معرفی سریال Foundation

مدتی می‌شود که پخش سریال Foundation با بازی جرد هریس و لی پیس از اپل تی وی پلاس آغاز شده است و در این مطلب قرار است با این سریال علمی تخیلی بیشتر آشنا شویم.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومجی، شبکه اپل تی وی پلاس یکی از نوپاترین سرویس‌های استریم است که تلاش می‌کند تا با ارائه سریال‌های مختلف در سبک‌های متنوع بینندگان زیادی را جلب کند تا هم به کار خود ادامه دهد و هم جایگاه مهمی به‌دست بیاورد. سریال Foundation یکی از جدیدترین و احتمالا پر هزینه‌ترین سریال‌های شبکه آنلاین اپل است که مدتی می‌شود پخش فصل اول آن آغاز شده است. این سریال علمی تخیلی درواقع اقتباسی از رمان‌هایی تحسین شده اثر آیزاک آسیموف است که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۹۳ منتشر شده‌اند.

سریال بنیاد که در ۱۰ قسمت تولید شده، یک اثر علمی تخیلی است که از پایان تمدن بشریت خبر می‌دهد و تاکنون سه قسمت از آن پخش شده و هفت قسمت از آن باقی‌مانده است که به‌صورت هفتگی از اپل تی‌وی پلاس پخش می‌شوند. سریال Foundation در مجموع توانسته نقدهای مثبت و متوسط زیادی را دریافت کند، اما تغییرات آن نسبت به منبع اقتباس با واکنش منفی طرفداران رمان اصلی مواجه شده است. حالا در این مطلب قرار است با سریال Foundation بیشتر آشنا شویم.

سریال Foundation داستان ریاضی‌دانی به‌نام هری سلدون را که بنیان‌گذار علم روان‌تاریخ است، دنبال می‌کند که غروب امپراطوری کهکشانی را با استفاده از ریاضیات پیش‌بینی کرده است. سلدون در پیش‌بینی خود گفته که امپراطوری کهکشانی تا ۳۰ هزار سال آینده سقوط می‌کند و بشریت وارد عصر تاریک خواهد شد، اما دوره فروپاشی با راهکارهای او می‌تواند به هزار سال کاهش یابد. حال او به‌همراه پیروانش به یک سیاره خالی از سکنه تبعید شده است.

جرد هریس‌، لی پیس، لو لوبل، لیا هاروی، لائورا برن، ترنس مان، کاسین بیلتون، آلفرد ایناک، ریس شیراسمیت، کلارک پیترس، دنیل مک‌فرسون و کوپر کارتر، از جمله بازیگرانی هستند که در سریال Foundation حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دیوید اس گویر، نویسنده با سابقه فیلم‌های ابرقهرمانی از جمله فیلم‌های Blade، فیلم Batman Begins فیلم Man of Steel و فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice به‌همراه جاش فریدمن، خالق سریال Snowpiercer و نویسنده فیلم Avatar 2، وظیفه ساخت سریال Foundation را بر عهده داشته‌اند. سریال بنیاد در ۱۰ قسمت توسط بخش تلویزیونی اسکای‌دنس تولید شده است که روزهای جمعه هر هفته از اپل تی‌وی پلاس پخش می‌شود. سریال Foundation اقتباسی از مجموعه رمان‌هایی به همین نام اثر آیزاک آسیموف است.

رمان‌های بنیاد به سه بخش تقسیم می‌شود: بخش سه‌گانه اصلی که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۳ منتشر شدند، بخش دو‌گانه دنباله (انتشار در سال ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶) و بخش دوگانه پیش درآمد (انتشار در سال ۱۹۸۸ و ۱۹۹۳). سریال در حال حاضر براساس سه‌گانه اصلی در دست ساخت و پخش است. سریال Foundation مدتی پیش رسما برای فصل دوم تمدید شد و همچنین گویر فاش کرد که اپل در نظر دارد تا ۸ فصل از سریال بنیاد تولید و منتشر کند. البته این به معنای قطعی بودن تمدید سریال تا فصل هشتم نیست.

اتفاقات سریال Foundation از همان ابتدا با روایتی در دو دوره آغاز می‌شود. در دوره اول درواقع شاهد پیشگویی هری سلدون هستیم که می‌گوید تمدن بشریت در آستانه نابودی و ورود به عصر تاریک است.

در ادامه ما شاهد ورود یک ریاضی‌دان دیگر به‌نام گیل دورنیک به امپراطوری هستیم که قرار است نقش مهمی در برنامه و نقشه هری سلدون بازی کند. امپراطوری کهکشانی اکنون توسط کلون‌های کلئون اداره می‌شوند که این کلون‌ها شامل سه کلون برادر داون که نسخه کودک کلون است، برادر داون که نسخه میان‌سال کلون و درواقع امپراطور است و نسخه داسک که نسخه مسن کلون است، می‌شود که قرار است کشور را اداره کنند.

خط زمانی دوم ۳۵ سال پس از پیشگویی هری سلدون و تبعیدش از پایتخت به یک سیاره خالی از سکنه جریان دارد که تمرکز آن روی شخصیت دیگری به‌نام سالوور هاردین است. در این خط زمانی شاهد شیئی ناشناس هستیم که کسی نمی‌تواند به آن نزدیک شود یا به سمت دیگر سیاره برود و سالوور هاردین تنها کسی است که این شیئی نمی‌تواند بهش آسیبی بزند. سریال Foundation از همان ابتدا وعده یک سریال جذاب را می‌دهد که کیفیت ساخت بالایی هم دارد و نشان می‌دهد اپل هزینه خوبی در سریال کرده است. قسمت اول سریال بنیاد نه‌تنها بیننده را با داستان و شخصیت‌ها آشنا می‌کند، بلکه یک داستان مرموز و جذاب را نیز نشان می‌دهد.

