رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

به خدمات روانشناسی بیشتری در حرفه پرستاری نیاز داریم

دکتر عبادی در نشست خبری وزارت بهداشت به مناسب هفته پرستار گفت:مطالعات اخیر نشان داده است که به علت فشار ناشی از ماهیت سختی حرفه پرستاری که با همه گیری کرونا بیشتر هم شد، به خدمات روانشناسی بیشتری در این حوزه نیاز داریم.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ نشست خبری وزارت بهداشت به مناسبت گرامیداشت هفته پرستار، با حضور دکتر عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت و محمد میرزابیگی، رییس کل سازمان نظام پرستاری با همراهی خبرنگاران امروز ۱۵ آذر ماه برگزار شد.

دکتر عباس عبادی در ابتدای این نشست با درود بر روح شهدای مدافع سلامت بیان کرد: اگر در هر حوزه بویژه حوزه سلامت نتوانیم از مشارکت مردم استفاده کنیم ممکن است به اهداف از پیش تعیین شده نرسیم. کار ما به عنوان یک کار تیمی به سلامت مردم کمک می کند. امیدواریم در دولت جدید مردم را بیشتر در تصمیم گیری های مرتبط با سلامت و آشنایی با حقوق دخالت دهیم. بدون شک آگاهی بخشی و مشارکت آنان در بهبود شاخص‌های مرتبط با نظام سلامت موثر است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم طی روزهای پیش رو رویکرد نظام سلامت را تغییر دهیم‌. به اذعان متخصصان ما نظام سلامت را گران کنترل می‌کنیم که شاید بخشی از آن به مدیریت منابع انسانی بازمی گردد. تاکید بر استفاده از تکنولوژی‌های های‌تک و شاید توزیع نامناسب این موضوع سبب افزایش قیمت‌ها شده است‌. همکاران پرستار ما با توجه به دوره‌های آموزشی خود این مهارت، دانش و امکان برایشان میسر است که نقش آفرینی بیشتری در توسعه سلامت مردم داشته باشند. این نقد به ما وارد است که ما تنها بخش اندک توانایی همکاران پرستار را استفاده می کنیم، درحالی که اگر در کنار مردم باشیم و نقش پیشگیری و توانبخشی را افزایش دهیم، نیاز به این تعداد تخت بستری نخواهیم داشت چون پیشگیری کردیم. در دو دهه آینده با چالش پیری جمعیت مواجه می‌شویم که یکی از راهکارهای برون رفت از این موضوع توجه به نقش های دیگر پرستار است.

عبادی: به خدمات روانشناسی بیشتری در حرفه پرستاری نیاز داریم

عبادی در پاسخ به سوال خبرنگار اینتیتر درباره برنامه های وزارت بهداشت در حوزه خدمات روانشناسی برای پرستاران اظهار داشت: در سال ۱۳۹۳ پژوهش هایی در سطح عموم جامعه در این خصوص انجام شد و در آن زمان نیاز هموطنان به خدمات روانشناسی نزدیک به ۲۳ درصد بود. پژوهش مشابهی نیز در دی ماه ۱۳۹۹ یکسال پس از همه گیری کووید صورت گرفت که نشان می دهد نیاز به این خدمات در جامعه عمومی به ۲۹ درصد افزایش پیدا کرده است. در مطالعه اخیر بررسی بر کارکنان حوزه سلامت و پرستاران نیز انجام شد و نتایج نشان داد که این حوزه ۷ تا ۸ درصد از میانگین جامعه نیازشان نسبت به خدمات روانشناسی بیشتر است.

وی ادامه داد: بنابراین فشار ناشی از ماهیت سختی کار حرفه پرستاری که با همه گیری کرونا بیشتر هم شد نشان داد که به خدمات روانشناسی بیشتری در این حوزه نیاز داریم. خوشبختانه در نیمه اول امسال مطالعه دیگری توسط همکارانمان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت گرفت که در این مطلعه غربالگری کارکنان حوزه سلامت انجام شد و افراد در این مطالعه به سه دسته تقسیم شدند. دسته اول که خدماتی نیاز نداشتند، دسته دوم نیازمند خدمات فوری بودند و حتما به روانپزشک و روانشناس ارجاع داده می شوند. دسته اخر هم در حد واسط قرار داشتند که آموزشهای لازم این حوزه را دریافت کردند.

