه ها دارد.
در واقع کامپیوترها در اطراف شما هستند. تراشه‌های ریزپردازنده در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی (در iPad ، DVD player ، مایکروویو ، ماشین ، تلفن) یافت می‌شوند. این‌ها رایانه‌هایی با اهداف خاص هستند که برنامه‌هایی را برای کنترل تجهیزات و بهینه سازی عملکرد آنها اجرا می‌کنند.

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت دستگاه‌های سبک وزن و کم هزینه‌ای هستند که از سرور برای انجام وظایف فناوری اطلاعات پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها مولفه‌هایی دارند که انتظار می‌رود در همتایان خود از جمله پردازنده، حافظه، ذخیره سازی، پورت‌های USB و سیستم عامل پیدا کنند. نصب و مدیریت آسان تین کلاینت، راه حل‌های محاسباتی مقرون به صرفه‌ای هستند که می‌توانند برای کار با پروتکل‌هایی مانندMicrosoft RDP ، Teradici PCoIP، Citrix HDX و VMware Blast Extreme استفاده شوند. این امر اتصال به دستگاه راه دور مجازی یا فیزیکی شما را تسهیل می‌کند و از آنجا می‌توانید به برنامه‌های مجازی دسترسی پیدا کنید.

جدا از حافظه و ظرفیت ذخیره سازی، اکثر داده‌های یک تین کلاینت در یک سرور از راه دور ذخیره می‌شوند و حتی اگر یک تین کلاینت کار نکند، می‌توان آن را در عرض چند ثانیه از بقیه دستگاه‌ها جدا کرد. مدیران شرکت‌ها می‌توانند دستگاه دیگری را در اختیار کاربران قرار دهند که حاوی داده‌های مشابه موجود در سیستم قدیمی است، بنابراین بهره وری ثابت را حفظ می‌کند. شرکت‌هایی که به یک بستر موثر برای مدیریت مقرون به صرفه و ساده برنامه‌های فناوری اطلاعات در دستگاه‌های مختلف نیاز دارند، می‌توانند از راه حل VDI تین کلاینت بهره مند شوند. کارکنان می‌توانند به محیط‌های رومیزی مجازی که به طور مرکزی در مرکز داده ذخیره و مدیریت می‌شوند دسترسی داشته باشند، که محیط کار ایمن را ارائه می‌دهد. در حالی که دسترسی کاربران را به برنامه‌های کاربردی از هر مکان و دستگاه فراهم می‌کند.

زیروکلاینت چیست؟

یک زیروکلاینت، که از آن به عنوان یک کلاینت فوق العاده کوچک نیز یاد می‌شود، یک رایانه شخصی نهایی است که در زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) و زیرساخت محاسباتی متمرکز کار می‌کند. دستگاه کاربران نهایی فضای ذخیره سازی محلی ندارد. این دستگاه کوچک در کاهش هزینه‌ها و ساده سازی استقرار زیرساخت فناوری اطلاعات بسیار چشمگیر است.

دستگاه‌های زیروکلاینت امنیت بیشتری دارند. به هر حال، هیچ سیستم عاملی وجود ندارد که بتواند آن را آلوده کند و هیچ داده‌ای در کلاینت جداگانه ذخیره نشده است. همچنین، کاربران قادر به نصب نرم افزارهای غیرمجاز یا بالقوه آلوده نیستند، نمی‌توانند به طور تصادفی فایل‌های سیستم را حذف کرده یا داده‌های حساس را در درایوهای فلش کپی کنند. با کاهش چشمگیر خطر حمله ویروس یا بدافزار، زیروکلاینت همچنین می‌تواند آسیب کلی را کاهش دهد. آن‌ها همچنین نیاز به اتصال اینترنت به سرور از راه دور دارند. آن‌ها حاوی حافظه داخلی، حافظه، پردازنده یا سیستم عامل بومی (OS) نیستند. به جای یک ریزپردازنده معمولی، زیروکلاینت با چیپست هدفمند ارائه می‌شود.

اکثر تولید کنندگان زیروکلاینت اغلب چیپست را به گونه‌ای بهینه می‌کنند که تنها از یک پروتکل VDI خاص مانند Teradici PC روی IP (PCoIP) یا Microsoft Remote Desktop Protocol (RDP) استفاده کند. به عنوان مثال، “پردازنده” Wyse P25 یک چیپست PCoIP کم قدرت و بی صدا Teradici TERA2321 است. با تکیه بر VDI ، یک زیروکلاینت هنگام ارسال و دریافت درخواست‌های محاسبه از طریق شبکه از حداقل مقدار برق استفاده می‌کند.

اتصال سرور از طریق پروتکل Remote Desktop Protocol (RDP) انجام می‌شود که می‌تواند با یک راه حل جامع VDI تقویت شود. مقایسه تفاوت‌ها و مشخصات بین تین کلاینت و زیروکلاینت به دلیل پیشرفت‌های سریع فناوری می‌تواند چالش برانگیز باشد.