روند اتفاقات در اپیزود اول بسیار خوب است و ما در طول قسمت شاهد ورود گیل به امپراطوری و آشنایی او با هری سلدون هستیم که در ادامه دستگیر می‌شوند. درکنار آن و گمراه شدن حواس امپراطوری از اتفاقات دیگر سیاره ترنتون، شاهد شکل گیری یک تهدید تروریستی هستیم که در پایان قسمت اول رخ می‌دهد و جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد. در ادامه شاهد تبعید هری سلدون و پیروانش به یک سیاره خالی از سکنه به‌نام ترمینوس هستیم که تمرکز قسمت دوم سریال Foundation روی سفر سلدون و گیل به‌همراه دیگران به این سیاره است و در مقابل امپراطوری به‌دنبال یافتن افرادی است که باعث حمله تروریستی شده‌اند و همچنین به‌دنبال بازسازی چهره خود هستند.

اپیزود دوم سریال Foundation با اینکه کیفیت قسمت اول را ندارد، اما با یک پایان کاملا جنجالی به پایان می‌رسد که در آن هری سلدون توسط ریش سلدون (پسر خوانده‌اش) به قتل می‌رسد و در ادامه او گیل دورنیک را ازطریق یک کپسول فرار از سفینه خارج می‌کند.

باتوجه‌به پایان جنجالی قسمت دوم انتظار داشتیم که در قسمت بعدی به سرنوشت گیل و ریش پرداخته شود، اما در مقابل حتی اشاره زیادی هم به این موضوع نمی‌شود و مشخص نیست که چه اتفاقی برای آن‌ها رخ داده است. البته در قسمت سوم سریال Foundation به زندگی پیروان هری سلدون در سیاره جدید پرداخته می‌شود که حالا سالوور هاردین وظیفه محافظت از آن‌ها را بر عهده دارد.

همچنین متوجه می‌شویم که به سالوور الهام‌هایی نیز می‌شود که می‌تواند یک اخطار یا چیز دیگری باشد. با اینکه با شخصیت سالوور هاردین در همان قسمت اول ملاقات کردیم، اما در طول اپیزود سوم بیشتر با او آشنا می‌شویم و متوجه می‌شویم که او نیز مانند گیل دارای توانایی‌هایی است که ممکن است در برنامه هری سلدون نقشی داشته باشد، اما ارتباط مرموز او با شیئی ناشناخته هنوز مشخص نیست. سریال Foundation با اینکه شروع خوبی دارد، اما رفته‌رفته از این شروع پر قدرت و جذابش کاسته می‌شود و روندی خسته کننده و مبهم را پیدا می‌کند. سریال در روایت داستان تا حد زیاد مشکل دارد و نمی‌تواند به خوبی داستانی را که در حال رخ دادن است، روایت و آن را باز و ارائه کند.

سه قسمت اول سریال Foundation درواقع می‌توان به شروع خوبی، ادامه متوسط و خسته کننده و قسمت سوم را می‌توان ناامید کننده توصیف کرد
همچنین با اینکه سریال Foundation پایان تمدن بشریت را بارها به بیننده گوشزد می‌کند، اما سریال با تمرکز بیش از حد روی قصر امپراطوری یا سفر هری سلدون، عملا فراموش کرده که بیننده باید تاثیرات اتفاقات را در بین مردم شهر هم ببیند و پس از سقوط آسانسور فضایی شهر ترنتور، ما فقط بخش کوچکی از عواقب این حادثه را دیدیم.

درواقع با اینکه گفته می‌شود میلیون‌ها نفر در این حادثه کشته شده‌اند، اما در عمل شهر بی روحی را شاهد هستیم که انگار نه انگار میلیون‌ها نفر در آن در حال زندگی کردن هستند. البته سریال بنیاد دارای دیالوگ‌های بی‌روح و ضعیف زیادی هم است که بعضا آزار دهنده می‌شوند. حال باید دید در ادامه چه اتفاقاتی قرار است در سریال Foundation رخ دهد و چه سرنوشتی در انتظار گیل است.

همچنین موضوع سریال Foundation و سیاره ترمینوس کمی ما را به یاد سریال Raised by Wolves می‌اندازد که شاید شباهت بین دو اثر اتفاقی باشد، اما شاید این احساس به ما دست داده شود که سریال ممکن است مسیر سریال HBO Max را قرار باشد دنبال کند.

در هر حال دو سریال افول باورهای مذهبی و قدرت سیاستمداران را هدف قرار داده‌اند که درکنار آن قدرت و مذهب جدیدی در حال شکل گرفتن است. سه قسمت اول سریال Foundation درواقع می‌توان به شروع خوبی، ادامه متوسط و خسته کننده و قسمت سوم را می‌توان ناامید کننده توصیف کرد، اما هنوز ۷ قسمت باقی مانده و امیدواریم که سریال به روند قسمت اول بازگردد تا اینکه مسیر سریال Raised by Wolves را دنبال کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.