رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اصلاحات اقتصادی می‌تواند موضع ما را در مذاکرات قوی کند

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان گفت: اگر قرار باشد که ما از موضع قدرت در مذاکرات از حقوق کشور و ملت دفاع کنیم، چاره‌ای جز اینکه تصمیمات بزرگی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور بگیریم، نداریم.

به گزارش اینتیتر به نقل از مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تحلیل روند مذاکرات وین گفت: بحث مذاکرات وین با وقفه‌ای که داشت و تغییری که در تیم مذاکره کننده ما به وجود آمد شاهد یک تحول جدید بود.

وی افزود: در مذاکرات اخیر، طرف ایرانی بحث لغو همه تحریم‌ها را به عنوان راهکاری که باید در این مذاکرات دنبال کند، مطرح کرد و به دنبال تامین حداکثری منافع ملی از یک موضع جدیدی وارد مذاکره شد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تصریح کرد: الان کشورهای غربی با دو مسئله روبرو هستند؛ از یک طرف فکر می‌کنند تاخیر در مذاکرات منجر به بروز مشکلات جدی اقتصادی برای ایران می‌شود، بنابراین ایرانی‌ها مجبورند امتیاز داده و انعطاف بیشتری نشان بدهند.

مهمانپرست اضافه کرد: از طرف دیگر نگران این هستند که تاخیر در توافق ممکن است ما را به لحاظ پیشرفت‌های هسته‌ای به یک نقطه برساند که از نظر آن‌ها نقطه برگشت ناپذیر باشد و تمام تلاش‌هایی که برای محدود کردن ما داشتند، به شکست منجر شود.

وی تاکید کرد: بنابراین یک بیم و امیدی در کشورهای غربی نسبت به مذاکرات وجود دارد، از یک طرف مایل هستند حق و حقوق ما به شکلی که مطلوب است پرداخت نشود و یا آنکه شرط و شروط جدیدی ارائه شود و خواسته‌های غیرمنطقی خود را تحمیل کنند.

به دنبال یک توافق خوب و تامین منافع ملت هستیم

مهمانپرست گفت: از یک طرف نیز مایل نیستند که این توافق با تاخیر انجام شود، چون می‌دانند ما به دنبال تامین منافع و نهایتاً به دنبال رسیدن به یک توافق خوب هستیم که حقوق ملت ما را تامین کند.

وی اظهار داشت: شرایط طرف غربی نیز به یک شکلی پیچیده شده و آنها نیز از دسترسی ما به یک نقطه برگشت‌ناپذیر ترس دارند، لذا من فکر می‌کنم توافق نهایتاً صورت می‌گیرد، اما این موضوع زمان‌بر است و می‌توان یک دوره زمانی ۶ ماهه تا یک ساله را برای آن پیش‌بینی کرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: این دوره زمانی می‌تواند خیلی تعیین کننده باشد؛ تمامی امید کشورهای غربی به این است که ظرف ماه‌های آینده، با فشارهای تحریمی و محدودیت‌های اقتصادی، نتوانیم وضعیت داخل را کنترل کنیم و تورم و فشارهای معیشتی به نقطه‌ای برسد که ما را مجبور به دادن امتیاز کند!

مهمانپرست تصریح کرد: باید این نقطه ضعف را تبدیل به یک نقطه قوت برای ادامه مذاکرات کرد و با اتخاذ تصمیمات اساسی و بزرگ، جراحی اقتصادی کشورمان را هرچه سریع‌تر شروع کنیم و ساختارهای اقتصادی و اداری کشور را اصلاح کنیم تا هدف کشورهای غربی به نتیجه نرسد.

وی گفت: اگر آنها مشاهده کنند که علی‌رغم همه فشارهایی که وارد می‌کنند، موفق به کنترل تورم شدیم و قدرت خرید مردم را افزایش دادیم، با تولید و ایجاد اشتغال، چرخ اقتصاد را به حرکت درآوردیم، به این نتیجه می‌رسند که فشارها و خواسته‌های غیر منطقیشان دیگر اثری ندارد و سعی می‌کنند به آن نقطه توافق خودشان را نزدیک‌تر کنند.

غرب اگر احساس کند در کنترل اقتصاد ناتوانیم، فشار بیشتری وارد می‌کند

سفیر سابق کشورمان در لهستان اضافه کرد: اما اگر احساس کنند ما در کنترل مسائل اقتصاد داخل کشور ناتوان هستیم و نتوانستیم تغییرات بزرگ را ایجاد کنیم و فشارها روز به روز بیشتر می‌شود، طبیعتاً آن‌ها به خواست غیرمنطقی خودشان اصرار بیشتری می‌کنند و سعی می‌کنند با مطرح کردن شرایط جدید و خواسته‌های بیشتر، ما را از رسیدن به آن توافق نهایی دور کنند.

مهمانپرست گفت: اگر قرار باشد که ما از موضع قدرت در مذاکرات، از حقوق کشور و ملت دفاع کنیم، چاره‌ای جزآنکه تصمیمات بزرگی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور بگیریم، نداریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.