عبادی افزود: براساس یافته های موجود ما باید این موضوع را به سایر دانشکاه نیز تسریع دهیم. همچنین از سایر سازمان های کشوری که امکاناتی را برای حوزه رفاهی دارند خواهش می کنیم در این موضوع با ما همراه باشند. انصافا بنیاد مستضعفان در دوران کرونا حمایت های بسیاری انجام داد و انتظار داریم در حوزه گردشگری نیز به کارکنان سلامت توجه خاصی شود.

عبادی: تعداد ۶۶ نفر از پرستاران پرونده شهادتشان قطعی شده است‌

معاون پرستاری وزارت بهداشت درخصوص تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت در حوزه پرستاری، اظهار کرد: آماری که به شکل قطعی از شهدای پرستاری در کمیته ۳ نفره تعیین مصداق شدند تعداد ۶۶ نفر پرونده شهادتشان قطعی شده است‌. همکارانی که در دوران کووید۱۹ مرحوم می‌شوند و بحث شهادت برایشان مطرح می‌شود یک فرایندی برایشان پیش بینی می‌شود که مصادیق آن در کمیته ۳ نفره انجام می‌شود. علت تفاوت آمار ارائه شده از سوی ما و سازمان نظام پرستاری، طولانی شدن پروسه تعیین مصادیق شهدا است که این انتقاد وارد است.

عبادی: اکنون میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است

او همچنین درباره وضعیت تبدیل قرارداد پرستاران، بیان کرد: نسبت تخت به پرستار دارای دو بخش پرستاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است. یک تخت به ازای پرستار حرفه‌ای ۱.۸ است و در مجموع یک تخت به ازای ۲.۵ نفر است‌ آنچه در شرایط موجود فراهم است نصف این عدد است و اکنون میانگین کشوری تخت به پرستار حدود ۰.۹ است و در برخی مناطق کمتر هم است. اگر همه کارکنان حوزه نظام سلامت با رابط های استخدامی متفاوت را بتوانیم تبدیل وضعیت دهیم بازهم با عدد استاندارد تفاوت داریم. در بسته حمایتی آماده شده وزارت بهداشت شامل ۶ بند است و یکی از بندها این بود که همه همکارانی که در حوزه کرونا داوطلبانه کنار مردم ماندند را تبدیل وضعیت کنیم، با دو هدف رفع کمبود و دوم حرمت نهادن به کسانی که کنار مردم خود ایستادند.

وی افزود: البته سازمان‌های خارج از وزارتخاته که تصمیم گیر هستند موانع قانونی مانند آزمون استخدامی را مطرح می‌کنند که در حال پیگیری است و نظام پرستاری هم کنار ما بوده است و امیدواریم به یک زبان مشترک برسیم. همکاران خارج از وزارت بهداشت باید اهمیت موضوعات مرتبط با سلامت را درک کنند. شاید بتوان از برخی اقلام حیاتی چشم پوشی کرد؛ اما حوزه سلامت چنین نیست. نظام سلامت حقوق اولیه شهروندی است.

عبادی ادامه داد: بحث تعرفه گذاری و فوق العاده خاص با ضریب ۳، تبدیل وضعیت و… را پیگیری می‌کنیم. باید همت کنیم و پیگیر امور باشیم اما بخش دوم مربوط به خارج از وزارت بهداشت است که امیدواریم پیگیری صورت گیرد. پرستاران ظرفیت زیادی دارند و باید از تمام این ظرفیت استفاده شود.

