رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

روشن شدن ابهاماتی درباره کند شدن سرعت اینترنت

دلیل اصلی کندی یا حتی قطع اخیر اینترنت افزایش مصرف مردم در تمام نقاط کشور بوده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی بود که دلیل اصلی کند شدن اینترنت به خصوص با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها مشخص نبود و خلل هایی برای مردم ایجاده کرده بود.این روز‌ها و به ویژه در زندگی پساکرونایی، اینترنت برای گذران امور زندگی مردم نقش حیاتی پیدا کرده است.به همین دلیل ما به سراغ مسئولان ذی ربط رفتیم , درباره مشکل و عامل اصلی این نوع موضوع پرسیدیم.

دلیل اصلی کاهش سرعت اینترنت چیست؟

پوریا هادی پور، استاد دانشگاه و ارتباط شناس اظهار کرد: با ایجاد مشکل کاهش سرعت اینترنت بهتر است به کمک زیرساخت اینترنت و داده ها در کشور اشاره کرد. شاید دلیل این موضوع پیش پرداخت داده و اینترنت همچنین گستردگی آن در کشور، خود اپراتور‌ها مثل ایرانسل، همراه اول و رایتل باشند. اساسا اینترنت در اقصی نقاط دنیا در بیشتر بخش خصوصی قرار دارد. بخش خصوصی است که میدان داری عرضه این خدمات را انجام می‌دهد و حاکمیت و دولت بخش حمایت کننده را دارد. آن جایی که ده‌ها سال هنوز نتوانسته اتفاق خوبی بیفتد با وجود سیم کشی‌هایی که در سطح شهر کشیده شده است. از بخش خصوصی فقط به عنوان یک پیمانکار در حوزه کشیدن فیبر نوری استفاده کردند.

او گفت: مسئله دوم این است که اساسا مصرف اینترنت در ایران برای گونه‌های دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد به طور مثال گرفتن اطلاعات یا دانلود فیلم و غیره. امروزه محتویات زیادی در بستر اینترنت از ویدئو‌ها تا یوتیوب ها، همچنین سایت هاو پلتفرم‌ها قرار گرفته است. همین عرضه مختلف خدمات ومحتویات گوناگون باعث شده مصرف اینترنت برای گونه‌های مختلف افزایش پیدا کند و راهکاری مناسب و اتفاق خوبی در دنیا باشد. استفاده از بخش خصوصی و دادن محرک‌های اصلی و دادن امتیاز‌های مثبت موجب عملکرد مناسب در حوزه اطلاعات می شود.

هادی پور بیان کرد: مجموعه حاکمیت و ارتباطات در حوزه سازمان فضایی کشور اگر بررسی های لازم را انجام دهند، حتما در سرعت اینترنت کمک خواهد کرد.

کشور‌های مطرح دنیا در زمینه ترافیک و استفاده از اینترنت،پهنای باند چه کار‌هایی انجام داده اند؟
او گفت: در چند سال اخیر بحث اینترنت ماهواره‌ای را حل و فصل کرده اند، اما موضوع ترافیک اینترنت به عامل اصلی یعنی اقتصاد برمی‌گردد. به هر جهت باید ترافیک سایت‌های داخلی را با توجه به کشور‌های دیگر بالا ببریم.

حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره اختلالات به وجود آمده اظهار کرد: با توجه به افزایش مصرف به خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برخی از نقاط کشور با اشباع شدن لینک‌های شبکه مواجه شدن که موجب نارسایی در وضعیت سرعت اینترنت شده است. این موضوع را ما تقریبا در دستور کار وزارت قرار داده ایم و وزیر هم نظارت کافی و ویژه بر روی این موضوع دارند.

او گفت: لینک‌ها و نقاطی که در شبکه‌های زیرساخت و اپراتور‌ها ظرفیت هایشان تکمیل شده است شناسایی کردیم. بخشی در حال تکمیل و بعضی دیگر به شبکه اضافه خواهند شد.حداکثر تا یک ماه آینده مشکل حل خواهد شد و سرعت شبکه به صورت قبل برمی گردد. ظرفیت استفاده از سایت‌های داخلی و خارجی بالا رفته است. حتما همه مدارس و دانشگاه‌ها هم از سایت‌های داخلی استفاده نمی‌کنند ممکن است خیلی از آن‌ها با سایت‌های دیگر کار کنند. ما در شبکه‌های داخلی مشکل کمتری نسبت به شبکه‌های دیگر داریم. ما با تمام اپراتور‌ها صحبت کردیم و گفته شده حتما ظرفیت خود را از شبکه‌های مختلف و مخابرات بگیرند.

کمبود پهنا باند وجود ندارد

این موضوعات در خصوص کمبود پهنای باند وجود ندارد و ما در روز‌های کرونایی به طور معمول حدود ۵ درصد افزایش ظرفیت داشته ایم و البته با شروع مدارس بیشتر هم شد. بلاخره با وجود تحریم‌ها ما مشکلاتی برای تهیه تجهیزات داریم. به خصوص در ایام کرونا نیاز و مصرف ما ۲/۵ برابر هم شده است. برای رفع مشکلات فعلی شبکه ما نیاز به توسعه و توزیع داریم. ظرف یک الی ۲ هفته نهایتا تا یک ماه تمام مشکلات فعلی رفع خواهند شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.