با این حال، تمایز معمول این است که زیروکلاینت هنوز سیستم عامل فیزیکی را بر روی دستگاه دارند و زیروکلاینت گیرنده به سیستم عامل در سرور دسترسی دارند. به جای سیستم عامل، زیروکلاینت برای اتصال به سرور از راه دور از سیستم عامل استفاده می‌کند. سیستم عامل مورد استفاده دارای زمان بوت فوق العاده سریع با حداقل پشتیبانی تعمیر و نگهداری نسبت به کلاینت است. در نهایت، زیروکلاینت نیازی به نصب یا پیکربندی نرم افزار ندارند.

سهم زیروکلاینت در بازار

بازار جهانی محاسبات مشتری مجازی به دلیل نیروی کار چابک و افزایش تقاضا برای هزینه‌های کمتر، افزایش امنیت و ساده سازی مدیریت فناوری اطلاعات ، به سرعت در حال رشد است Grand View Research .پیش بینی می‌کند که اندازه بازار محاسبات مشتری مجازی جهانی با نرخ رشد سالانه مرکب سالانه (CAGR) 23.0٪ برای دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶ افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود سهم زیروکلاینت از بازار با CAGR 16.37 افزایش یابد. در همان دوره، درآمد از نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. تقاضا برای زیروکلاینت به دلایل مختلف به سرعت در حال افزایش است.

بیشتر کسب و کارها استراتژی‌های تحول دیجیتالی را برای کاهش هزینه‌ها ، افزایش بهره وری و بهبود امنیت با استفاده از فناوری‌های مجازی سازی اتخاذ می‌کنند.

روند رو به رشدی وجود دارد که سازمان‌ها از دستگاه‌های تلفن همراه و سایر ابزارهای همکاری برای افزایش بهره وری استفاده می‌کنند.

افزایش هزینه‌های استقرار و نگهداری رایانه‌های شخصی باعث افزایش علاقه به زیروکلاینت می‌شود.

به عنوان دستگاه‌های کاربر سبک وزن و قفل شده، هیچ مشتری برای سازمان‌هایی که می‌خواهند بهره وری خود را با حداقل هزینه در اوراق بهادار برتر افزایش دهند، انتخابی عالی است.

مزایای زیروکلاینت

برخی از مزایای زیروکلاینت عبارتند از:

۱- راه اندازی و استقرار آسان‌تر است. همه وظایف پیکربندی روی سرور انجام می‌شود و کارهایی مانند بوت شدن سریعتر است.

آن‌ها انرژی کمتری نسبت به همتایان تین کلاینت خود مصرف می کنند. به راحتی می‌توانید با استفاده از کابل اینترنت از طریق سوئیچ‌های Power over Ethernet (PoE) ، زیروکلاینت را تغذیه کنید.

آن‌ها امنیت بیشتری نسبت به تین کلاینت خود ارائه می‌دهند. زیروکلاینت هیچ داده‌ای روی آن‌ها ذخیره نمی‌کنند و تمام تصاویر دریافت شده از زیرساخت محاسباتی متمرکز رمزگذاری شده‌اند. به این ترتیب ، آن‌ها امنیت و انطباق بیشتری نسبت به تین کلاینت ارائه می‌دهند.
نگهداری آن ساده‌تر است. از آنجا که ارتقاء سیستم عامل و متعلقات ان به ندرت انجام می‌شود، هزینه‌های تعمیر و نگهداری به حداقل ممکن می‌رسد.

۲- ارائه عملکرد بالا

زیروکلاینت‌ها هنگامی که برای یک پروتکل VDI خاص بهینه شده‌اند می‌توانند عملکرد بالایی را ارائه دهند.

آن‌ها راحت‌تر به روز می‌شوند. تصاویر سیستم عامل در زیروکلاینت در مقایسه با بسیاری از تصاویر در سیستم عامل تین کلاینت‌ها دارای اندازه کوچک (فقط چند مگابایت) هستند. به این ترتیب، به روز رسانی آن‌ها آسان است.

تفاوت بین زیروکلاینت و تین کلاینت

اگر ویژگی‌ها و مزایایی را که تین کلاینت و زیروکلاینت ارائه می‌دهند مطالعه کنید، خواهید دید که آن‌ها کم و بیش مشابه یکدیگر عمل می‌کنند. هر دو دستگاه نقطه پایانی با کارایی بالا هستند که می‌توانید از آن‌ها برای اتصال به دستگاه از راه دور و مدیریت در زیرساخت محاسبات متمرکز استفاده کنید.