عبادی: وقتی از مدافعان سلامت صحبت میکنیم بحث جنگ متفاوتی است

وی درباره جلسه معاونت پرستاری با نهاد ریاست جمهوری، افزود: در این جلسه از شورای عالی بیمه، سازمان اداری استخدامی، نظام پرستاری حضور داشتند ولی متاسفانه نماینده سازمان برنامه و بودجه حضور نداشتند. در جلسه چالش‌ها مطرح شد ولی چون نماینده برنامه و بودجه نبود، کسی نبود تا برای اعتبار خاص حوزه تعرفه گذاری صحبت کند. البته همکاران سازمان استخدامی هم به موانع قانونی اشاره کردند. مقرر شد خلاصه مذاکرات به اطلاع معاون اول ریاست جمهوری برسد تا قبل از روز پرستار دستور ویژه بگیریم. وقتی از مدافعان سلامت صحبت میکنیم بحث جنگ متفاوتی است که جان برکف از سلامت انسان‌ها دفاع کردند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: مدل تدوین بودجه امسال با مدل های قبلی متفاوت است. سازمان برنامه و بودجه اعتبارات را به شکل گلوبال می‌دهد. اعتبارات N ریال و باز توزیع منابع در وزارت بهداشت صورت می‌گیرد. بنابراین کل بودجه گلوبال است و تعرفه گذاری در قبال این بودجه خواهد بود.

میرزابیگی: ارائه خدمت با کیفیت و خوب به مردم حائز اهمیت است

محمد میرزابیگی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز پرستار، گفت: ما در نظام پرستاری در دوره پنجم حدود ۲ سال است که فعال هستیم. سازمان نظام پرستاری در کنار معاونت پرستاری جزو نهادهای حاکمیتی است که بر اساس قانون مکلف به پیگیری وظایف خود است. مردم، نظام سلامت، پرستاران و فعل مراقبت پرستاری بخش‌های فعالیت ما است.

وی ادامه داد: ارائه خدمت با کیفیت و خوب به مردم حائز اهمیت است. اگرچه در کرونا پرستاران جانفشانی کردندو به ۱۵۰ شهید پرستاری درود می‌فرستم، اما همیشه که شرایط بحرانی نیست و باید با استاندارد مشخص به مردم ارائه خدمت کرد. استانداردها معمولا کف انتظارات است، اگر در کشور در نظر بگیریم لازم است ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت داشته باشیم ( ۱.۸ پرستار دانشگاهی و ۰.۷ نیروی غیرحرفه‌ای) می‌بینیم که با این استاندارد فاصله داریم. یکی از نکات مهمی که پیگیری کردیم استانداردسازی تعداد نیروها بود و مجوزهایی با کمک سازمان برنامه گرفتیم تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد تا به مردم بهتر خدمت ارائه شود.

وی افزود: بحث نظام پرداخت همیشه محل حرف و حدیث بوده است زیرا چارچوب مشخص ندارد. باید دست از مقایسه برداریم. باید حق یک پرستار خوب را درنظر بگیریم و چارچوب باید بگونه‌ای باشد که پرستار و پزشک به حق خود برسند. در این زمینه سال قبل مقام معظم رهبری هم ورود کردند و آیین نامه تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه تصویب شد و در دولت هم تصویب شد و خوشبختانه دولت هم نگاه مثبت به تعرفه‌ها دارد.

میرزابیگی تاکید کرد: عوامل انگیزشی پرستاران و مدافعین سلامت نکته مهمی است. در این زمینه فوق‌العاده ویژه و افزایش ناشی از فصل دهم قانون خدمات کشوری انجام شد اما فوق العاده خاص و سختی کار، مسائل بازنشستگی و… در دست پیگیری است.

وی با اشاره به اهمیت تدوین مدل جدید مراقبت پرستاری، تصریح کرد: کرونا، چالش سالمندی و… ثابت کرد که محل خدمت فقط بیمارستان نیست و تک بازیکن هم فقط پزشک نیست و تیم سلامت باید کنار هم کار کنند که نماد این موضوع در حوزه پرستاری مراقبت در منزل است. تاکنون سلامت را تبدیل به یک کالای تک محصولی، تک عرضه کردیم که فقط در بیمارستان ارائه میشود اما باید به مردم حق انتخاب دهیم. در توسعه مدل پرستاری و آموزش‌های جامعه نگر ان‌شاءالله پیگیر هستیم.

