رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ادعای سخنگوی کاخ سفید درباره مذاکرات وین

سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره محور ایران در گفت‌وگوی آتی روسای جمهور آمریکا و روسیه و دیدار اخیر روسای موساد و سیا پاسخ داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا،‌ جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که از نظر او دیدار مجازی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین، گفت‌وگوها چقدر بر موضوع ایران متمرکز خواهد بود، پاسخ داد: فرصت این وجود خواهد داشت که گفت‌وگویی درباره موضوعات مرتبط با منافع دوجانبه ما مطرح شود، چه توان هسته‌ای ایران به عنوان یکی از اعضای مذاکرات گروه ۱+۵ باشد و چه دیگر مسائل مرتبط با ثبات راهبردی که قبلا در گذشته در آن زمینه‌ها همکاری داشته‌ایم.

به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ساکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر دیوید بارنِئا رئیس موساد به واشنگتن و دیدار او با ویلیام برنز رئیس سیا و این که با توجه به پافشاری او بر موضع اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، رئیس جمهور آمریکا در صورت عدم حاصل شدن هیچ گونه پیش‌رفتی در مذاکرات وین از این گزینه حمایت خواهد کرد یا نه،‌ گفت: هر رئیس جمهوری طیفی از انتخاب‌ها را پیش رو دارد. من نمی‌خواهم از این جایگاه به آن‌ها بپردازم. رویکرد ما،‌ تمایل ما هنوز در پیش گرفتن یک مسیر دیپلماتیک است.

وی دور قبلی مذاکرات را ناامید کننده خواند و مدعی شد: ایران به پای میز مذاکره نیامد تا پیشرفتی از شش دور قبلی مذاکرات حاصل شود. تمامی مذاکره کنندگان به کشورهایشان بازگشته‌اند تا رایزنی کنند.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره مذاکرات وین در پی این مطرح می‌شود که دوشنبه گذشته، هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پس از وقفه‌ای چند ماهه آغاز به کار کرد. ایران تاکید کرده است با هدف لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب در این مذاکرات حاضر می‌شود.

نشست روز جمعه پایان یافت و نتایج نشست از سوی ایران و طرف‌های مذاکرات مثبت ارزیابی شده است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از برگزاری نشست بر قصد دولت بایدن برای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی با ایران تاکید کردند.

ایران دو سند پیشنهادی راجع به لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای به طرفین مذاکرات وین ارائه کرده و منتظر دریافت پاسخ است. این دو سند پیش نویس مقدمه ای بر سند سومی خواهند بود که مربوط به موضوع راستی آزمایی لغو تحریم ها است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.