تین کلاینت و زیروکلاینت انواع مختلف اتصال VDI را ادغام می‌کنند. یک دستگاه تین کلاینت شامل انواع مختلفی از اتصال است که در یک مخزن مرکزی مدیریت می‌شوند. یک سرویس گیرنده زیروکلاینت حداقل دو نوع اتصال را شامل می‌شود که اگرچه مورد نیاز نیست، اما می‌توان به طور مرکزی بر آن‌ها نظارت کرد. از این رو ، تین کلاینت‌ها انعطاف پذیرتر هستند، در حالی که زیروکلاینت با استفاده از یک پروتکل خاص عملکرد ویدئویی و گرافیکی پویاتری را ارائه می‌دهند.

مینی کامپیوتر

برآوردن نیازهای فردی کاربران با تین کلاینت شامل نصب یا میزبانی برنامه‌های مناسب است. این دستگاه یک تجربه یکپارچه از دسکتاپ با سرویس گیرندگان ایمیل، مرورگرها ، نمایندگان دفتر یا PDF و اتصال به برنامه‌های قدیمی سرور مشتری را فراهم می‌کند. برعکس ، یک زیروکلاینت می‌تواند به برنامه‌هایی که در سرور مرکز داده یافت می‌شوند دسترسی پیدا کند. این دستگاه می‌تواند بیشترین برنامه‌های گرافیکی را مدیریت کند و از چند رسانه‌ای سطح بالا پشتیبانی کند. شرکت‌ها می‌توانند به راحتی از هریک از این نقاط پایانی برای تأمین حجم کار با استفاده از مانیتورهای چهارگانه استفاده کنند، بدون این که دقت را فدای آن کنند.

اگرچه تین کلاینت دارای به روزرسانی‌های نرم افزاری جزئی و کمتر هستن ، اما در مقایسه با Zero Clients به طور کلی نیاز بیشتری دارند. این دستگاه‌ها معمولاً با استفاده از الگویی از پیکربندی‌های قبلی تین کلاینت پیکربندی می‌شوند و این روند را بسیار ساده می‌کند. اگرچه تین کلاینت به روزرسانی‌های طولانی تری دارند، می‌توانیم آن‌ها را برای ساعات اوج مصرف برنامه ریزی کرد تا کاربران نهایی بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی کرده و حداکثر بهره وری را تضمین کنند. در مورد زیروکلاینت، به روزرسانی‌ها و چرخه‌های نگهداری بسیار اندک است و پیکربندی سریع و ساده است.

زیروکلاینت امن ترین دستگاه‌ها را در مجازی سازی نشان می‌دهند. آن‌ها هیچ سیستم عاملی ندارند که بتوان آن‌ها را آلوده کرد و داده‌ها در نقاط پایانی ذخیره نمی‌شوند. کاربران نمی توانند نرم افزارهای غیرمجاز یا مخرب را بر روی سرویس گیرنده زیروکلاینت نصب کنند، به اشتباه فایل‌های سیستم را حذف کرده یا مالکیت معنوی را در درایوهای رسانه ای فلش قابل جابجایی کپی کنند.

تین کلاینت‌ها در برابر زیروکلاینت‌ها

تین کلاینت‌ها و زیروکلاینت‌ها می‌توانند به یک کمپانی کمک کنند تا یک راه حل برای انجام کار از راه دور در مقابله با چالش‌های ناشی از کووید ۱۹ ایجاد کند. انجام فاصله اجتماعی تنها راه پیش رو برای یک کمپانی برای آسان کردن راه حل‌های کار از خانه است.

این نقاط پایانی به کارکنان توانایی کار از هر نقطه از جهان را می‌دهد. آن‌ها عملکرد و دسترسی به اطلاعات مشابهی را که هنگام کار در محل در اختیار کاربران قرار می‌دهند، ارائه می‌دهند. سازمان‌ها می‌توانند بارهای کاری و اعضای تیم را در ساختار متمرکز با توجه به قابلیت های VDI مدیریت کنند. مالکیت بر روی یک سرور از راه دور ذخیره می‌شود و باعث می‌شود کارها از ابتکارات خانگی به طور ذاتی ایمن شوند.

با استفاده از تین کلاینت و زیروکلاینت، به روز رسانی برنامه‌های نرم افزاری را می‌توان به سرعت و به طور موثراز یک رابط واحد به جای بازدید فیزیکی از هر دستگاه انجام داد. همچنین پیشرفت‌های مجازی سازی به مشاغل جایگزین‌های هوشمندتر و مقرون به صرفه تری برای پیاده سازی این فناوری داده است. یکی از این مثال‌ها، نرم افزارهای رایانه‌ای مانند ClearCube Cloud Desktop OS است که بهترین عملکرد را در هر دو جهان به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. با تبدیل رایانه‌های قدیمی به پایانه‌های تین کلاینت که به میزبان‌های راه دور مانند رایانه متصل می‌شوند، عمر سخت افزارهای فناوری اطلاعات موجود را افزایش می دهد و فوراً مزایای VDI را ارائه می‌دهد.