وی اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی داشتیم. بالغ بر ۱۵۰ جلسه برون سازمانی در نظام پرستاری و بالغ بر ۲۰۰ مکاتبه هم انجام شده است که به وضع قابل قبول و البته نه رضایت بخش رسیدیم. زمانی کسب رضایت می‌کنیم که مردم و پرستاران راضی باشند.

میرزابیگی: موضوع مهاجرت پرستاران وجود دارد اما روند صعود و نزول دارد

میرزابیگی ادامه داد: موضوع مهاجرت پرستاران وجود دارد اما روند صعود و نزول دارد. سواد و دانش پرستاران ایرانی و اخلاق حرفه‌ای موضوع مهمی است که در ایران به آن به شدت پرداخته می‌شود و کشورهای دنیا هم به دنبال پرستاران ایرانی هستند و برای جلوگیری از این امر باید به دنبال افزایش جذابیت‌های قانونی بود.

وی افزود: ما الان در حوزه استخدام ها در یک بخش در همین کرونا مثلا ۱۰ پرستار داریم که یک کار انجام میدهند اما روابط استخدامی متفاوت دارند. پرستاران جوان تلاش بیشتری هم میکنند اما شرکتی یا ۸۹ روزه هستند. روسای چند دانشگاه در موج اول کرونا گفتند تعدادی داوطلب نیاز دارند و قول حداقل قرارداد یکساله دادند اما متاسفانه با فروکش موج اول قراردادهای ۸۹ روزه را باب کردند و بچه‌ها را خانه نشین کردند. از دولت و وزارتخانه میخواهیم بساط قرارداد ۸۹ روزه را جمع کرده و حتی برخورد کنند. نباید هیچ قراردادی کمتر از یک سال باشد.

او تاکید کرد: اتفاقاتی که در حوزه فوق العاده ویژه رخ داد تاحدودی حقوق ها را افزایش داد و حدود ۵۵ هزار مجوز استخدام نیروها را گرفتیم تا مشکل امنیت شغلی تاحدودی برطرف شود. در سازمان نظام پرستاری وظیفه‌ای جز پیگیری درخواست پرستاران نداریم. تا دوشنبه هفته آینده خبرهای خوشی برای پرستاران خواهیم داشت.

وی افزود: در مورد نیروهای شرکتی و طرحی هم مشکلاتی مطرح است که اعلام می‌شود. مجوزهای استخدامی خوبی هم تا الان داده شده است ایده آل ما این است که عددی به پرستاران موجود اضافه شود نه اینکه فقط پرستاران قبلی نوع قراردادشان عوض شود هرچند که این موضوع هم خوب است اما ایده آل نیست‌. آمار پرستار به تخت بین ۰.۴ تا ۱.۲ متفاوت است. هدف از مجوزهای استخدامی افزایش پرستار به تخت است اما اولویت استخدام با نیروهایی است که در دوران کرونا فعالیت ویژه داشتند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون دریافت وجه توسط سازمان نظام پرستاری، گفت: سازمان چطور از دولت قبل موضوع تعرفه گذاری را پیگیری نکرده است که آیین نامه ۱۴ سال بر زمین مانده را تصویب کرده است؟ این اتفاقات در دولت قبل رخ داد. بعد از چندین سال از این دولت در تاریخ ۸ آبان ماه در اجلاسیه خزر به ما ۲۰ میلیارد تومان کمک شد که چک آن قابل رویت است. ۱۰ میلیارد از این پول به هیئت مدیره های نظام پرستاری اختصاص یافت تا تجهیزات بخرند و ۱۰ میلیارد هم برای ساختمان ۸ طبقه جدید خریداری شده برای سازمان هزینه بازسازی کردیم. این مبلغ نوش جان نظام پرستاری باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.