تین کلاینت ، زیروکلاینت کدام بهترین انتخاب است؟

تین کلاینت بدون هیچ زحمتی از SMB ها و شرکت‌های بزرگ پشتیبانی می‌کنند که به دنبال پیکربندی های قابل انعطاف قابل توجهی هستند که تجربه‌های بی‌نظیر دسکتاپ را ارائه می دهند. به سازمان‌های بزرگ با گردش کار و حجم کاری زیاد توصیه می شود از زیروکلاینت استفاده کنند که دارای قابلیت های گرافیکی چشمگیر و زمان بوت سریع هستند.

مزایای مینی کامپیوتر

۱- به راحتی قابل حمل است

اگر اغلب سفر می‌کنید، کامپیوتر کوچک برای شما بهترین است. سبک است که بتوانید با خود ادامه دهید. اگر از طریق اتوبوس یا به صورت هوایی در حال سفر هستید، می‌توانید کارهای همیشگی خود را در یک کامپیوتر کوچک انجام دهید.

۲- بهترین برای افراد پویا

اگر شما یک متخصص در حوزه فناوری هستید، مینی کامپیوتر انتخاب خوبی برای شما است. شما می‌توانید کارهای مختلفی مانند کار بر روی اسناد ورد ، مرور اینترنت، وبلاگ نویسی ، بررسی ایمیل‌ها و کار بر روی Ms excel را انجام دهید. برای انجام کارهای اولیه، این نوع رایانه گزینه مناسبی است. همچنین می‌توانید از رایانه‌های کوچک هنگام خواب یا تماشای تلویزیون استفاده کنید.

۳-قیمت پایین

به دلیل اندازه کوچکتر، مینی کامپیوترها هزینه کمی دارند. هزینه متوسط کامپیوترهای شما ۲۵۰ تا ۵۰۰ دلار است.

۴- فاقد سروصدا

مینی کامپیوترها به دلیل اینکه فن لس هستند سروصدای کمی دارند. می‌توانید در فضایی آرام کار خود را انجام دهید.

۵- یادداشت برداری در کلاس

برای دانش آموزان‌ و دانشجویان مینی کامپیوترها بسیار مفید هستند. دانش آموزان می‌توانند یادداشت‌های خود را در کلاس یادداشت کنند و سپس می‌توانند در مورد هر موضوعی تخقیقات خود را انجام دهند.

۶- مصرف انرژی کمتر

برق مصرفی توسط مینی کامپیوترها حدودا ۸۰% کمتر از برق مصرفی کامپیوترهای برج و قدیمی هست. بنابراین نیازی نیست هزینه زیادی را بابت مصرف انرژی پرداخت کنید و از این لحاظ هم مقرون به صرفه هستند.

۷- خرابی کمتر

عمر متوسط قطعات به کار رفته در مینی کامپیوترها حدودا دو برابر کامپیوترهای سنتی می‌باشد. در نتیجه هزینه نگهداری و تعمیر مینی کامپیوترها بسیار پایین می‌باشد.

معایب مینی کامپیوتر

۱- پخش کننده CD/DVD ندارد

اگر مجبور هستید از داده های ذخیره شده روی CD یا DVD استفاده کنید، این کار با مینی کامپیوتر امکان پذیر نیست. به مینی کامپیوترها سی دی و دی وی دی پلیر به آن متصل نیستند.

۲- ذخیره سازی کم

مینی کامپیوترها مقدار زیادی از ظرفیت ذخیره سازی ندارند. بنابراین نمی‌توانید مقدار زیادی داده در آن ذخیره کنید. همچنین، RAM کمی وجود دارد.
نمی‌توان از نرم افزارها و بازی‌های بزرگ استفاده کرد. شما نمی‌توانید بازی‌هایی با وضوح بالا را روی مینی کامپیوتر انجام دهید. ویرایش ویدئو در مینی کامپیوترها نیز امکان پذیر نیست. استفاده از فتوشاپ در مینی کامپیوترها نیز مشکل است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظر
  1. amir_baradaran@ymail.com می گوید

    مطلب مفیدی بود

  2. سهیلا قادری می گوید

    خیلی مطلب عالی بود. من هم دارم از مینی کامپیوتر ۵۰۷۰ استفاده میکنم و خیلی کاربری عالی داره. یه حسن بزرگی که داره اینه که شده یه هفته هم خاموشش نکنم و ازش رندر بگیرم و فیلم ادیت کنم. مینی کامپیوترها خیلی زیبا و قوی هستند

  3. کامپیوترمال می گوید

    ممنون از شما. مینی کیس ها همون مینی کامپیوترند و اینکه مینی کیس آکبند هم داریم با گارانتی؟ مینی کامپیوتر چطور؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.